Közel vér - Paco de Lucia (koncert)

Zene

Hazánkat nem rázta meg különösebben az utóbbi évek újabb flamencoreneszánsza, Paco de Lucia azonban van akkora név, hogy "flamencoshow"-ja még a SYMA Rendezvénycsarnokba is közel telt házat vonzzon.
Nyilvánvaló népszerűsége nálunk elsősorban a John McLaughlinnal és Al Di Meolával hatkezes Friday Night In San Francisco című, negyedszázados albumhoz kötődik, mely nem flamenco, annál jóval nyugisabb - nekem máris ásítanom kell. Igaz, a kilencvenes években a flamencozenekarával is járt nálunk, s ugyancsak komoly sikerrel.

Kérdés persze, hogy mi is az a flamenco, két okból is. Egyrészt, mert e műfaj a hetvenes évek óta permanens megújulásban van, másrészt meg azért, mert pályafutása során Paco korántsem csak hozzá kötötte az ebét.

A flamenco igaz története a mai napig vitatott. Van, aki Dél-Európából, van, aki a messzi Ázsiából, és van, aki Észak-Afrikából eredezteti. Ami biztos: a XVI. században bontakozott ki Dél-Spanyolországban, az erőszakkal térítő katolikus inkvizíció elől együtt menekülő cigányok, muzulmán arabok és spanyol zsidók zenéjéből. A következő évszázadokban a cigányok tartották életben a társadalom peremén, csak a XIX. század derekán vált közismertté, majd élte aranykorát, főleg a kávézókban.

A flamencohagyománynak három alapvető eleme van: a szívből szóló, megindító ének, hozzá a tánc meg a gitár. Mindez akkor az igazi, ha sem az előadója, sem a hallgatója nem ússza meg eksztázis nélkül - a flamenco katarzisának ez a csúcsa, a "duende". Ehhez persze egyik fél sem "beszélhet mellé", ez a zene a fájdalmak-szenvedélyek könyörtelen újraéléséről, illetve az azokkal való azonosulásról szól.

*

Paco de Lucia (1947, Algeciras) egy nem cigány flamencozenész-családban született, ezzel némi bosszúságot keltve azokban, akik a flamencót szigorúan cigányzenének tekintették. Ötéves volt, amikor gitározni kezdett, és tizenegy, amikor az algecirasi rádióban debütált. Öt év múlva már a táncos Jose Greco társulatát kísérte, 1967-ben pedig megjelent első albuma, a La Fabulosa Guitarra de Paco de Lucia.

Paco kezdetben "kóser" flamencót játszott, a forradalmárok útjára a hetvenes években lépett, El Camarón de La Islát kísérve. Camarón énekét olyan nyers indulatok fűtötték, amik vadonatúj élményként hatottak, s amik mögött felsorakozott a Franco-rezsimtől frusztrált ifjúság. "Camarón a cigányok Elvise vagy Bob Marleyja" - tartja róla a szakma, s a mai napig ő a number 1 énekes-legenda. Még akkor is, ha Pacóval ellentétben belőle nem lett szupersztár, Spanyolországon kívül nem is lépett fel sosem. (A heroint leküzdötte, de a tüdőrákkal nem bírt: negyvenegy éves volt, amikor elhunyt 1992-ben.)

Abban, hogy Paco a fúziós flamenco zászlóvivője lett, éppolyan szerepet játszottak latin-amerikai utazásai - a brazil és perui ritmusok adaptálása -, mint a dzsesszrock hatása. Di Meola és McLaughlin mellett - akikkel három lemezt is készített - Chick Coreával, Pat Methenyvel és Larry Coryell-lel is kollaborált.

Flamencozenekarát, melyben kezdetben testvérei, Ramón és Pepe is helyet kaptak, 1982-ben alapította meg, s ezzel - mint föl-földobott kő - kalandozásai dacára egyre mélyebbre ágyazódott a flamenco tradíciójába. (Márpedig manapság, amikor a flamencóban a technóval és hiphoppal operáló Ojos de Brujo zenekar a menő, ehhez masszív eltökéltség kell.) Ezt sugallja legújabb albuma, a tavalyi Cositas Buenas is - és ezzel a SYMA kapujához érkeztünk.

*

Paco és - három énekessel, ütőssel, harmonikással-szintissel, egy másod- és egy basszusgitárossal felálló - zenekara két szettet játszott. Az elsőben kerültek elő Paco egy szál gitárra írt dolgai: afféle "kortárs" flamencók, melyek egyszerre tüntetnek a flamenconyelvezet tökéletes ismeretével s az attól való távolságtartással is. Ami nehéz kenyér. Legalábbis nekem úgy tűnt, hogy miközben elkerülte a "szuvenír-flamenco" közhelyeit, alkalmasint besétált a túlzott "intellektualizálás" csapdájába, s ott csak "üresjáratokra" futotta. Ha a vokális számok - kézcsókom Victoria Santiago Borja énekesnőnek - nem pofozzák helyre, az első blokk adósom maradt volna a betevő korty drámával.

A másik a fúziók jegyében telt el. A latin kalandok és dzsesszes fordulatok közepette ugyancsak adódtak gondjaim: a szájharmonika a történettől függetlenül szólt, a szintetizátor giccsbe hajlott, a basszusgitár pedig túllihegte magát, mégis azt kell mondanom: ebből a körből végre olyan fényű és olyan erejű láng csapott ki, ami nem tűrt ellenvetést. Amit a flamencóról - és Pacóról - tudni kell, megkaptuk végül. Az úri közönség tombolt, és ha nem lennének olyan katasztrofálisak a SYMA mentális és akusztikai viszonyai, még az is megeshetett volna, hogy "elszabadul a pokol". Elvégre a flamenco olyan, akár a tangó: akkor az igazi, ha folyik a vér.

SYMA Rendezvénycsarnok, szeptember 19. Válogatott diszkográfia

Calle Real (1983, Camarón nevén), Live One Summer Night (1984), Sirocco (1987), Fuente y Caudal (1991), Almoraima (1991), 12 Canciones de Garcia Lorca Para Guitarra (1992), Concerto de Aranjuez (1993), El Duende Flamenco de Paco de Lucia (1994), Guitar Trio (Lucia-McLaughlin-Meola, 1996), Luzia (1998), Cositas Buenas (2004)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.