Közkívánatra - Joe Wright: Büszkeség és balítélet (film)

Zene

Nincs abban az égvilágon semmi rossz, ha tízévente friss húsok járják el a régi táncot.
Jane Austen igazán hálás, a legkisebb fazonigazítás nélkül is újrajátszható szerepeket hagyott az utókorra, melyekről - mint ahogy azt az a bizonyos, Colin Firthet ikonná avató '95-ös tévésorozat is bizonyította - tulajdonképpen nincs is mit lekapargatniuk az ügybuzgó dramaturgoknak. A piszkos munkát Austen jó kétszáz éve már elvégezte. A minden igényt kielégítő happy endig nem a megszokott, zord-romantikus történeten, hanem a tizennyolcadik századi angol arisztokrácia szellemesen megrajzolt, belterjes arcképcsarnokán keresztül vezet az út, melynek során mindenki megkapja a magáét: a saját előítéleteiknek felülő, konok szerelmesek és a gőgös arisztokraták ugyanúgy, mint a fensőbb körökben kecses mozdulatokkal közlekedő szerencse-, férj- és hozományvadászok. Innentől kezdve tulajdonképpen szereposztási és költségvetési kérdés, hogy mi marad meg a sikerre ítélt alapanyag-ból. Lévén mozifilmre, tehát durván kétórás időtartamra szólt a felkérés, a tempó ezúttal gyorsabb, a látvány filmszerűbb, a sztárok felismerhetőbbek, a mellékszereplők hátsó traktusából viszont kevesebb látszik, mint a közkedvelt, hatepizódos tévéjátékban. Mivel sem a történettel, sem a szereplők szövegeivel nincsen valódi tennivaló (legfeljebb annak eldöntése marad a rendezőre, hogy hogyan nyirbálja még elviselhető hosszúságúra a szerelmesek hosszadalmas egymásra találását), igen örömteli, hogy a neves alkotógárda elsősorban a korabeli lakhatási viszonyok és étkezési szokások feltérképezésében talált kedvére való elfoglaltságot. Bár új lakók, és nem is akármilyen színészek (élükön a rezignált családfőt nagy rutinnal alakító Donald Sutherlanddel) költöztek az öt leánygyermeket nevelő Mr. és Mrs. Bennett otthonába, a kamera olyan érdeklődéssel szemléli a kérdéses szobabelsőket, mintha nem is a bájos Keira Knightley Lizzyje miatt váltottunk volna jegyet e 18. századbeli szafarira, hanem azért, hogy bejárjuk Bennették impozáns családi lakának valamennyi zegzugát. Míg Austen halhatatlan figurákkal töltötte meg a maga különbejáratú kisvilágát, a berendezők a megfelelő toalett-asztalkákkal és ebédlőasztalokkal teszik lakályossá a nagyon angol és nagyon kosztümös játékteret. Az efféle műgond láttán persze aligha mormolhatunk mást, mint elismerő szavakat: kétség sem férhet hozzá, hogy igen nemes reprodukcióját láthattuk az ismert történetnek, még ha egyszer-kétszer az a szörnyű gyanúnk is támadt, hogy nemcsak a bútorok, de a színészek is a kárpit színéhez lettek kiválasztva.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.