mi a kotta?

Küldönc jő

  • mi a kotta
  • 2016. május 28.

Zene

„Röviddel Lipót császár koronázása előtt, mielőtt még Mozartot fölkérték, hogy Prágába utazzon, egy ismeretlen küldönc aláírás nélküli levelet nyújtott át neki. A levél különböző hízelgő kijelentések mellett azt a kérdést tartalmazta, vajon elvállalná-e Mozart, hogy halotti misét írjon, milyen árért, s mennyi időn belül tudná befejezni. Mozart, ki hitvese tudta nélkül soha a legkisebb lépést sem szokta tenni, beszámolt feleségének a különös megrendelésről és egyben kinyilvánította ama óhaját, hogy örömest kipróbálná tehetségét az egyházzene magasabb rendű, patetikus stílusában, s hogy az egyházzene mindig is vonzotta. Felesége azt tanácsolta, vállalja el a megbízást, ezért Mozart az ismeretlen megrendelőnek azt üzente, bizonyos összegért megírja a Requiemet. Az elkészítés határidejét nem tudja pontosan megmondani, ám tudni szeretné, kinek kell a művet elküldeni, ha majd elkészül. A küldönc hamarosan ismét megjelent a kikötött fizetséggel, sőt azzal az ígérettel, hogy – mivel Mozart olyan méltányosan szabta meg az árat – tekintélyes jutalommal fogják megtoldani, ha átadta a művet. Egyébként szabadon írhat, ahogy kedve és szellemének sugallata diktálja, de ne fáradozzék azon, hogy a megrendelő személye után tudakozódjon, mert ez úgyis kárba veszett fáradság volna.”

Mozart legelső életrajzírója, a kis Niemetschek örökítette meg ekképp a Requiem megrendeléséről szóló igaz legendát. A pénzes felkérés – ahogy azt már maguk a kortársak is kitalálták – bizonyos Franz Walsegg-Stuppach gróftól eredt, aki elhunyt felesége emlékére rendelte meg a művet, amely azonban végül, tragikus módon és köztudomásúlag, Mozart saját halotti miséjévé lett. A Requiem most két koncertprogramon is ott szerepel majd ezekben a napokban, ami, távol a halottak napjától és annak megszokott és elvárt rekviemdömpingjétől, kissé meglepő. Az Óbudai Danubia Zenekar Remélünk fantáziacímű keddi bérleti estjén az idős Richard Strauss 23 vonós hangszerre komponált tanulmányával, a Metamorfózisokkal kerül össze Mozart utolsó s már más által befejezett műve: Hámori Máté vezényletével, a debreceni Kodály Kórussal és olyan szólistákkal, mint Kolonits Klára és Kovács István (Zeneakadémia, május 2., fél nyolc). Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar pedig csütörtökön játssza majd el a Requiemet: Mozart legutolsó hónapjainak másik két szerzeményének társaságában, a Collegium Vocale Gent együttesével, valamint a Fesztiválzenekar közönsége számára ismerős külhoni énekesekkel (Nemzeti Hangversenyterem, május 4., háromnegyed nyolc). Fischerék egyébként még több alkalommal előadják majd e programot, de most csak az első este dátuma lóg bele esedékes ajánlónkba.

És jut ezekre a napokra egy másik oratorikus remekmű is, amelyet rendszerint az év egy másik szakában szoktunk meghallgatni: Haydn Teremtése. Most szombaton Keller András és a Concerto Budapest lát majd Haydn papa alkotásához: Baráth Emőke, Sebestyén Miklós és Megyesi Zoltán, továbbá az Új Liszt Ferenc Kamarakórus közreműködésével (Zeneakadémia, április 30., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.