Koncert

Verdi: A trubadúr

Zene

„Fogalmam sincs róla, hogy miről szól” – intézte el A trubadúrt szellemes-szellemeskedő operakalauzában a múlt század első évtizedeinek világhódító tenorja, Leo Slezak, s ezt a drasztikus véleményt akkor és azóta is igen sokan osztják. Szegeden ellenben értik és komolyan veszik a népszerű opera mélyen a múltba visszanyúló cselekményét, s ez egészen üdítő élmény a közönség számára. Még üdítőbbnek bizonyul aztán az a tény, hogy a Toronykőy Attila által rendezett, s a kardcsörtetős jeleneteket valamelyest azért túlméretező produkció mindeközben újdonságokkal is szolgál. Egyrészt hallhatjuk A trubadúr rendszerint elhagyott balettzenéjének tekintélyes részét, másrészt a főszereplők egyedi változatokat énekelnek a virtuóz kabalettákban, visszaidézve ezzel a 19. században még eleven előadói gyakorlatot. Igaz, az új cifrázások nem mind imponálóak, de például a Luna grófot alakító Kelemen Zoltán variánsa – ahogyan egész szereplése – megnyerő. A Szegeden bő másfél éve Lady Macbeth szerepében zajos sikert arató, s még mindig oly fiatal szoprán, a moldáv Nadia Cerchez most Leonoraként főleg a negyedik felvonásban tölti ki mindenestől a szólamát, míg a Kassa felől érkező Manrico, a díjbirkózó külsejű Tóbisz Titusz egyelőre még nyers, de azért így is vonzó, hősi színezetű tenorjával kelt feltűnést. A negyedik főszerep, a dramaturgiailag talán legfontosabb – és Verdinél csak egészen kivételesen előforduló – anyafigura, azaz Azucena Wiedemann Bernadett révén nyert elementáris erejű, habár vokálisan nem egészen kikezdhetetlen megformálást. S az egész operaprodukció alatt, mögött és felett a 78 esztendős dirigens és spiritus rector, Pál Tamás: egy nagy Verdi-karmester minden erényével gazdagon, a kellő biztonság garantálását és az olyannyira kívánatos feszültség fenntartását egyszerre hibátlanul megvalósító árokszolgálatával.

Szegedi Nemzeti Színház, április 17.

fölé

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.