Koncert

Verdi: A trubadúr

Zene

„Fogalmam sincs róla, hogy miről szól” – intézte el A trubadúrt szellemes-szellemeskedő operakalauzában a múlt század első évtizedeinek világhódító tenorja, Leo Slezak, s ezt a drasztikus véleményt akkor és azóta is igen sokan osztják. Szegeden ellenben értik és komolyan veszik a népszerű opera mélyen a múltba visszanyúló cselekményét, s ez egészen üdítő élmény a közönség számára. Még üdítőbbnek bizonyul aztán az a tény, hogy a Toronykőy Attila által rendezett, s a kardcsörtetős jeleneteket valamelyest azért túlméretező produkció mindeközben újdonságokkal is szolgál. Egyrészt hallhatjuk A trubadúr rendszerint elhagyott balettzenéjének tekintélyes részét, másrészt a főszereplők egyedi változatokat énekelnek a virtuóz kabalettákban, visszaidézve ezzel a 19. században még eleven előadói gyakorlatot. Igaz, az új cifrázások nem mind imponálóak, de például a Luna grófot alakító Kelemen Zoltán variánsa – ahogyan egész szereplése – megnyerő. A Szegeden bő másfél éve Lady Macbeth szerepében zajos sikert arató, s még mindig oly fiatal szoprán, a moldáv Nadia Cerchez most Leonoraként főleg a negyedik felvonásban tölti ki mindenestől a szólamát, míg a Kassa felől érkező Manrico, a díjbirkózó külsejű Tóbisz Titusz egyelőre még nyers, de azért így is vonzó, hősi színezetű tenorjával kelt feltűnést. A negyedik főszerep, a dramaturgiailag talán legfontosabb – és Verdinél csak egészen kivételesen előforduló – anyafigura, azaz Azucena Wiedemann Bernadett révén nyert elementáris erejű, habár vokálisan nem egészen kikezdhetetlen megformálást. S az egész operaprodukció alatt, mögött és felett a 78 esztendős dirigens és spiritus rector, Pál Tamás: egy nagy Verdi-karmester minden erényével gazdagon, a kellő biztonság garantálását és az olyannyira kívánatos feszültség fenntartását egyszerre hibátlanul megvalósító árokszolgálatával.

Szegedi Nemzeti Színház, április 17.

fölé

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.