Kürtszó csata után - High On Fire: Death Is This Communion (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2007. szeptember 13.

Zene

Képzeljék el azt a zenét, ami úgy születik, hogy a Motörhead három tagja elfogyaszt egy kisebb birkanyájnak hétvégére elegendő füvet, és egy kétórás koncert után nekiáll jammelni.

Képzeljék el azt a zenét, ami úgy születik, hogy a Motörhead három tagja elfogyaszt egy kisebb birkanyájnak hétvégére elegendő füvet, és egy kétórás koncert után nekiáll jammelni. Aztán képzeljék el azt is, ahogy a néhai, legendás Sleep, a stoner rock egyik ikonbandája - a High On Fire-főnök Matt Pike alma matere - tagjainak whiskyjébe a mókás kedvű kocsmáros egy kevés speedet kever. Megvan? Na, a kettő találkozásából minden bizonnyal valami olyasmi születne, amivel Pike-ék most telepakolták új lemezüket, a szívmelengető című Death Is This Communiont.

A Motörhead-párhuzam amúgy sem légből kapott. A Motörhead az a hardrockban, ami a High On Fire a stonerban: itt is, ott is három zenész, akik zsigerből úgy nyomják ezt a "rock and rollnak hívott szart", ahogy sokan egy élet alatt sem tudnák megtanulni. No meg ritka, mint a fehér holló, hogy két vokalistának annyira hasonló hangja legyen, mint Lemmynek és Matt Pike-nak - Lemmy pedig az az énekes, akiből, úgymond, nem sok a kettő sem.

A jófajta, földrengésszerű, padlóba döngölős stoner híveinek egyébként nincs mitől tartaniuk, már ami a gyorsaságot illeti - a High On Fire valószínűleg soha nem fog olyan lemezt kiadni, aminek végighallgatásához ne volna szükség egy üveg whiskyre. Ami azt illeti, a Sleep híveit a "jogutód" High On Fire létjogosultságáról végképp meggyőző 2005-ös Blessed Black Wingsnél egy fokkal lassabb is a Death Is This Communion. Ha stílszerűek és a banda szellemiségéhez hűek akarunk lenni: a Wings volt a buzogányokkal és bárdokkal vívott barbár csata, a DeathÉ pedig a vérbe fagyott holtak összeszámlálása és halottaskocsira hajítása.

A hangzás tisztább most, mint legutóbb, mintha a hangmérnöknek már pont nem maradt volna a méretes spangliból - s ez talán fájdalmas lehet az old school stoner rock híveinek. És egyre kevesebb marad azokból az időkből, amikor - még a Sleeppel - a kiadónak kellett megküzdenie Pike-ékkal, hogy számokra darabolhassák a Jerusalem-lemezt, azt a színtiszta, 52 perces jammelést. Ebbe azonban lassan ideje beletörődni: nem ugyanazok a szelek fújnak már Kalifornia felett, mint egy évtizeddel ezelőtt - tíz év nagy idő, főleg, ha a "keményebb" zenék művelőiről beszélünk (gondoljanak csak bele, mi történt az elmúlt évtized alatt a High On Fire-től szellemiségében legalábbis nem túl távol álló Panterával). Matt Pike karrierje pedig egészen 1990-ig nyúlik viszsza. És mégis: a Death Is This Communion a legjobb példa rá, hogy ennyi idő után is ki lehet adni stonerlemezt kompromisszumok és jelentős színvonalesés nélkül.

Relapse, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.