Koncert

Lachegyi Máté Amszterdami Jazz Quartetjét

  • 2020. január 5.

Zene

Lachegyi Máté Amszterdami Jazz Quartetjét mutatta be a Jedermannban. A Ráday utca egyik jazzkocsmája régóta karakánul bevállalós műsort nyújt, de most a közönség nagyobb részét néha zavarta a zajosabb kisebbik része. Lachegyi, aki a Zeneakadémián végzett jazz-zongoristaként, fellépett már itthon a Müpában és a nagy jazzklubokban is. Diplomája megszerzése óta itthon is nyert el díjakat, több ambiciózus együttesben játszott és szólóban is adott ki lemezt (Double Standard, 2009). Néhány éve Amszterdamba költözött mesterfokú diplomáját megszerzendő, és ott is aktív több zenei fronton. Az itteni közegből nőtt ki az új, átütő lendületet és közlésvágyat mutató kvartettje. Lachegyi annyira mai, amennyire egy harmincon túli európai zongoristától elvárható, de túl tud lépni a divatos, amerikai, skandináv és kontinentális mintákon, szerzeményei változatosabbak az egy-két évtizede beállt irány puszta követésénél. Már kialakult technikai és művészi eszközkészletük, már belefogtak saját hangzásuk és stílusuk kialakításába, a jövendő turnéikon pedig bizonyosan növelni fogják az összeszokottságot. Lachegyi jó partnert talált rafinált témái dallamának kidolgozásához a francia tenoros, Adrien Losco személyében, érdekesen igazítják egymáshoz szólamaikat. Losco saját zenekart is vezet, és ide is hozott saját számot. Az izraeli Omer Govreen nagybőgős és Kovács Miklós dobos nagyon pontosan vették Lac­hegyi témáinak zsánerét és bontották ki ilyen módon szólamaikat.
A második szett – talán mert a zajszint kicsit alábbhagyott – összefogottabb benyomást keltett, éjszakaibb zene is kerekedett ki belőle, bár tény, hogy a két Jarrett-feldolgozásnak az első részben igazán kellemesen felvillanyozó hatása volt. Lachegyi groove-ja mindig erőteljes.

Jedermann, november 28.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.