Koncert

Lachegyi Máté Amszterdami Jazz Quartetjét

  • 2020. január 5.

Zene

Lachegyi Máté Amszterdami Jazz Quartetjét mutatta be a Jedermannban. A Ráday utca egyik jazzkocsmája régóta karakánul bevállalós műsort nyújt, de most a közönség nagyobb részét néha zavarta a zajosabb kisebbik része. Lachegyi, aki a Zeneakadémián végzett jazz-zongoristaként, fellépett már itthon a Müpában és a nagy jazzklubokban is. Diplomája megszerzése óta itthon is nyert el díjakat, több ambiciózus együttesben játszott és szólóban is adott ki lemezt (Double Standard, 2009). Néhány éve Amszterdamba költözött mesterfokú diplomáját megszerzendő, és ott is aktív több zenei fronton. Az itteni közegből nőtt ki az új, átütő lendületet és közlésvágyat mutató kvartettje. Lachegyi annyira mai, amennyire egy harmincon túli európai zongoristától elvárható, de túl tud lépni a divatos, amerikai, skandináv és kontinentális mintákon, szerzeményei változatosabbak az egy-két évtizede beállt irány puszta követésénél. Már kialakult technikai és művészi eszközkészletük, már belefogtak saját hangzásuk és stílusuk kialakításába, a jövendő turnéikon pedig bizonyosan növelni fogják az összeszokottságot. Lachegyi jó partnert talált rafinált témái dallamának kidolgozásához a francia tenoros, Adrien Losco személyében, érdekesen igazítják egymáshoz szólamaikat. Losco saját zenekart is vezet, és ide is hozott saját számot. Az izraeli Omer Govreen nagybőgős és Kovács Miklós dobos nagyon pontosan vették Lac­hegyi témáinak zsánerét és bontották ki ilyen módon szólamaikat.
A második szett – talán mert a zajszint kicsit alábbhagyott – összefogottabb benyomást keltett, éjszakaibb zene is kerekedett ki belőle, bár tény, hogy a két Jarrett-feldolgozásnak az első részben igazán kellemesen felvillanyozó hatása volt. Lachegyi groove-ja mindig erőteljes.

Jedermann, november 28.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.