mi a kotta?

Vakmerő, illatos, tébolyult

  • mi a kotta
  • 2020. január 5.

Zene

„Hallottam már azelőtt is, de egészen más dolog nagyközönség előtt játszani, mint meghitt körben – a művész is más. A szép, kivilágított termek, a gyertyák ragyogása, a felékszerezett hölgyek a közönség soraiban – minden emeli a hangulatát az adományozónak és az elfogadónak is. S ekkor a démon munkára bocsátotta erejét; mintha ki akarta volna próbálni hallgatóságát, előbb szinte csak játszott vele, azután valami mélyebb tartalomból adott ízelítőt, míg végül művészetével minden egyes hallgatót úgyszólván körülfont s immár az egész közönséget tetszése szerint mozgathatta. Ez az erő, mellyel a publikumot leigázza, fölemeli, hordozza és leejti, ilyen fokon nem található meg – Paganini kivételével – egyetlen más művészben sem. […] Pillanatonként váltja itt egymást gyöngéd, vakmerő, illatos, tébolyult; a hangszer izzik és szikrázik a mestere keze alatt. […] De ezt hallani kell és látni is: Lisztnek sosem volna szabad a kulisszák mögött játszani; nagy adag elvész olyankor.” Ilyen lelkesen írt 1840-es kritikájában Robert Schumann Liszt Ferenc drezdai koncertjéről, a lényegét tekintve nyilván függetlenül attól a ténytől, hogy a boszorkányos tehetségű és egyszersmind nagyszívű virtuóz három évvel korábban ugyancsak rajongó hangvételű cikkben méltatta a kevésbé híres német kolléga zongoraműveit.

Ők mindketten kitüntetett helyet foglalnak majd el az elkövetkező napok koncertprogramján, a Budapestre látogató nagy orosz muzsikus, Arkagyij Volodosz zongoraestjén éppenséggel együtt: az első részt csupa Liszt-, a másodikat meg Schumann-darabok fogják kitölteni (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., fél nyolc). Néhány nappal korábban a jelen ajánlóperiódus másik szóló zongorakoncertje Liszt szakrális műveit sorjáztatja majd, az év e szakához illő módon a Karácsonyfa című kompozícióval zárulva – a kiváló Fülei Balázs előadásában (Zeneakadémia, december 8., fél nyolc). Emellett Schumann számára is jut majd egy homogén szerzőségű est, habár zenekari: a Manfréd-nyitányt, az I. (Tavaszi) szimfóniát, valamint a ritkábban megszólaló d-moll hegedűversenyt göngyölítve elénk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjén, Vásáry Tamás vezényletével (Zeneakadémia, december 10., fél nyolc).

De még vissza Liszthez, mármint az együttes-névadóhoz, merthogy a talán legjobban várt hangverseny a Liszt Ferenc Kamarazenekar jóvoltából ígérkezik a jövő héten (Zeneakadémia, december 12., fél nyolc). Náluk ugyanis a közelesen felhangzó Mozart–Beethoven-műsort Takács-Nagy Gábor készül eldirigálni, a szólista pedig – dobpergést kérek! – a zongora nagyasszonya, Martha Argerich (képünkön) lesz. Borítékolhatóan valóságos ajándék lesz ez a nap.

Végezetül még néhány további világnagyság közös fellépéseit ajánljuk sietve, hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein a nagyszerű Mark Elder fog vezényelni, ahol is Johannes Brahms a-moll kettősversenyében Vilde Frang és a csellista Truls Mørk fog szólistaszerephez jutni (Nemzeti Hangversenyterem, december 12. és 13., háromnegyed nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.