Koncert

Lamb

  • - minek -
  • 2011. december 16.

Zene

Két évvel az újrakezdésük és nyolccal a szigetes fellépés után lépett színpadra Budapesten a brit Lamb egy többhetes turné fináléjaként - a lezárás mondhatni tökéletesre sikerült. Az előzenekarok (a rendkívül ígéretes, szuggesztíven megszólaló Volkova Sisters és az akusztikus gitáros folkban utazó Jay Leighton) után kellően felspannolt publikum várta a briteket: a közönség és a zenekar végig perfekt összhangban működött, sőt Lou Rhodes némi megrökönyödésére sokan még az új (5 című) album számait is vele kántálták. Ennek bemutatására amúgy bőségesen szántak teret és időt - de azért az sem csalódott, aki a klasszikusokat várta (igen, a Gabriel is megvolt...).

 

A végig koncentrált és lebilincselő előadás titka alighanem a perfekt szereposztás - no meg az, hogy a zenészek pont annyit értek az évek során, amennyit kell. Lou Rhodes, a korai lemezek, maxik, klipek néha (minden értelemben) megdöbbentő hajlításokat produkáló, pajkosan kancsal tekintetű, szinte mesebeli jelensége immár érett asszony. A maga nemében kész díva, változatlanul remek vokális formában, aki pontosan tudja, hova kell kitenni a hangsúlyokat, és mikor mit kell megmutatnia magából. Andy Barlow adja hozzá az elektronikai alapokat, melyek kellően széttörtek és egyben basszusorientáltak ahhoz, hogy megmozgassanak és felkavarjanak. Ehhez jön még Jon Thorne elektromos bőgőn, aki mélységet és dallamot is képes belevinni a produkcióba, perfektül tágítva a hangzást. Ráadásul Barlow idővel mind gyakrabban ragad dobverőt, Lou pedig kellemesen betorzított gitárt: a Build A Fire (az új dalok legerősebbje) alatt már úgy szólnak, mint egy rendes rocktrió. Kétszer adnak ráadást: a B-Line-t éppúgy megkapjuk, mint a Trans Fatty Acid feedbackbe és elektronikus hörgésekbe fulladó pszichedelikus triphoporgiáját - és még, szuperbónuszként a túláradó érzelmeket szinkópált ritmusokba csomagoló Cottonwoolt is - szavunk nem lehet az estére.

 

A38 hajó, december 4.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.