Koncert

Lamb

  • - minek -
  • 2011. december 16.

Zene

Két évvel az újrakezdésük és nyolccal a szigetes fellépés után lépett színpadra Budapesten a brit Lamb egy többhetes turné fináléjaként - a lezárás mondhatni tökéletesre sikerült. Az előzenekarok (a rendkívül ígéretes, szuggesztíven megszólaló Volkova Sisters és az akusztikus gitáros folkban utazó Jay Leighton) után kellően felspannolt publikum várta a briteket: a közönség és a zenekar végig perfekt összhangban működött, sőt Lou Rhodes némi megrökönyödésére sokan még az új (5 című) album számait is vele kántálták. Ennek bemutatására amúgy bőségesen szántak teret és időt - de azért az sem csalódott, aki a klasszikusokat várta (igen, a Gabriel is megvolt...).

 

A végig koncentrált és lebilincselő előadás titka alighanem a perfekt szereposztás - no meg az, hogy a zenészek pont annyit értek az évek során, amennyit kell. Lou Rhodes, a korai lemezek, maxik, klipek néha (minden értelemben) megdöbbentő hajlításokat produkáló, pajkosan kancsal tekintetű, szinte mesebeli jelensége immár érett asszony. A maga nemében kész díva, változatlanul remek vokális formában, aki pontosan tudja, hova kell kitenni a hangsúlyokat, és mikor mit kell megmutatnia magából. Andy Barlow adja hozzá az elektronikai alapokat, melyek kellően széttörtek és egyben basszusorientáltak ahhoz, hogy megmozgassanak és felkavarjanak. Ehhez jön még Jon Thorne elektromos bőgőn, aki mélységet és dallamot is képes belevinni a produkcióba, perfektül tágítva a hangzást. Ráadásul Barlow idővel mind gyakrabban ragad dobverőt, Lou pedig kellemesen betorzított gitárt: a Build A Fire (az új dalok legerősebbje) alatt már úgy szólnak, mint egy rendes rocktrió. Kétszer adnak ráadást: a B-Line-t éppúgy megkapjuk, mint a Trans Fatty Acid feedbackbe és elektronikus hörgésekbe fulladó pszichedelikus triphoporgiáját - és még, szuperbónuszként a túláradó érzelmeket szinkópált ritmusokba csomagoló Cottonwoolt is - szavunk nem lehet az estére.

 

A38 hajó, december 4.


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.