Rafinált menekülő

Lambchop: Mr. M

  • - kovacsm -
  • 2012. március 7.

Zene

Tizenegyedik lemezén is ugyanazt a finom alternatív rockba áztatott countryt játssza Kurt Wagner zenekara, és most is másképpen. Ezúttal nagyon másképpen: a Mr. M meglepetésként érheti a Lambchop hangzásának szezonális kiigazításához már hozzászokott, sőt azt kíváncsian váró rajongókat is. A borítót ismét Wagner festményei díszítik. A kontrasztos, fotószerű képek cilinderes arcai lehetnek egy temetés gyászoló résztvevői, de egy régi big band tagsága is.


 

Kiváló illusztrációk a zenéhez, amelyet a zenésztárs és jó barát Vic Chesnutt elvesztése ihletett, és amelynek megszólalása a szvingkorszak elegáns, nagyzenekari hangzását eleveníti fel. Hömpölygő vonósok, finom fúvós díszítések kísérik most Wagner keserédes, motyogós dalait. Ne a szokásos, szimfonikus hangszerekkel végzett önkielégítésre gondoljunk, a veterán Lambchop-producer Mark Nevers olyasmi rafinált, pszichedelikus vonós szőnyeget terített Wagner dalai alá, amilyet Gainsbourg kapott Jean-Claude Vannier-tól aMelody Nelsonhoz. Az izgalmas és abszolút modern megszólalás meglepő irányba viszi el a dalokat, új és új ízeket csalogatva elő belőlük. Amióta kivételes tehetségű énekes-dalszerzőként ismeri a világ, azóta menekül Kurt Wagner a szűkre szabott skatulyából, egyre nagyobb teret engedve kiváló zenészeinek. A legutóbbi lemez, a természetes hangzásával a zenekar szédületes koncertjeit idéző OH (Ohio)talán a legerősebb darabja a jobbnál jobb albumokat felsorakoztató diszkográfiának. AMr. Mokosan egészen másfelől közelít. Talán nem mindegyik dala telitalálat, de Nevers kiváló produceri munkája révén ezúttal sincs unalmas pillanat.

City Slang, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.