DVD

Richard Strauss Capriccio

  • - káté -
  • 2012. március 6.

Zene

című hosszú egyfelvonásosa a szerző utolsó darabja, opera az operáról. A költő és a zeneszerző arról vitázik a 18. századi kastélyban, melyikük művészete fontosabb. A kérdést a művészetrajongó mecénás grófnőnek kell eldöntenie, akibe mindketten szerelmesek.

Madelaine nem tud dönteni, ezért operát rendel tőlük. A vitába beleszól a színigazgató-rendező is. "Az opera teljesen abszurd" - jelenti ki, s csak akkor lenne értelme, ha olyan hétköznapi emberekről szólna, mint amilyenek ők maguk. A riválisok erre föl elhatározzák, hogy zenés színpadi művet komponálnak az aznapból, elvonulnak alkotni, a grófnő pedig az opera elkészültéig elhalaszthatja a nehéz döntést. Mi persze épp az elkészült darabot látjuk-halljuk két óra húsz percen át. Strauss reflexivitásába a narcizmuson kívül önirónia vegyül. A Metropolitan Opera 2011-es előadása csak a gázsicentrikus olasz énekesek és a butuska balerina beállításában ironikus, a költő Olivier és a zeneszerző Flamand esetében megelégedett Joseph Kaiser és Russel Braun tenor-bariton közhelyeivel. A rendező John Cox a darab születésének idejére helyezte át a cselekményt, és részletező realizmussal vette kezelésbe a művet. Viszonylag érdekes egyéniség Peter Rose a rutinos művészi igazságokat hitelesen, de önelégülten hangoztató La Roche színigazgató szerepében. Renée Fleming eszményi Madelaine, kedves, okos, érzékeny, mérsékelten frivol, és még szellemi arculata is van, elhisszük neki, hogy a költészet és a zene közti választás számára létkérdés. Kicsit mórikálja magát, távolságot tart a figurától, édes mosolyokba, apró pózokba, a képzelt tükör előtti kellemkedésbe rejti kommentárját. A nagy záró monológ a vokális csúcs: a hangzó felület tisztasága, a legömbölyített, puha dallamvezetés, a zenei mondatok gördülékenysége éteri magasságba emel.

Universal, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.