DVD

Richard Strauss Capriccio

  • - káté -
  • 2012. március 6.

Zene

című hosszú egyfelvonásosa a szerző utolsó darabja, opera az operáról. A költő és a zeneszerző arról vitázik a 18. századi kastélyban, melyikük művészete fontosabb. A kérdést a művészetrajongó mecénás grófnőnek kell eldöntenie, akibe mindketten szerelmesek.

Madelaine nem tud dönteni, ezért operát rendel tőlük. A vitába beleszól a színigazgató-rendező is. "Az opera teljesen abszurd" - jelenti ki, s csak akkor lenne értelme, ha olyan hétköznapi emberekről szólna, mint amilyenek ők maguk. A riválisok erre föl elhatározzák, hogy zenés színpadi művet komponálnak az aznapból, elvonulnak alkotni, a grófnő pedig az opera elkészültéig elhalaszthatja a nehéz döntést. Mi persze épp az elkészült darabot látjuk-halljuk két óra húsz percen át. Strauss reflexivitásába a narcizmuson kívül önirónia vegyül. A Metropolitan Opera 2011-es előadása csak a gázsicentrikus olasz énekesek és a butuska balerina beállításában ironikus, a költő Olivier és a zeneszerző Flamand esetében megelégedett Joseph Kaiser és Russel Braun tenor-bariton közhelyeivel. A rendező John Cox a darab születésének idejére helyezte át a cselekményt, és részletező realizmussal vette kezelésbe a művet. Viszonylag érdekes egyéniség Peter Rose a rutinos művészi igazságokat hitelesen, de önelégülten hangoztató La Roche színigazgató szerepében. Renée Fleming eszményi Madelaine, kedves, okos, érzékeny, mérsékelten frivol, és még szellemi arculata is van, elhisszük neki, hogy a költészet és a zene közti választás számára létkérdés. Kicsit mórikálja magát, távolságot tart a figurától, édes mosolyokba, apró pózokba, a képzelt tükör előtti kellemkedésbe rejti kommentárját. A nagy záró monológ a vokális csúcs: a hangzó felület tisztasága, a legömbölyített, puha dallamvezetés, a zenei mondatok gördülékenysége éteri magasságba emel.

Universal, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.