DVD

Richard Strauss Capriccio

  • - káté -
  • 2012. március 6.

Zene

című hosszú egyfelvonásosa a szerző utolsó darabja, opera az operáról. A költő és a zeneszerző arról vitázik a 18. századi kastélyban, melyikük művészete fontosabb. A kérdést a művészetrajongó mecénás grófnőnek kell eldöntenie, akibe mindketten szerelmesek.

Madelaine nem tud dönteni, ezért operát rendel tőlük. A vitába beleszól a színigazgató-rendező is. "Az opera teljesen abszurd" - jelenti ki, s csak akkor lenne értelme, ha olyan hétköznapi emberekről szólna, mint amilyenek ők maguk. A riválisok erre föl elhatározzák, hogy zenés színpadi művet komponálnak az aznapból, elvonulnak alkotni, a grófnő pedig az opera elkészültéig elhalaszthatja a nehéz döntést. Mi persze épp az elkészült darabot látjuk-halljuk két óra húsz percen át. Strauss reflexivitásába a narcizmuson kívül önirónia vegyül. A Metropolitan Opera 2011-es előadása csak a gázsicentrikus olasz énekesek és a butuska balerina beállításában ironikus, a költő Olivier és a zeneszerző Flamand esetében megelégedett Joseph Kaiser és Russel Braun tenor-bariton közhelyeivel. A rendező John Cox a darab születésének idejére helyezte át a cselekményt, és részletező realizmussal vette kezelésbe a művet. Viszonylag érdekes egyéniség Peter Rose a rutinos művészi igazságokat hitelesen, de önelégülten hangoztató La Roche színigazgató szerepében. Renée Fleming eszményi Madelaine, kedves, okos, érzékeny, mérsékelten frivol, és még szellemi arculata is van, elhisszük neki, hogy a költészet és a zene közti választás számára létkérdés. Kicsit mórikálja magát, távolságot tart a figurától, édes mosolyokba, apró pózokba, a képzelt tükör előtti kellemkedésbe rejti kommentárját. A nagy záró monológ a vokális csúcs: a hangzó felület tisztasága, a legömbölyített, puha dallamvezetés, a zenei mondatok gördülékenysége éteri magasságba emel.

Universal, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.