Lámpaoltás előtt - Amen: Fénykor

  • - minek -
  • 2016. január 29.

Zene

"Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója" - Pajor Tamás új lemezt írt, amely nem csak a hívő publikumnak szól. Kritika.

Pajor Tamásról – több évtizedes pályájának ismeretében – bízvást állíthatjuk, hogy kivételes szövegírói talentummal megáldott szerző. Ebből a szempontból most már nyugodtan zárójelbe is tehetjük a már jó három évtizede maga mögött hagyott profán, bár alkotói szempontból nem kevéssé termékeny előéletét, hogy csupán az Amen élén vagy éppen szólóban nyújtott (köztük ún. szózenei) produkcióit vegyük szemügyre. Annál is inkább, mivel a keveset sem lazsáló énekes/MC és zenésztársai egy újabb Amen-albummal álltak elő, s az új anyag alapján képet kapunk arról is, hogy mennyit tud még Pajor a szövegírói szakmáról: nos, még mindig nagyon sokat. Alighanem kevesen tudnak ilyen könnyedséggel sorokat hajlítani, gondolataikat szellemes rímekbe és asszociációkba rendezni, azokat meg épkézláb strófákba gyömöszölni. Ráadásul a konceptualitás is garantált, a dalok kemény kultúra-, társadalom-, sőt technológiakritikai éllel íródtak, s a sokszor keserűen ironikus sorokba szedett piktúrát rendre oldja a nem is rejtegetett eszkatologikus távlat – hiába, ez a lemez keresztény zenészek műve –, de nem csak a hívő publikumnak szól.

false

S az Amen sem csupán a takarékos vokalistaként jellemezhető Pajor one man show-ja. Az anyagot képzett, ügyes zenészek rakták össze: a gitárokat megszólaltató, a dalok zömét felváltva szerző és énekesként is feltűnő Szentkirályi György és Fejes Zoltán nevét mindenképpen említeni kell, ahogy a dobos Szende Gáborét is. A Fénykor rockos ízekkel megtűzdelt soul/funk albumként indul (Vissza a gyökerekhez, vagy pláne a szinte a Talking Headset idéző A zenergia), s bár később érkeznek a kötelező lassú, meditatív dalok, no meg a hetvenes évektől a kilencvenesekig ívet húzó felnőttrock-témák is, a program talán akkor a legerősebb, mikor zsíros grúvokon lüktet (mint a pályatársaknak is írt Rockant trollban).

Pajor tűzijátékszerűen durrogó szövegpatronjai pedig nem csak a fülénél fogják meg a befogadót: az „Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója” fordulatra (Őrálló) mindenki felkapja a fejét, az „ütött az óra, a kakukk előtt állsz” sort hallva nem lehet nem derülni, A történelem hibátlan 4/4-es ritmikájú, Dire Straits-es gitártémával induló meditációjában pedig „az emberek láthatatlan kézre húzott szelfibábok” (mindez persze az „eltűnnek a walesi bárdok”-kal rímpárban). Pajor egyben a kínrímek és szóviccek mestere is, de ennyi belefér, s amúgy a rockzenének kötelező kelléke a szövegekben is megfogható bombasztikusság. „Ismersz, én mindig fiatal voltam, téged se hagylak megöregedni, jól van?” – szólítja meg hallgatóját, aki kínjában bólogat, és igyekszik jó képet vágni a dologhoz, amiben kétségtelenül segíti ez az album is.

Szerzői kiadás, 2015; lemezbemutató koncert január 30-án a HIT PARK-ban.


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.