Lámpaoltás előtt - Amen: Fénykor

  • - minek -
  • 2016. január 29.

Zene

"Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója" - Pajor Tamás új lemezt írt, amely nem csak a hívő publikumnak szól. Kritika.

Pajor Tamásról – több évtizedes pályájának ismeretében – bízvást állíthatjuk, hogy kivételes szövegírói talentummal megáldott szerző. Ebből a szempontból most már nyugodtan zárójelbe is tehetjük a már jó három évtizede maga mögött hagyott profán, bár alkotói szempontból nem kevéssé termékeny előéletét, hogy csupán az Amen élén vagy éppen szólóban nyújtott (köztük ún. szózenei) produkcióit vegyük szemügyre. Annál is inkább, mivel a keveset sem lazsáló énekes/MC és zenésztársai egy újabb Amen-albummal álltak elő, s az új anyag alapján képet kapunk arról is, hogy mennyit tud még Pajor a szövegírói szakmáról: nos, még mindig nagyon sokat. Alighanem kevesen tudnak ilyen könnyedséggel sorokat hajlítani, gondolataikat szellemes rímekbe és asszociációkba rendezni, azokat meg épkézláb strófákba gyömöszölni. Ráadásul a konceptualitás is garantált, a dalok kemény kultúra-, társadalom-, sőt technológiakritikai éllel íródtak, s a sokszor keserűen ironikus sorokba szedett piktúrát rendre oldja a nem is rejtegetett eszkatologikus távlat – hiába, ez a lemez keresztény zenészek műve –, de nem csak a hívő publikumnak szól.

false

S az Amen sem csupán a takarékos vokalistaként jellemezhető Pajor one man show-ja. Az anyagot képzett, ügyes zenészek rakták össze: a gitárokat megszólaltató, a dalok zömét felváltva szerző és énekesként is feltűnő Szentkirályi György és Fejes Zoltán nevét mindenképpen említeni kell, ahogy a dobos Szende Gáborét is. A Fénykor rockos ízekkel megtűzdelt soul/funk albumként indul (Vissza a gyökerekhez, vagy pláne a szinte a Talking Headset idéző A zenergia), s bár később érkeznek a kötelező lassú, meditatív dalok, no meg a hetvenes évektől a kilencvenesekig ívet húzó felnőttrock-témák is, a program talán akkor a legerősebb, mikor zsíros grúvokon lüktet (mint a pályatársaknak is írt Rockant trollban).

Pajor tűzijátékszerűen durrogó szövegpatronjai pedig nem csak a fülénél fogják meg a befogadót: az „Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója” fordulatra (Őrálló) mindenki felkapja a fejét, az „ütött az óra, a kakukk előtt állsz” sort hallva nem lehet nem derülni, A történelem hibátlan 4/4-es ritmikájú, Dire Straits-es gitártémával induló meditációjában pedig „az emberek láthatatlan kézre húzott szelfibábok” (mindez persze az „eltűnnek a walesi bárdok”-kal rímpárban). Pajor egyben a kínrímek és szóviccek mestere is, de ennyi belefér, s amúgy a rockzenének kötelező kelléke a szövegekben is megfogható bombasztikusság. „Ismersz, én mindig fiatal voltam, téged se hagylak megöregedni, jól van?” – szólítja meg hallgatóját, aki kínjában bólogat, és igyekszik jó képet vágni a dologhoz, amiben kétségtelenül segíti ez az album is.

Szerzői kiadás, 2015; lemezbemutató koncert január 30-án a HIT PARK-ban.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.