Lámpaoltás előtt - Amen: Fénykor

  • - minek -
  • 2016. január 29.

Zene

"Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója" - Pajor Tamás új lemezt írt, amely nem csak a hívő publikumnak szól. Kritika.

Pajor Tamásról – több évtizedes pályájának ismeretében – bízvást állíthatjuk, hogy kivételes szövegírói talentummal megáldott szerző. Ebből a szempontból most már nyugodtan zárójelbe is tehetjük a már jó három évtizede maga mögött hagyott profán, bár alkotói szempontból nem kevéssé termékeny előéletét, hogy csupán az Amen élén vagy éppen szólóban nyújtott (köztük ún. szózenei) produkcióit vegyük szemügyre. Annál is inkább, mivel a keveset sem lazsáló énekes/MC és zenésztársai egy újabb Amen-albummal álltak elő, s az új anyag alapján képet kapunk arról is, hogy mennyit tud még Pajor a szövegírói szakmáról: nos, még mindig nagyon sokat. Alighanem kevesen tudnak ilyen könnyedséggel sorokat hajlítani, gondolataikat szellemes rímekbe és asszociációkba rendezni, azokat meg épkézláb strófákba gyömöszölni. Ráadásul a konceptualitás is garantált, a dalok kemény kultúra-, társadalom-, sőt technológiakritikai éllel íródtak, s a sokszor keserűen ironikus sorokba szedett piktúrát rendre oldja a nem is rejtegetett eszkatologikus távlat – hiába, ez a lemez keresztény zenészek műve –, de nem csak a hívő publikumnak szól.

false

S az Amen sem csupán a takarékos vokalistaként jellemezhető Pajor one man show-ja. Az anyagot képzett, ügyes zenészek rakták össze: a gitárokat megszólaltató, a dalok zömét felváltva szerző és énekesként is feltűnő Szentkirályi György és Fejes Zoltán nevét mindenképpen említeni kell, ahogy a dobos Szende Gáborét is. A Fénykor rockos ízekkel megtűzdelt soul/funk albumként indul (Vissza a gyökerekhez, vagy pláne a szinte a Talking Headset idéző A zenergia), s bár később érkeznek a kötelező lassú, meditatív dalok, no meg a hetvenes évektől a kilencvenesekig ívet húzó felnőttrock-témák is, a program talán akkor a legerősebb, mikor zsíros grúvokon lüktet (mint a pályatársaknak is írt Rockant trollban).

Pajor tűzijátékszerűen durrogó szövegpatronjai pedig nem csak a fülénél fogják meg a befogadót: az „Itt szép lassan őrölnek – ez a malmok bolygója” fordulatra (Őrálló) mindenki felkapja a fejét, az „ütött az óra, a kakukk előtt állsz” sort hallva nem lehet nem derülni, A történelem hibátlan 4/4-es ritmikájú, Dire Straits-es gitártémával induló meditációjában pedig „az emberek láthatatlan kézre húzott szelfibábok” (mindez persze az „eltűnnek a walesi bárdok”-kal rímpárban). Pajor egyben a kínrímek és szóviccek mestere is, de ennyi belefér, s amúgy a rockzenének kötelező kelléke a szövegekben is megfogható bombasztikusság. „Ismersz, én mindig fiatal voltam, téged se hagylak megöregedni, jól van?” – szólítja meg hallgatóját, aki kínjában bólogat, és igyekszik jó képet vágni a dologhoz, amiben kétségtelenül segíti ez az album is.

Szerzői kiadás, 2015; lemezbemutató koncert január 30-án a HIT PARK-ban.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.