Leányálom - Terry Gilliam: Tideland (film)

  • Hungler Tímea
  • 2007. szeptember 6.

Zene

Pszichiáterkörökben vált ismertté a mondás: a felnőtt lét nem szól másról, mint hogy az ember megpróbálja kiheverni a gyermekkorát.

Pszichiáterkörökben vált ismertté a mondás: a felnőtt lét nem szól másról, mint hogy az ember megpróbálja kiheverni a gyermekkorát. Ifjú hősnőnknek nem lesz könnyű dolga - a tizenegy éves Jeliza-Rose (Jodelle Ferland) két lepattant narkós zenész (Jeff Bridges, Jennifer Tilly) ivadékaként rutinszerűen készíti elő a papának a napi heroin-adagot, viseli a kattant mama érzelmi kitöréseit, miközben egy személyben igyekszik összetartani a diszfunkcionális családot. A filmet - ami tulajdonképpen egy honfoglalás története - az ő szemén keresztül látjuk: a kislány szüleihez hasonlatosan álomvilágba menekül, hol az ujjaira húzott babafejekkel társalog, hol a mókusokat hallgatja ki, hol apja árnyékába lát bele titokzatos trollokat.

"Az Alice Csodaországban találkozása a Psychóval" - jellemezte Terry Gilliam egy interjúban a mese és a realitás határán játszódó művét. És valóban, a Tideland legnagyobb érdeme, hogy a fantáziavilágot úgy elegyíti a valósággal, hogy nem éles közöttük a cezúra: az anya halála után az apjával a dániai Jütlandba igyekvő, de csak a nagymama elhagyatott texasi farmjáig jutó kislány első találkozása a szomszéd Dellel (Janet McTeer) egyszerre randevú egy gonosz, talpig feketébe öltözött boszorkánnyal és a darazsaktól rettegő, egy csípéstől félig megvakult, lefátyolozott excentrikus asszonynyal. Ugyanígy: a papa meséi a jütlandi lápról, ahol a mocsárban mumifikálódva évszázadokat éltek túl a holttestek, nem más, mint variáció Dell preparációktól hemzsegő, Norman Bates lakára hajazó hajlékára.

És ezzel nem jutottunk még az utalások és a kikacsintások végére. A nagymama farmja mellett lakó Dell és lobotómián átesett öccse, Dickens (Brendan Fletcher) igazi mutáns család a Texasi láncfűrészes mészárlásból; a kukoricaföld közepén álló elhagyatott ház Andrew Wyeth Christina világa című festményének megelevenített mása; kis hősnőnk beszélő babafejekkel, nyulakkal és mókusokkal megspékelt szürreális víziói: Monty Python repülő cirkusza.

Az a vizuális orgia, amit Terry Gilliam a filmjében felvonultat, következetes és átgondolt ugyan, egy ponton túl mégis roppant fárasztó. A film legjobb pillanatai így azok a jelenetek, ahol a saját elmeszüleményeik rabságában vergődő, karikatúraszerű szereplők - a kukoricásban "búvárkodó" Dickens, a nagymama ruháiban masírozó Jeliza-Rose, a múltba a preparátumaival kapaszkodó Dell - világába betör a kegyetlen valóság, hogy nyilvánvalóvá legyen: kreált fantáziaviláguk kárpótlás csupán a boldogtalan realitásért, ahol semmi sem olyan és úgy történik, ahogy a nagy könyvben meg van írva.

Forgalmazza: Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.