Leányálom - Terry Gilliam: Tideland (film)

  • Hungler Tímea
  • 2007. szeptember 6.

Zene

Pszichiáterkörökben vált ismertté a mondás: a felnőtt lét nem szól másról, mint hogy az ember megpróbálja kiheverni a gyermekkorát.

Pszichiáterkörökben vált ismertté a mondás: a felnőtt lét nem szól másról, mint hogy az ember megpróbálja kiheverni a gyermekkorát. Ifjú hősnőnknek nem lesz könnyű dolga - a tizenegy éves Jeliza-Rose (Jodelle Ferland) két lepattant narkós zenész (Jeff Bridges, Jennifer Tilly) ivadékaként rutinszerűen készíti elő a papának a napi heroin-adagot, viseli a kattant mama érzelmi kitöréseit, miközben egy személyben igyekszik összetartani a diszfunkcionális családot. A filmet - ami tulajdonképpen egy honfoglalás története - az ő szemén keresztül látjuk: a kislány szüleihez hasonlatosan álomvilágba menekül, hol az ujjaira húzott babafejekkel társalog, hol a mókusokat hallgatja ki, hol apja árnyékába lát bele titokzatos trollokat.

"Az Alice Csodaországban találkozása a Psychóval" - jellemezte Terry Gilliam egy interjúban a mese és a realitás határán játszódó művét. És valóban, a Tideland legnagyobb érdeme, hogy a fantáziavilágot úgy elegyíti a valósággal, hogy nem éles közöttük a cezúra: az anya halála után az apjával a dániai Jütlandba igyekvő, de csak a nagymama elhagyatott texasi farmjáig jutó kislány első találkozása a szomszéd Dellel (Janet McTeer) egyszerre randevú egy gonosz, talpig feketébe öltözött boszorkánnyal és a darazsaktól rettegő, egy csípéstől félig megvakult, lefátyolozott excentrikus asszonynyal. Ugyanígy: a papa meséi a jütlandi lápról, ahol a mocsárban mumifikálódva évszázadokat éltek túl a holttestek, nem más, mint variáció Dell preparációktól hemzsegő, Norman Bates lakára hajazó hajlékára.

És ezzel nem jutottunk még az utalások és a kikacsintások végére. A nagymama farmja mellett lakó Dell és lobotómián átesett öccse, Dickens (Brendan Fletcher) igazi mutáns család a Texasi láncfűrészes mészárlásból; a kukoricaföld közepén álló elhagyatott ház Andrew Wyeth Christina világa című festményének megelevenített mása; kis hősnőnk beszélő babafejekkel, nyulakkal és mókusokkal megspékelt szürreális víziói: Monty Python repülő cirkusza.

Az a vizuális orgia, amit Terry Gilliam a filmjében felvonultat, következetes és átgondolt ugyan, egy ponton túl mégis roppant fárasztó. A film legjobb pillanatai így azok a jelenetek, ahol a saját elmeszüleményeik rabságában vergődő, karikatúraszerű szereplők - a kukoricásban "búvárkodó" Dickens, a nagymama ruháiban masírozó Jeliza-Rose, a múltba a preparátumaival kapaszkodó Dell - világába betör a kegyetlen valóság, hogy nyilvánvalóvá legyen: kreált fantáziaviláguk kárpótlás csupán a boldogtalan realitásért, ahol semmi sem olyan és úgy történik, ahogy a nagy könyvben meg van írva.

Forgalmazza: Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?