Lefelé vezető spirál - Deftones: Saturday Night Wrist (lemez)

  • - greff -
  • 2006. november 23.

Zene

Micsoda hatóereje lehet egyetlen beteljesülésnek! Utóíze vissza-visszahúz még évekkel később is akár, keresztül a keserű emlékek löszfalán, át az ellenérveken.

Micsoda hatóereje lehet egyetlen beteljesülésnek! Utóíze vissza-visszahúz még évekkel később is akár, keresztül a keserű emlékek löszfalán, át az ellenérveken. A rockzenekarok jókora halmaza, megfigyeltem, kedvvel bazíroz az érzelmes hallgatóság ilyetén hajlandóságaira: a sírig lehet citerázni, ha egyszer összejött egy nagyobbacska dobás, hiszen mindig marad elégséges számú bolond, aki az egyszeri élmény mián újra és újra befizet egy kűrre.

Egy vagyok a bolondok közül. Hat évvel ezelőtt a Deftones, a kortárs amerikai rockzene esztendők óta ingathatatlanul sikeres csapata lecsapott az asztalra egy sűrű, sötéten kavargó művet, csak úgy döngött. Annak a diszkréten experimentális természetű White Ponynak szerencsére már nem sok köze volt a nu-metal mozgalomhoz, melynek a 90-es évek közepén, amikor feltűnt, még többé-kevésbé szerves részeként volt elgondolható a zenekar; bárhogyan is, valódi mestermunka volt - ma már nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy az első és egyben utolsó ilyen a zenekar történetében. Ami előtte volt: felejthető. Ami utána: nemkülönben - s ezzel már a Saturday Night Wristről is dalolunk. Amely egy igazi remekléssel indít, a Hole In The Earthben a vaskos alapokat kivételesen szívfacsaró gitárdíszítések burkolják, s ezek a hangok tökéletesen ízesülnek a szakadékmély bánattal csordultig telített sorokhoz ("Számomra túl késő már, van egy lyuk a földön, eltűnök azon át" - borong a refrén). A rákövetkező Rapture közepén jégcsapként szúr a felismerés, hogy csupán a mesterien megkreált stúdióhangzás, a zúzásra sajátos szintetizátorzörejeket felhasaltató három darab jeles producer (Bob Ezrin, Terry Date, Shaun Lopez) furfangjai nyújtanak élvezetet, miközben a szám nem több suta csapkodásnál. Aztán csupa méltatlan pillanat, állandósuló "mintha" élmény, Chino Moreno, amint átvedlik Morrissey legmodorosabban pihegő tanítványává. Keserűségspirál. A Cherry Waves ravaszul slágeres énekdallamát, a Kimdracula gitárhangjait feszítő valódi szenvedélyt érdemes szóba hozni, ám ez a lemez összességében az elképesztő műgonddal kicicomázott totális blöff illusztratív CD-je.

Maverick/Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)