mi a kotta?

Légyszi, légyszi!

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/5. hétre

„Sorolhatnám hosszan a koncert emlékezetes pillanatait, megpróbálhatnám leírni Fejérvári Zoltán Bach-játékának részleteit, de nem teszem. Nem látom értelmét, bár magam is sokat csináltam egykor, hogy válogatott metaforákba burkoljam az előadás szavakba nem önthető zenei megoldásait. A zenekritika fénykorában, vagyis a 19. században és a 20. század első felében azért volt erre szükség, mert az adott koncertből annyi maradt fenn, amit a hozzáértő (vagy hozzá nem értő) kritikus szavai megőriztek belőle. Mivel a Zeneakadémia szerencsére ezt a koncertet is rögzítette, és az öt évvel ezelőttihez hasonlóan remélhetőleg hamarosan közzé is teszik (légyszi, légyszi), azok is megtalálhatják a maguk számára legemlékezetesebb pillanatokat, akik nem lehettek jelen” – írta nem is leplezett rajongással Fazekas Gergely zenetörténész a 444.hu-n Fejérvári Zoltán zongorakoncertjéről pár hete, amikor Bach hat partitájából négyet hallott a közönség. Január utolsó napján a G-dúr és az e-moll partitákkal zárja a sort a szólista, akit nem csak az idézett tudós tart nemzedéke legegyénibb billentyűsének (Zeneakadémia, január 31., fél nyolc).

Február 2-án pedig a 340 éve született „drága szászé”, G. F. Händelé a pódium a Müpában. Az évente megrendezett zeneszerző-maraton teljes napi programját nem sorolhatjuk fel – a line-up akár egy régizene-fesztiválnak is beillene –, de kiemelhetjük a Budapest Bach Consort koncertjét, amelyen az Apollo e Dafne kantáta csendül fel (fél kettő), a Liszt Ferenc Kamarazenekar szereplését a két Vízizene-szvittel (hét óra), valamint a maratont lezáró Orfeo Zenekart és a Purcell Kórust, amely a Dixit Dominus monumentális zsoltárfeldolgozásával készül (kilenc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.