Lemez

Leila: U & I

  • - minek -
  • 2012. március 10.

Zene

A szélesebb publikum elsősorban Björkkel való lassan két évtizedes, kölcsönösen gyümölcsöző együttműködéséről ismeri az iráni származású hangművészt, Leila Arabot. Ám ő időről időre (s rendre hosszabb szünetek után) előrukkol saját zenéivel is, melyek eddig a maguk érdeméből is tisztes kritikai elismerést vívtak ki.

Ezúttal még négy évet se kellett várni aktuális (negyedik) szólóalbumára - igaz, időközben a koncepció radikálisan megváltozott: nagyobb súllyal esik latba a hangokkal való kísérletezés, s tán kevésbé fontos most a produkció szórakoztató oldala. Míg a 2008-as (e hasábokon is méltatott) Blood, Looms and Bloomson a már önmagában is üdítően kreatív és ötletes hangszobrászi munkát megannyi kiváló vendégénekes emelte más minőségi régióba, addig itt egyetlen alkotótársa akadt: a Berlinben élő amerikai producer/dj, Mt. Sims - az a tény pedig, hogy csak az ő, meglehetősen egyhangú kántálása hallatszik az albumon, határozottan szegényíti a hangzást. Ráadásul a zenei alapszövet sem tűnik mindig fókuszáltnak, s a különböző minőségű és hangulatú szerzeményeket mintha egymásra és egymás mellé szórták volna csupán.

Kár, mert amikor Leila nem akar túlságosan elidegenedett, kifejezetten indusztriál hangulatú hangképeket felkenni (mint az Interlace vagy a méhek tragédiáját elektronikus zümmögéssel-zúgással is megidéző Colony Collaps Disorder esetében), akkor előbukkan kivételes hangulatteremtő ereje (Eight, In Motion Slow).Ahogy önmagában a Welcome To Your life koszos elektro-punkja, a minimalista dalocskaként felvezetett (Disappointed Cloud) Anyway vagy a Boudica vokál nélküli elektropopja sem nélkülöz némi izgalmat.

Warp/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.