Lemez

Leila: U & I

  • - minek -
  • 2012. március 10.

Zene

A szélesebb publikum elsősorban Björkkel való lassan két évtizedes, kölcsönösen gyümölcsöző együttműködéséről ismeri az iráni származású hangművészt, Leila Arabot. Ám ő időről időre (s rendre hosszabb szünetek után) előrukkol saját zenéivel is, melyek eddig a maguk érdeméből is tisztes kritikai elismerést vívtak ki.

Ezúttal még négy évet se kellett várni aktuális (negyedik) szólóalbumára - igaz, időközben a koncepció radikálisan megváltozott: nagyobb súllyal esik latba a hangokkal való kísérletezés, s tán kevésbé fontos most a produkció szórakoztató oldala. Míg a 2008-as (e hasábokon is méltatott) Blood, Looms and Bloomson a már önmagában is üdítően kreatív és ötletes hangszobrászi munkát megannyi kiváló vendégénekes emelte más minőségi régióba, addig itt egyetlen alkotótársa akadt: a Berlinben élő amerikai producer/dj, Mt. Sims - az a tény pedig, hogy csak az ő, meglehetősen egyhangú kántálása hallatszik az albumon, határozottan szegényíti a hangzást. Ráadásul a zenei alapszövet sem tűnik mindig fókuszáltnak, s a különböző minőségű és hangulatú szerzeményeket mintha egymásra és egymás mellé szórták volna csupán.

Kár, mert amikor Leila nem akar túlságosan elidegenedett, kifejezetten indusztriál hangulatú hangképeket felkenni (mint az Interlace vagy a méhek tragédiáját elektronikus zümmögéssel-zúgással is megidéző Colony Collaps Disorder esetében), akkor előbukkan kivételes hangulatteremtő ereje (Eight, In Motion Slow).Ahogy önmagában a Welcome To Your life koszos elektro-punkja, a minimalista dalocskaként felvezetett (Disappointed Cloud) Anyway vagy a Boudica vokál nélküli elektropopja sem nélkülöz némi izgalmat.

Warp/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.