Lemez

Leila: U & I

  • - minek -
  • 2012. március 10.

Zene

A szélesebb publikum elsősorban Björkkel való lassan két évtizedes, kölcsönösen gyümölcsöző együttműködéséről ismeri az iráni származású hangművészt, Leila Arabot. Ám ő időről időre (s rendre hosszabb szünetek után) előrukkol saját zenéivel is, melyek eddig a maguk érdeméből is tisztes kritikai elismerést vívtak ki.

Ezúttal még négy évet se kellett várni aktuális (negyedik) szólóalbumára - igaz, időközben a koncepció radikálisan megváltozott: nagyobb súllyal esik latba a hangokkal való kísérletezés, s tán kevésbé fontos most a produkció szórakoztató oldala. Míg a 2008-as (e hasábokon is méltatott) Blood, Looms and Bloomson a már önmagában is üdítően kreatív és ötletes hangszobrászi munkát megannyi kiváló vendégénekes emelte más minőségi régióba, addig itt egyetlen alkotótársa akadt: a Berlinben élő amerikai producer/dj, Mt. Sims - az a tény pedig, hogy csak az ő, meglehetősen egyhangú kántálása hallatszik az albumon, határozottan szegényíti a hangzást. Ráadásul a zenei alapszövet sem tűnik mindig fókuszáltnak, s a különböző minőségű és hangulatú szerzeményeket mintha egymásra és egymás mellé szórták volna csupán.

Kár, mert amikor Leila nem akar túlságosan elidegenedett, kifejezetten indusztriál hangulatú hangképeket felkenni (mint az Interlace vagy a méhek tragédiáját elektronikus zümmögéssel-zúgással is megidéző Colony Collaps Disorder esetében), akkor előbukkan kivételes hangulatteremtő ereje (Eight, In Motion Slow).Ahogy önmagában a Welcome To Your life koszos elektro-punkja, a minimalista dalocskaként felvezetett (Disappointed Cloud) Anyway vagy a Boudica vokál nélküli elektropopja sem nélkülöz némi izgalmat.

Warp/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.