Lemez

A CAMP: COLONIA

  • - greff -
  • 2009. március 5.

Zene

Nagyon kevés énekes képes rá, hogy egyszerre legyen kint és bent is, Nina Perssonnak azonban éppen ez a védjegye. Szomorkás dallamait a svéd énekesnõ unos-untalan finom iróniával mossa világosabbra, amikor pedig már-már cinikusan hûvösnek hangzana, mindig gondja van rá, hogy felfedje, valójában majd' meghasad az õ szíve mindattól, amit énekel. Ez a játékosság, ez a kvalitás emelte meg a Cardigans utolsó három, érettnek mondható lemezét csakúgy, mint az eredetileg Persson szólólemezének indult, de végül (nyolc évvel ezelõtt) mégsem a saját neve alatt megjelentetett elsõ A Camp-lemezt.

Illetve nem csak ez. Hiszen Persson dallamai számára mind a Cardigansban, mind a 2001-es A Campen egy-egy kiváló zenész biztosította a hozzájuk illõen izgalmas zenei környezetet. Elõbbiben Peter Svensson gitáros, utóbbiban (produceri szerepben) Mark Linkous, a Sparklehorse szíve-lelke szavatolt ének és zene kényes egyensúlyáért.

Ezt a szerepet a Colonián Persson egyik zenésze sem volt képes betölteni. Míg a Linkousszal elkészített lemez érzékeny és érdekfeszítõ alt-country kísérlet volt anno, a szimpla poplemeznek szánt Colonia legtöbb számát lélektelenre fényesített hangzás, sablonos akusztikus gitárakkordok, valamint banális zongora- illetve vonóskíséret jellemzi. A két kiváló nyitódal (The Crowning, Stronger Than Jesus - akárha Lucinda Williamst hallanánk Carpenters-számokat énekelni) után egymást érik a sivár balladák. Az I Signed The Line Beatles-hommage-át és az érzékien lusta zárótételt jóval szellemesebb hangszereléssel remek dalokká alakíthatták volna, a többirõl viszont, fájdalom, még enynyit sem mondhatunk.

Reveal, 2009

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.