Lemez

A CAMP: COLONIA

  • - greff -
  • 2009. március 5.

Zene

Nagyon kevés énekes képes rá, hogy egyszerre legyen kint és bent is, Nina Perssonnak azonban éppen ez a védjegye. Szomorkás dallamait a svéd énekesnõ unos-untalan finom iróniával mossa világosabbra, amikor pedig már-már cinikusan hûvösnek hangzana, mindig gondja van rá, hogy felfedje, valójában majd' meghasad az õ szíve mindattól, amit énekel. Ez a játékosság, ez a kvalitás emelte meg a Cardigans utolsó három, érettnek mondható lemezét csakúgy, mint az eredetileg Persson szólólemezének indult, de végül (nyolc évvel ezelõtt) mégsem a saját neve alatt megjelentetett elsõ A Camp-lemezt.

Illetve nem csak ez. Hiszen Persson dallamai számára mind a Cardigansban, mind a 2001-es A Campen egy-egy kiváló zenész biztosította a hozzájuk illõen izgalmas zenei környezetet. Elõbbiben Peter Svensson gitáros, utóbbiban (produceri szerepben) Mark Linkous, a Sparklehorse szíve-lelke szavatolt ének és zene kényes egyensúlyáért.

Ezt a szerepet a Colonián Persson egyik zenésze sem volt képes betölteni. Míg a Linkousszal elkészített lemez érzékeny és érdekfeszítõ alt-country kísérlet volt anno, a szimpla poplemeznek szánt Colonia legtöbb számát lélektelenre fényesített hangzás, sablonos akusztikus gitárakkordok, valamint banális zongora- illetve vonóskíséret jellemzi. A két kiváló nyitódal (The Crowning, Stronger Than Jesus - akárha Lucinda Williamst hallanánk Carpenters-számokat énekelni) után egymást érik a sivár balladák. Az I Signed The Line Beatles-hommage-át és az érzékien lusta zárótételt jóval szellemesebb hangszereléssel remek dalokká alakíthatták volna, a többirõl viszont, fájdalom, még enynyit sem mondhatunk.

Reveal, 2009

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.