Lemez

Amebix: Sonic Mass

  • V. Á.
  • 2011. november 3.

Zene

Az Amebix egy méltatlanul elfeledett, kultikus angol zenekar, amely első inkarnációjában 1978-tól 87-ig volt aktív (két lemezt és négy kislemezt eredményezett ez az időszak), munkásságával pedig olyan óriásbandákra volt hatással, mint a Neurosis vagy a Sepultura. A zenekart három éve hozta össze újra a két alapító, Rob Miller basszusgitáros-énekes és Stig, a gitáros, akik mellé az egykori Soulfly/Thorn/Nausea-ütős, a sajnálatosan alulértékelt Roy Mayorga sorakozott fel.

A feloszlás évében kiadott Monolith után majd' negyed századdal később érkező Sonic Massről a zenekar előtörténetét nem ismerve is azonnal hallatszik, hogy ezt az anyagot nem egy frissen induló zenekar készítette. Egyrészt a mai Pro Tools-uralta világban üdítően organikusan, mondhatni - jó értelemben - régiesen szól a lemez, másrészt pedig nyoma sincs az olyannyira divatos műkeménységnek és áldepressziónak. Továbbá Rob Miller éneke sem erőltetett üvöltözés, hanem inkább olyasmi, mintha a Killing Joke-os Jaz Colemant hallanánk egy jóval mogorvább közegben.

Az Amebix képes a maga viszonylag egyszerű, lecsupaszított, főleg a régi crust-punkból és a Hawkwind-féle pszichedéliából táplálkozó eszköztárával eljutni a Neurosis apokaliptikusságáig úgy, hogy a gitár-basszusgitár-dob felállású triót csak némi ügyesen adagolt billentyűszőnyeg egészíti ki a stúdióban, az eredmény pedig egyáltalán nem valami emészthetetlen zajhalmaz. A hangulatos videóval megtámogatott, visszafogottan induló, a végén katartikus feloldásban kirobbanó Knights Of The Black Sun önmagában is könnyfakasztó, de a Miller keserű énekdallamaival megtámogatott, szaggatott The Messenger, az akusztikus Sonic Mass Pt. 1, a himnikus The One és a Here Comes The Wolf is hibátlan tétel az év egyik legjobb lemezén.

Easy Action/Amebix, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.