Lemez

Amebix: Sonic Mass

  • V. Á.
  • 2011. november 3.

Zene

Az Amebix egy méltatlanul elfeledett, kultikus angol zenekar, amely első inkarnációjában 1978-tól 87-ig volt aktív (két lemezt és négy kislemezt eredményezett ez az időszak), munkásságával pedig olyan óriásbandákra volt hatással, mint a Neurosis vagy a Sepultura. A zenekart három éve hozta össze újra a két alapító, Rob Miller basszusgitáros-énekes és Stig, a gitáros, akik mellé az egykori Soulfly/Thorn/Nausea-ütős, a sajnálatosan alulértékelt Roy Mayorga sorakozott fel.

A feloszlás évében kiadott Monolith után majd' negyed századdal később érkező Sonic Massről a zenekar előtörténetét nem ismerve is azonnal hallatszik, hogy ezt az anyagot nem egy frissen induló zenekar készítette. Egyrészt a mai Pro Tools-uralta világban üdítően organikusan, mondhatni - jó értelemben - régiesen szól a lemez, másrészt pedig nyoma sincs az olyannyira divatos műkeménységnek és áldepressziónak. Továbbá Rob Miller éneke sem erőltetett üvöltözés, hanem inkább olyasmi, mintha a Killing Joke-os Jaz Colemant hallanánk egy jóval mogorvább közegben.

Az Amebix képes a maga viszonylag egyszerű, lecsupaszított, főleg a régi crust-punkból és a Hawkwind-féle pszichedéliából táplálkozó eszköztárával eljutni a Neurosis apokaliptikusságáig úgy, hogy a gitár-basszusgitár-dob felállású triót csak némi ügyesen adagolt billentyűszőnyeg egészíti ki a stúdióban, az eredmény pedig egyáltalán nem valami emészthetetlen zajhalmaz. A hangulatos videóval megtámogatott, visszafogottan induló, a végén katartikus feloldásban kirobbanó Knights Of The Black Sun önmagában is könnyfakasztó, de a Miller keserű énekdallamaival megtámogatott, szaggatott The Messenger, az akusztikus Sonic Mass Pt. 1, a himnikus The One és a Here Comes The Wolf is hibátlan tétel az év egyik legjobb lemezén.

Easy Action/Amebix, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.