lemez - ARCADE FIRE: THE SUBURBS

  • - hm -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Az Arcade Fire, mint oly sokaknak, nekem is személyes ügy, hiszen kevés olyan zenekart tudnék mondani, amely ennyire segít átvészelni a szétcsúszott korszakokat. Persze nem csak ezért fontos ez a kanadai társaság.
Az Arcade Fire, mint oly sokaknak, nekem is személyes ügy, hiszen kevés olyan zenekart tudnék mondani, amely ennyire segít átvészelni a szétcsúszott korszakokat. Persze nem csak ezért fontos ez a kanadai társaság. Amikor elõször hallottam õket egy valahogy hozzám került hétszámos, cím nélküli demó EP-n, még nem sokat lehetett tudni a zenekar magját adó Butler házaspárról, de a zene azonnal megnyert magának, mert már azokból a dalokból érezni lehetett, hogy egy trendeken kívül- és felülálló, stílusokat egyesítõ, kirívóan érzékeny és rendkívül érzelemdús indie-rockzenekar van születõben. Az elsõ, 2004-es albummal (Funeral) és a folytatással (Neon Bible, 2007) a zenekarban hívõk "vallása" elterjedt az egész világon, így hát nem kérdés, hogy a várakozások igencsak felfokozottak voltak a harmadik lemez elõtt.

Butlerék most sem fogtak mellé: ugyan nem lett tökéletes, esszenciális harmadik lemez a The Suburbs, de továbbra is megvan benne az a magával ragadó zenei báj, amit csak õk tudnak a mai mezõnybõl, és a Modern Man, az Empty Room, a beach boysos vokállal dúsított Suburban War vagy a Half Light I-II alighanem ott lesz az év végén a legjobb dalok elszámolásánál. Mindössze két kisebb szépséghiba van: egyrészt a lemez egészérõl hiányzik (nekem) a korábbi, katarzist okozó keserédes hangulat (szép számokat persze bõven hallunk, de a kibukott periódusok csak halvány emlékfoszlányok immár) - másfelõl pedig a maga hatvanhárom percével a kelleténél kicsit hosszabb lett ez a mindezzel együtt melegen ajánlható anyag.

Merge Records, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.