Lemez - Basszuskulcs - Squarepusher: Just A Souvenir

  • - minek -
  • 2008. november 6.

Zene

Tom Jenkinson (alias Squarepusher) egyike a leginkább konzekvensen és tudatosan dolgozó zenekészítőknek: makacsul ragaszkodik a magára rótt munkamenethez, és rendre teljesíti is a penzumot, habár - legalábbis a külső, laikus szemlélő számára - néha ingadozó színvonalon. Mindez adódik a program nagystílű voltából, a megvalósítás előtti akadályokból, s paradox módon a polihisztor zenekészítő kétségtelen képességeiből is. - minek -

Tom Jenkinson (alias Squarepusher) egyike a leginkább konzekvensen és tudatosan dolgozó zenekészítőknek: makacsul ragaszkodik a magára rótt munkamenethez, és rendre teljesíti is a penzumot, habár - legalábbis a külső, laikus szemlélő számára - néha ingadozó színvonalon. Mindez adódik a program nagystílű voltából, a megvalósítás előtti akadályokból, s paradox módon a polihisztor zenekészítő kétségtelen képességeiből is. Tom Jenkinson, a sokoldalúan képzett, multiinstrumentalista muzsikus (mindenekelőtt figyelemre méltó képességű basszer), valamint Squarepusher, a saját készítésű kütyükön alkotó, bonyolult lelkületű elektronikus zenész egy és ugyanazon ember, aki látszólag egyik kezével folyton törli, amit a másikkal felrajzolt. TJ-t a kezdetektől (a kilencvenes évek közepe) a klasszikus, hetvenes évekbeli dzsessz-rock/progrock hangzás megidézése és teljes dekonstrukciója foglalkoztatja, ahol a megidézett világ hol csak diszkréten stilizálódik, hol meg belefullad az általa keltett őrületes drill 'n' bass ritmusorgiába. Tulajdonképpen e folyamat láttán nem is csodálhatjuk, hogy idővel az egyik kéz elfárad: ha már a tavalyelőtti Hello Everything kapcsán leírhattuk, hogy Squarepusher mintegy "klasszicizálódik", akkor még inkább áll ez a legfrissebb, takarékosan szórakoztató Just A Souvenir című anyagra.

Háromnegyed órányi (már e terjedelem is figyelemre méltó), majdhogynem hagyományos, mondjuk konzervatívnak azért nem nevezhető zeneanyagot kapunk kézbe, ahol jól felismerhető, kényelmesen belakott struktúrákba rendeződik mindaz, amit Squarepusher útravalónak csomagolt nekünk. Az már magától értetődik, hogy ezúttal sem maradunk instrukciók nélkül: ezek szerint művészünk álmában egy rockkoncert képe jelent meg, amelynek díszletéül egy gigantikus, ragyogó vállfa szolgálna. Ráadásul mindez egyéb szürreális motívumokkal gazdagodik, mint a megáradt folyó elől kajakon menekülő zenekar vagy a folyvást permutálódó dobfelszerelés képe - s akkor még nem beszéltünk a gitárosról, aki tetszése szerint gyorsítja-lassítja az időt. E motívumok persze nem sok jelentőséggel bírnak a lemez értelmezése szempontjából, viszont Squarepusher ezek ürügyén tárja elénk saját vízióját a kortárs fúziós muzsikáról, mely egyaránt építkezik a klasszikus dzsessz-rockból, dzsessz-funkból, matekrockból s a zenei öncélúság egyéb veretes formáiból. Megejtő, helyenként virtuóznak nevezhető basszusmenetek, analóg szintifutamok, akusztikus gitárakkordok (!), jól megkomponált dobképletek fonódnak össze a kötelező, ám ezúttal nem tolakodó, se nem radikális elektronikus csomagolással. Csendben jegyeznénk meg, hogy a korosabb, ám hallucinációkra hajlamos hallgató Squarepusher előzményei között felfedezni véli a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának (azonos forrásból táplálkozó) magyar reklámzenéit is - az ilyenkor a képzeletben megjelenő kötött pulcsik és már nem létező üdítőitalok sikeresen tetőzik be Squarepusher amúgy is pszichedelikus alapkoncepcióját. Örömhír a rajongók számára, hogy november 22-én a Diesel klubban élőben is megcsodálhatjuk, mint alakít TJ önmaga egy egész zenekart.

Warp/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.