Lemez - Basszuskulcs - Squarepusher: Just A Souvenir

  • - minek -
  • 2008. november 6.

Zene

Tom Jenkinson (alias Squarepusher) egyike a leginkább konzekvensen és tudatosan dolgozó zenekészítőknek: makacsul ragaszkodik a magára rótt munkamenethez, és rendre teljesíti is a penzumot, habár - legalábbis a külső, laikus szemlélő számára - néha ingadozó színvonalon. Mindez adódik a program nagystílű voltából, a megvalósítás előtti akadályokból, s paradox módon a polihisztor zenekészítő kétségtelen képességeiből is. - minek -

Tom Jenkinson (alias Squarepusher) egyike a leginkább konzekvensen és tudatosan dolgozó zenekészítőknek: makacsul ragaszkodik a magára rótt munkamenethez, és rendre teljesíti is a penzumot, habár - legalábbis a külső, laikus szemlélő számára - néha ingadozó színvonalon. Mindez adódik a program nagystílű voltából, a megvalósítás előtti akadályokból, s paradox módon a polihisztor zenekészítő kétségtelen képességeiből is. Tom Jenkinson, a sokoldalúan képzett, multiinstrumentalista muzsikus (mindenekelőtt figyelemre méltó képességű basszer), valamint Squarepusher, a saját készítésű kütyükön alkotó, bonyolult lelkületű elektronikus zenész egy és ugyanazon ember, aki látszólag egyik kezével folyton törli, amit a másikkal felrajzolt. TJ-t a kezdetektől (a kilencvenes évek közepe) a klasszikus, hetvenes évekbeli dzsessz-rock/progrock hangzás megidézése és teljes dekonstrukciója foglalkoztatja, ahol a megidézett világ hol csak diszkréten stilizálódik, hol meg belefullad az általa keltett őrületes drill 'n' bass ritmusorgiába. Tulajdonképpen e folyamat láttán nem is csodálhatjuk, hogy idővel az egyik kéz elfárad: ha már a tavalyelőtti Hello Everything kapcsán leírhattuk, hogy Squarepusher mintegy "klasszicizálódik", akkor még inkább áll ez a legfrissebb, takarékosan szórakoztató Just A Souvenir című anyagra.

Háromnegyed órányi (már e terjedelem is figyelemre méltó), majdhogynem hagyományos, mondjuk konzervatívnak azért nem nevezhető zeneanyagot kapunk kézbe, ahol jól felismerhető, kényelmesen belakott struktúrákba rendeződik mindaz, amit Squarepusher útravalónak csomagolt nekünk. Az már magától értetődik, hogy ezúttal sem maradunk instrukciók nélkül: ezek szerint művészünk álmában egy rockkoncert képe jelent meg, amelynek díszletéül egy gigantikus, ragyogó vállfa szolgálna. Ráadásul mindez egyéb szürreális motívumokkal gazdagodik, mint a megáradt folyó elől kajakon menekülő zenekar vagy a folyvást permutálódó dobfelszerelés képe - s akkor még nem beszéltünk a gitárosról, aki tetszése szerint gyorsítja-lassítja az időt. E motívumok persze nem sok jelentőséggel bírnak a lemez értelmezése szempontjából, viszont Squarepusher ezek ürügyén tárja elénk saját vízióját a kortárs fúziós muzsikáról, mely egyaránt építkezik a klasszikus dzsessz-rockból, dzsessz-funkból, matekrockból s a zenei öncélúság egyéb veretes formáiból. Megejtő, helyenként virtuóznak nevezhető basszusmenetek, analóg szintifutamok, akusztikus gitárakkordok (!), jól megkomponált dobképletek fonódnak össze a kötelező, ám ezúttal nem tolakodó, se nem radikális elektronikus csomagolással. Csendben jegyeznénk meg, hogy a korosabb, ám hallucinációkra hajlamos hallgató Squarepusher előzményei között felfedezni véli a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának (azonos forrásból táplálkozó) magyar reklámzenéit is - az ilyenkor a képzeletben megjelenő kötött pulcsik és már nem létező üdítőitalok sikeresen tetőzik be Squarepusher amúgy is pszichedelikus alapkoncepcióját. Örömhír a rajongók számára, hogy november 22-én a Diesel klubban élőben is megcsodálhatjuk, mint alakít TJ önmaga egy egész zenekart.

Warp/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.