lemez - BLOC PARTY: INTIMACY

  • .
  • 2008. október 16.

Zene

Kele Okereke és társai néhány hete a harmadik lemezükkel álltak elő - most már ők is azzal az albumterjesztési stratégiával, amit a Radiohead tavaly az In Rainbows lemezével megkezdett (és a Nine Inch Nails, valamint Saul Williams folytatott), vagyis a megjelenés bejelentése után nem sokkal már letölthetővé tették a lemezt a honlapjukról (fizikai formában csak október 27-én lesz elérhető az anyag, plusztartalmakkal). Ezen túl is sajátos történet a Bloc Partyé: 2004 táján robbant be a köztudatba néhány nagyon erős kislemezdallal (Helicopter, Banquet, Little Thoughts), amelyeket 2005 elején egy majdnem perfekt bemutatkozó lemez követett (Silent Alarm).
Kele Okereke és társai néhány hete a harmadik lemezükkel álltak elõ - most már õk is azzal az albumterjesztési stratégiával, amit a Radiohead tavaly az In Rainbows lemezével megkezdett (és a Nine Inch Nails, valamint Saul Williams folytatott), vagyis a megjelenés bejelentése után nem sokkal már letölthetõvé tették a lemezt a honlapjukról (fizikai formában csak október 27-én lesz elérhetõ az anyag, plusztartalmakkal). Ezen túl is sajátos történet a Bloc Partyé: 2004 táján robbant be a köztudatba néhány nagyon erõs kislemezdallal (Helicopter, Banquet, Little Thoughts), amelyeket 2005 elején egy majdnem perfekt bemutatkozó lemez követett (Silent Alarm). Ezután egy eklektikus remixalbum és további masszív kislemezek (utóbbiakat csak ajánlani tudom), majd váratlanul egy igen gyenge nagylemez (Weekend In The City) jöttek, ráadásul a dobos Matt Tongnak beszakadt a tüdeje. Kicsit tartottam tõle, hogy a harmadik nekifutás ismét unalmas dolgozat lesz, de szerencsére sikerült kijutniuk a korábbi útvesztõbõl. Az Intimacy ugyan nem éri el a Silent Alarm szintjét, de nagyságrendekkel erõsebb az elõzõ lemeznél: újra van lendület (Ares), dög (Halo), és megint akadnak szép számok (Signs, Biko), akárcsak egymásra felelgetõs, sikálós gitárok (One Month Off), mint anno a Banquet címû, emblematikus BP-dalban. A szó szerint megható záródal (Ion Square) után tényleg csak azt lehet írni: a londoni csapat újra formában.

H. M.

Wichita, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).