film - Halálfutam

  • .
  • 2008. október 16.

Zene

Mára megszépült a grindhouse: professzorok tárgyalják a hetvenes évek olcsójánosait, és olyanok költik a legendáját e pillanatnyi gerjedelmekre utazó, sufniszagú szakágnak, akiknek legmeghatározóbb gyermekkori élménye az E.T. volt. Az ócskapiac legnagyobb királyának a napjait mindig nyereséggel záró Roger Corman számított, aki még a pornósoknál is gyorsabban és költséghatékonyabban nyúlta le az éppen aktuális divatirányzatokat.
Mára megszépült a grindhouse: professzorok tárgyalják a hetvenes évek olcsójánosait, és olyanok költik a legendáját e pillanatnyi gerjedelmekre utazó, sufniszagú szakágnak, akiknek legmeghatározóbb gyermekkori élménye az E.T. volt. Az ócskapiac legnagyobb királyának a napjait mindig nyereséggel záró Roger Corman számított, aki még a pornósoknál is gyorsabban és költséghatékonyabban nyúlta le az éppen aktuális divatirányzatokat. Bár az utókor nagyon is hajlamos a szezonális kacatokat szépnek látni, a Death Race 2000-nek tényleg a vitrinben a helye: ez a puncivillantós (korabeli iparági sajátosság) utópia-paródia 1975-ös premierje óta mit sem vesztett üdítõen rossz ízlésû humorából (politikai inkorrektség ma a gyerek neve), mely nemhogy megbocsáthatóvá teszi, de már-már üdvözítõnek tünteti fel a produkciót átható vurstlihangulatot. A lényeget még nem is említettük: a nem túl távoli (de erõsen agymosott) jövõbe tekintõ alkotásban egymás kicsinálására szakosodott autóversenyzõk gyilkolják egymást egy cross-country viadalon, de pont jár azért is, ha valaki elcsap egy járókelõt (e tekintetben a nõk, gyerekek és nyugdíjasok külön hoznak a konyhára). A Death Race friss, Tom Cruise segédletével leforgatott verziója mint felelésre szólított jó tanuló, hótt komolyan felmondja a már 33 éve is elcsépelt próféciát (a gyilkolászásnál semmi sem emeli hatékonyabban a nézettséget), viszont mindezt olyan prûden, a ciciket eltakarva, a pontrendszer mellõzésével teszi, hogy a végeredményt minden jobb érzésû autósmozi-tulajdonos joggal kérheti ki magának.

- kg -

Az UIP-Duna Film bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.