lemez - DAMIAN LAZARUS: SMOKE THE MONSTER OUT

  • - minek -
  • 2009. június 18.

Zene

Az egzotikus (művész)nevű, londoni illetőségű zenebolond meglehetősen változatos életpályát járt be: volt újságíró, dolgozott a City Rockers kiadónál, majd megcsinálta a sajátját, a Crosstown Rebelst, amely máig is az egyik legjobb, minőségi house-t előállító cég. Viszonylag "későn" (huszonévesen) kezdett lemezt pakolni, ennek dacára hamarosan a klubvilág egyik legkeresettebb, legtöbbre értékelt dj-jévé avanzsált.
Az egzotikus (mûvész)nevû, londoni illetõségû zenebolond meglehetõsen változatos életpályát járt be: volt újságíró, dolgozott a City Rockers kiadónál, majd megcsinálta a sajátját, a Crosstown Rebelst, amely máig is az egyik legjobb, minõségi house-t elõállító cég. Viszonylag "késõn" (huszonévesen) kezdett lemezt pakolni, ennek dacára hamarosan a klubvilág egyik legkeresettebb, legtöbbre értékelt dj-jévé avanzsált. Számos míves mix-CD után idén elõször jelentkezett saját zenéivel, és nem is adta alább egy albumnyinál. Lazarus számára - szerencsére - evidencia, hogy egy album formátumú zeneanyagnak némely átkötõ jellegû részeket leszámítva énekelt számokat, konkrét dalokat, vagy legalább dalkezdeményeket kell tartalmaznia. Nem árt egy kis stiláris változatosság, s némi kohézió sem - az egymás mellé dobált tech/house partislágerekbõl még nem lesz kerek egész. A megfelelõ hangzás érdekében kiváló stúdiózenészekkel, s érdemdús kollégákkal (Luke Solomon, Oliver Lieb) dolgozott együtt, saját maga is a mikrofon mögé állt, továbbá bevetette csodafegyvereit, az elbûvölõ hanggal megáldott Berhan nõvéreket (Johanna, Miriam), akik az album tán legjobb számait éneklik. A Moment varázsos, vokális minimalizmusa, a Come And Play Bad Seeds-hangmintára épülõ elektrólüktetése, vagy az álomszerû (valóban kissé Björkre emlékeztetõ) It's Raining Today biztosan megragad - de Lazarus beteg elektropopban (Memory Box) és balladisztikus önéletrajzi vonalon (Diamonds In The Dark, After The Rave Delight) is jól teljesít.

Get Physical/Neon Music, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.