lemez - Girls: Father, Son, Holy Ghost

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Az egyszerre talányos és rém béna Girls név a rockzenekari keretek közt alkotó énekes-dalszerző Christopher Owenst takarja, aki két évvel ezelőtt mutatkozott be egy rendkívül jól fogadott független gitárpoplemezzel (Album), amely nemcsak a minden forró újdonságra fogékony zeneblogok, hanem a mainstream média érdeklődését is hamar felkeltette. A kissé egyenetlen, ám semmilyen aktuális trendhez nem köthető, komoly dalszerzői bravúrokat is tartalmazó lemez körüli felhajtásban bizonyosan szerepet játszott a frontember szokatlan életútja.
Az egyszerre talányos és rém béna Girls név a rockzenekari keretek közt alkotó énekes-dalszerzõ Christopher Owenst takarja, aki két évvel ezelõtt mutatkozott be egy rendkívül jól fogadott független gitárpoplemezzel (Album), amely nemcsak a minden forró újdonságra fogékony zeneblogok, hanem a mainstream média érdeklõdését is hamar felkeltette. A kissé egyenetlen, ám semmilyen aktuális trendhez nem köthetõ, komoly dalszerzõi bravúrokat is tartalmazó lemez körüli felhajtásban bizonyosan szerepet játszott a frontember szokatlan életútja. Owens egy, az Egyesült Államokban évtizedek óta megbízhatóan rossz hírnévnek örvendõ nomád keresztény szekta tagjaként született és cseperedett, így aztán nem kellett szembesülnie az olyan modern, ördögtõl való vívmányokkal, mint a közoktatás, az orvosi ellátás, a munka vagy a szeretõ család. 16 évesen lépett ki közösségébõl az ún. normális életbe, idén pedig már ott tartunk, hogy az év egyik legjobban várt új lemeze az övé.

A Szentháromságról elnevezett album valamelyest érettebb és megfontoltabb, mint elõdje: a gondosan hangszerelt dalok zöme lassan, méltóságteljesen hömpölyög, a sokszor túlgondolt, elkalandozásra hajlamos kompozíciókat szolid, de jól adagolt csúcspontok húzzák feszesebbre, és Owens se nagyon erõlteti már az elõzõ album neuralgikus pontját jelentõ izgága, nyafogós, kicsit mesterkéltnek tûnõ énekstílust és az Elvis Costelló-i manírokat. Ezúttal is akadnak üresjáratok, de ezért kárpótol a lemezen felvonultatott, a kamaszos dühtõl a spirituális emelkedettségen át a szélesvásznú szentimentalizmusig hullámzó, az õszinte érzelmekkel erõs kontrasztot alkotó holdkóros elõadásmód, a szétterített gitárfüggönyöktõl az akusztikus csilingelésig húzódó változatos hangkép, és a számos mûfajba belekóstoló (a két szélsõség talán a bukolikus progrockba torkolló protometál és a doo-wop) Owens rokonszenvesen leplezetlen régimódisága.

True Panther Sounds, 2011

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.