Lemez - Hideget, meleget - Austra: Feel It Break

  • - minek -
  • 2011. június 23.

Zene

A lett származású Katie Stelmanis a torontói zenei szcéna évek óta jól ismert, nagy tehetségként elkönyvelt figurája - új projektjével, az Austrával pedig alighanem sikerült neki a nemzetközi áttörés is. A jellegzetes, egyszerre hűvös és érzelmes tónussal megáldott szőke énekes-/billentyűslány egy Galaxy nevű helyi (afféle riot grrrl) zenekarban vált - legalábbis helyi szinten - ismertté.
Innen vitte magával a dobos Maya Postepskit, hogy egy szólóalbumot és röpke karriert sem mellőzve létrehozza új trióját, a basszer Dorian Wolffal kiegészülve. A zenekar nevét annak állítólagos lett mitológiai referenciái miatt választotta Stelmanis (az Austra a Baltikumban gyakorta viselt női keresztnév) - zenei szempontból viszont egészen másféle ihlető forrás felé fordult. Látszólag afféle áramvonalasított, kortárs szintipop/new wave ez, némi dark/goth beütéssel, amely sokszor inkább a késő nyolcvanas évek ilyen hangulatú zenéire (akár a korai Nine Inch Nailsre), no meg persze az elmúlt évtizedben megélt retrohullámra (pl. Ladytron) kikacsintva készült. Mondhatnánk azt is, hogy ezt a fajta hűvös/érzékeny női vokállal átszőtt zenei világot már ismerhetjük (igen, már megint) Kate Bush, The Knife, sőt néha még a Crystal Castles munkásságából is. Mégis alapvetően félrevezető a referenciák sorolása, hiszen az Austra egyedisége a Feel it Break végighallgatása után kétségbevonhatatlan - ráadásul egy olyan, egyenletesen magas színvonalú, kiemelkedő pillanatokban gazdag zeneanyagot sikerült összerakniuk, ami túlzás nélkül állíthatóan megbabonázza a hallgatót. Stelmanis kiváló dalszerző, ehhez jön még a precízen sodró ritmikai alapokon nyugvó, cold wave-es szintihangokból összerakott hangszerelés - s ha még ez sem volna elég, akkor beül a zongora mögé (a Shoot The Watert vagy a zárószám The Beastet is ez teszi oly varázslatossá). Eredetileg klasszikusan is képzett hangját pedig nem lehet elégszer dicsérni. A számos regiszteren átívelő, hol hiperérzékeny, hol jéghideg, hol meg fájdalmas vokál az utolsó pillanatig leköti a figyelmet, a szó szerint drámai előadásmód pedig még jobban aláhúzza a magukban is markáns, a kívánt hatást mindenféle vadászat nélkül tökéletesen kiváltó dalokat. És emellett az album amúgy koherens szövetéből nem hiányoznak (de nem is lógnak ki!) a slágerként fungáló szerzemények sem. A folkos dallammotívumból, bájos csilingelésből és kíméletlen lüktetésből építkező Lose It alaposan felpörög, s a végén Stemanis szárnyaló vokálja szépen beleolvad a majdnem trance-hangulatba - a hatásosan szexi klippel megtámogatott Beat And The Pulse pedig már per def. tánczene (még ha nem is afféle partihimnusz).

A Feel It Break erejét mutatja, hogy még jó néhány slágervárományos darabját (Spellwork, The Choke, The Villain) meg tudjuk nevezni - de inkább ajánlanánk az egészben való elfogyasztást. Az pedig megjósolható, hogy az Austra lesz az idei fesztiválszezon egyik figyelemre méltó attrakciója - a híradások szerint nappali verőfényben is képesek a színpadra varázsolni az alkonyt, az éjfélt vagy éppen a hajnali derengést.

Domino/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.