Lemez - Járatlan utak - Morbid Angel: Illud Divinum Insanus

  • V. Á.
  • 2011. június 23.

Zene

A Morbid Angel neve fogalom a death metalban. A stílus egyik alapító zenekaraként elkészítették a 80-as és 90-es évek fordulójának két legmeghatározóbb lemezét (Altars Of Madness, Blessed Are The Sick), majd amikor a műfaj kifulladt, jó érzékkel tették egy fokkal befogadhatóbbá a hangzásukat, és csináltak két olyan, szintén megkerülhetetlen lemezt (Covenant, Domination), amelyek úgy hoztak új színfoltot a death metalba, hogy közben végig hűek maradtak a stílus alapjaihoz.
Az excentrikus frontember, David Vincent a Domination után lelécelt, a zenekar pedig egy új taggal, Steve Tuckerrel kezdett dolgozni: a vele készült három anyag egyfajta visszakanyarodást jelentett a zsáner alapjaihoz, mindezt úgy, hogy sötétebb, nyomasztóbb és gonoszabb dalok kerültek rájuk, mint bármire, amit addig death metal címke alatt kiadtak. Vincent kilenc évvel a Domination kiadása után tért vissza - jelenléte pedig garantálta, hogy ismét valamilyen fordulat áll majd be a zenekar zenéjében.

Akár a fotókon elfuserált Nikki Sixx-utánzatként pózoló Vincent vitte át a többieken, hogy az Illud Divinum Insanusnak radikálisan formabontó anyagnak kell lennie, akár a zenekar alapító agyának, Trey Azagtoth gitárosnak lett elege az utóbbi három album világából, az új lemez mindenképp gyökeres fordulatot hozott a Morbid Angelnél. Egyfelől beérkeztek azok az indusztriális hatások, amelyek már a Covenant tájékán is kezdtek beszivárogni a csapat zenéjébe (egyértelmű előkép a Laibach által remixelt egykori kislemez): ezek olyan tételekben manifesztálódnak, mint a Too Extreme!, amely egy szinte technós ridegségű, monoton döngölés, természetesen élő hangszerekkel eljátszva vagy a sokak által az album szégyenfoltjaként jellemzett Radikult, amelyet akár Marilyn Manson is előadhatna. Vincent jellegzetes hangja és Azagtoth ezer közül is felismerhető gitármunkája viszont ugyanúgy koherenssé teszi ezeket a dalokat, mint a régisulisabb Existo Vulgorét, Nevermore-t vagy I Am Morbidot. Utóbbi egyébként maga a tökéletesen felépített death metal sláger, rendes refrénnel, amely - ennél a stílusnál fura módon - már az első hallgatás után kitörölhetetlenül beleragad a fülbe, valahogy úgy, mint a Domination lemez Dawn Of The Angryje.

Az Illud... komoly vitákat gerjesztő alkotás, ugyanakkor egyfelől nem kibírhatatlanul eklektikus, hiszen a radikálisabb hangvételű tételekben is ott van a félreismerhetetlen MA-hangulat, másfelől a dalok is egytől egyig kiválóan sikerültek. A Morbid Angel maximális tiszteletet érdemel: nyugodtan megtehették volna, hogy elkészítik a Domination második részét, amivel behelyezték volna magukat a színtér egykori nagy, de ma már jelentőset, újat nem alkotó nosztalgia-zenekarai közé, ehelyett úgy mertek eddig érintetlen vizekre evezni, hogy közben megmaradtak annak, akik voltak: egy folyamatosan fejlődő, néha a provokáció határait súroló, megállás nélkül új dolgokon agyaló, valóban invenciózus zenekarnak. Ilyenből pedig egyre kevesebb van: becsüljük meg őket.

Season Of Mist, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”