Lemez - Járatlan utak - Morbid Angel: Illud Divinum Insanus

  • V. Á.
  • 2011. június 23.

Zene

A Morbid Angel neve fogalom a death metalban. A stílus egyik alapító zenekaraként elkészítették a 80-as és 90-es évek fordulójának két legmeghatározóbb lemezét (Altars Of Madness, Blessed Are The Sick), majd amikor a műfaj kifulladt, jó érzékkel tették egy fokkal befogadhatóbbá a hangzásukat, és csináltak két olyan, szintén megkerülhetetlen lemezt (Covenant, Domination), amelyek úgy hoztak új színfoltot a death metalba, hogy közben végig hűek maradtak a stílus alapjaihoz.
Az excentrikus frontember, David Vincent a Domination után lelécelt, a zenekar pedig egy új taggal, Steve Tuckerrel kezdett dolgozni: a vele készült három anyag egyfajta visszakanyarodást jelentett a zsáner alapjaihoz, mindezt úgy, hogy sötétebb, nyomasztóbb és gonoszabb dalok kerültek rájuk, mint bármire, amit addig death metal címke alatt kiadtak. Vincent kilenc évvel a Domination kiadása után tért vissza - jelenléte pedig garantálta, hogy ismét valamilyen fordulat áll majd be a zenekar zenéjében.

Akár a fotókon elfuserált Nikki Sixx-utánzatként pózoló Vincent vitte át a többieken, hogy az Illud Divinum Insanusnak radikálisan formabontó anyagnak kell lennie, akár a zenekar alapító agyának, Trey Azagtoth gitárosnak lett elege az utóbbi három album világából, az új lemez mindenképp gyökeres fordulatot hozott a Morbid Angelnél. Egyfelől beérkeztek azok az indusztriális hatások, amelyek már a Covenant tájékán is kezdtek beszivárogni a csapat zenéjébe (egyértelmű előkép a Laibach által remixelt egykori kislemez): ezek olyan tételekben manifesztálódnak, mint a Too Extreme!, amely egy szinte technós ridegségű, monoton döngölés, természetesen élő hangszerekkel eljátszva vagy a sokak által az album szégyenfoltjaként jellemzett Radikult, amelyet akár Marilyn Manson is előadhatna. Vincent jellegzetes hangja és Azagtoth ezer közül is felismerhető gitármunkája viszont ugyanúgy koherenssé teszi ezeket a dalokat, mint a régisulisabb Existo Vulgorét, Nevermore-t vagy I Am Morbidot. Utóbbi egyébként maga a tökéletesen felépített death metal sláger, rendes refrénnel, amely - ennél a stílusnál fura módon - már az első hallgatás után kitörölhetetlenül beleragad a fülbe, valahogy úgy, mint a Domination lemez Dawn Of The Angryje.

Az Illud... komoly vitákat gerjesztő alkotás, ugyanakkor egyfelől nem kibírhatatlanul eklektikus, hiszen a radikálisabb hangvételű tételekben is ott van a félreismerhetetlen MA-hangulat, másfelől a dalok is egytől egyig kiválóan sikerültek. A Morbid Angel maximális tiszteletet érdemel: nyugodtan megtehették volna, hogy elkészítik a Domination második részét, amivel behelyezték volna magukat a színtér egykori nagy, de ma már jelentőset, újat nem alkotó nosztalgia-zenekarai közé, ehelyett úgy mertek eddig érintetlen vizekre evezni, hogy közben megmaradtak annak, akik voltak: egy folyamatosan fejlődő, néha a provokáció határait súroló, megállás nélkül új dolgokon agyaló, valóban invenciózus zenekarnak. Ilyenből pedig egyre kevesebb van: becsüljük meg őket.

Season Of Mist, 2011

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.