lemez - JUNIOR BOYS: BEGONE DULL CARE

  • - minek -
  • 2009. május 14.

Zene

Jeremy Greenspan már jó évtizede írja sajátos hangulatú számait - az első időkben még a (kép)regényes álnevű Johnny Dark volt az alkotótársa, ám mire befutott a duó, már a korábbi technikus, Matthew Didemus szerepelt a helyén. Első két albumuk egyaránt nagy és megérdemelt sikert aratott, a fiúk pedig többek között remekbe szabott remixekkel (a Mobius Bandnek és Sally Shapirónak készített átiratokat bízvást betehetik a leendő emlékalbumba), valamint vendégszereplésekkel öregbítették hírnevüket (Greenspan énekel például Morgan Geist tavalyi, Double Night Time című fajsúlyos elektropopalbumán).
Jeremy Greenspan már jó évtizede írja sajátos hangulatú számait - az elsõ idõkben még a (kép)regényes álnevû Johnny Dark volt az alkotótársa, ám mire befutott a duó, már a korábbi technikus, Matthew Didemus szerepelt a helyén. Elsõ két albumuk egyaránt nagy és megérdemelt sikert aratott, a fiúk pedig többek között remekbe szabott remixekkel (a Mobius Bandnek és Sally Shapirónak készített átiratokat bízvást betehetik a leendõ emlékalbumba), valamint vendégszereplésekkel öregbítették hírnevüket (Greenspan énekel például Morgan Geist tavalyi, Double Night Time címû fajsúlyos elektropopalbumán). A legfrissebb, néha már zavarba ejtõen popos Junior Boys-albumon megtalálunk mindent, amiért érdemes szeretni a két kanadai zenéit. Kedves és rendkívül szofisztikált elektronika, kötelezõ, s nem is mindig tolakodó utalások a bájos zenei elõképekre (a kora középsõ nyolcvanas évek new wave-, elektropop-elõadói - meg némi soul), és persze épkézláb, kerekded, kissé melankolikus dalok, melyek Greenspan érzékeny, kissé androgün hangján szólalnak meg, perfektül a zenei kulisszához igazítva. Az album két nagyon erõs szerzeménnyel indul: a Parallel Linest, de leginkább a neo-italo hangulatú Worköt nem is üti felül semmi a továbbiakban. Az album gerincét alkotó romantikus elektro-soul szerzeményekbõl talán kevesebb is elég lett volna - habár a precíz megvalósításért és a tökéletesre polírozott hangképekért jár nekik a piros pont. Azért legközelebb már csínján kellene bánni a poptarisznya mélységes mélyét kizsebelõ szintifutamokkal és beteg hangszínekkel, mert a jóból is megárt a sok.

Domino/Neon Music, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.