Lemez - Kettőből kettő - Turbo: Turbo; Fish!: Csinálj egy lemezt

  • Vincze Ádám
  • 2009. május 14.

Zene

Nem sok közös van ebben a két lemezben azon kívül, hogy mindkét formáció magyar (egész pontosan budapesti), mindkét anyag idén tavasszal jelent meg, és mindkettő csattanós válasz azoknak, akik folyamatosan a magyar könnyűzene sírját ásnák.

Nem sok közös van ebben a két lemezben azon kívül, hogy mindkét formáció magyar (egész pontosan budapesti), mindkét anyag idén tavasszal jelent meg, és mindkettő csattanós válasz azoknak, akik folyamatosan a magyar könnyűzene sírját ásnák.

Persze az is kétségkívül közös pont, hogy mindkét zenekar nagyon elnagyoltan körülírva gitáralapú rockzenét játszik, ugyanakkor a Turbo (amely egyébként jó eséllyel indulhatna a kiváló zenekarok indokolatlanul rossz névvel versenyén, ha egyszer valaki rendezne hasonlót) debütáló albuma jóval rétegzettebb és komplexebb annál, hogy szimpla rockzenekarrá degradáljuk őket. A bevallottan a hetvenes évekből merített zenei és hangulati inspirációkat a magyar rockzenei all star csapatnak is aposztrofálható zenekar (Jero basszusgitáros a Rémemberből, Tanka Balázs énekes a Freshfabrikból érkezett, Vígh Dávid gitáros pedig egyenesen az ősthrash Barbed Wire tagja volt korábban) hibátlanul adaptálta erre a lemezre úgy, hogy egy mindenféle izzadságszagot nélkülöző kiváló, modern anyag született. Ha mindenképpen hasonlítgatnom kell őket, akkor első blikkre a marylandi Clutchot mondanám. Noha zeneileg relatíve távol áll egymástól a két csapat (Tanka Balázs énekhangja például teljesen más; egyébként ő a lemez egyik legnagyobb erőssége: a torkában egyszerre van benne az egykori Soundgarden-Audioslave-vokalista Chris Cornell mellett Robert Plant védjegyszerű hangszálakrobatikája, természetesen minden öncélúságtól mentesen), a kortárs rockzenében mégis Tim Sult és társai képesek olyan zenét játszani, ami annak ellenére hat korszerűnek, hogy a legtöbb frazír már rég elérte a krisztusi kort. A Turbo debütáló lemeze egyáltalán nem könnyen megunható anyag: az okos dalszerkezeteknek, valamint a borultabb, elszállós, jamelős részeknek köszönhetően a sokadik hallgatásra is találunk rajta újdonságot, a koncerteken már felfedezett Shine On pedig kiváló ismerkedési alapot szolgáltathat az albumhoz a Family Warfare és a Come To Me társaságában.

A Fish! egykoron magyarul indult, majd két angol nyelvű anyag (a First of Many című nagylemez és a Stand Up EP) után ismét magyarra váltott, amit a zenekar kellő öniróniával ki is figuráz egy-két dalban (Személyes üzenet, Majdnem Kalifornia), a borító mókás kis grafikáin és a Majdnem Kalifornia mostanában már el-elcsíphető klipjében is. A pólómintává is avanzsált Fish!-öndefiníció ("100% hardpop") pedig tökéletesen áll a Csinálj egy lemeztre: az ötletes megoldásokkal operáló (lásd rögtön a Körbekörbe kedvesen idióta gitárdallamát a középrészében), egyáltalán nem túlbonyolított, három perc körüli dalokban valóban olyan slágerpotenciál rejtőzik, ami a nyelvváltással és a kimondottan jól sikerült szövegekkel együtt komoly sikerek elérésére predesztinálhatja a Fish!-t. S mivel a zenekar visszatérő vendége a nyári fesztiváloknak, borítékolható, hogy ezeket a hátulról jövő cinizmussal gazdagon felvértezett, tökéletes napfényslágereket augusztusra már kívülről fogják fújni a koncertlátogatók.

Mama Zone, 2009; m-ton, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.