lemez - KINGS OF CONVENIENCE: DECLARATION OF DEPENDENCE

  • - hm -
  • 2010. január 28.

Zene

A kétezres évek Simon and Garfunkeljének is tekinthető duó visszatért: Erlend Sye és Eirik Glambek Bse öt év után (még tavaly) új lemezt jelentetett meg, amellyel továbbhaladnak a már megszokott melankolikus-akusztikus vonalon, csak most valahogy sokkal határozottabban süt be a napfény az egyszerű, pár akkordos dalokba (ezt ígéri már a pálmafás borító is). A kényelem királyai még az ezredforduló előtt tűntek fel egyszerű és szívfacsaró dalaikkal, abban az időszakban, amikor több hasonló stílusú zenekar vagy előadó is startolt (a Turin Brakes, David Gray vagy az I Am Kloot - még egy címkét is kaptak a szaksajtótól: new acoustic movement).
A kétezres évek Simon and Garfunkeljének is tekinthetõ duó visszatért: Erlend Sye és Eirik Glambek Bse öt év után (még tavaly) új lemezt jelentetett meg, amellyel továbbhaladnak a már megszokott melankolikus-akusztikus vonalon, csak most valahogy sokkal határozottabban süt be a napfény az egyszerû, pár akkordos dalokba (ezt ígéri már a pálmafás borító is). A kényelem királyai még az ezredforduló elõtt tûntek fel egyszerû és szívfacsaró dalaikkal, abban az idõszakban, amikor több hasonló stílusú zenekar vagy elõadó is startolt (a Turin Brakes, David Gray vagy az I Am Kloot - még egy címkét is kaptak a szaksajtótól: new acoustic movement). 2004-es, remek második lemezük (Riot On An Empty Street) után Sye a berlini zenészekbõl verbuvált Whitest Boy Alive nevû zenekarával volt elfoglalva, amivel megmutatta, hogyan lehet ma játékosan-viccesen elektronikus alapú funkot játszani.

A KOC néhány hete megjelent harmadik lemezén a két norvég figura továbbra is szívvel és lélekkel béleli ki egyszerû, két-három akkordos számait: ismerõs tájakon járunk, mégis van benne újdonság - a hangszerelést tekintve például markánsabban vannak jelen a vonósok. A két zenész ezúttal is játszi könnyedséggel lakja be a dalok keserédes, de reményteli tájait, és ugyan nincs olyan masszív és azonnal ható sláger, mint például a Homesick vagy a I Don't Know What I Can Save You From, az édesbús melódiák most is magukkal ragadnak (legfõképp a Boat Behindban, a Me In You-ban és a 24 To 25-ban). Tökéletes aláfestõ zene lehetne a kifacsart szívek szállodájában.

Virgin, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.