Lemez

Leonard Cohen: Songs From The Road

  • - kyt -
  • 2010. november 4.

Zene

Cohent alighanem mindenki bírja, azt a végtelenül érzéki, zsíros hangját, azt a magára növesztett egykedv és fegyelmezettség mögül előkúszó méla és borongó fájdalmat, amely a legtöbb dalára jellemző. Nem állítom, hogy szorosan követtem az immár 76 éves kanadai énekes pályafutását, viszont ott volt mindig is stabilan az örökké elő-elővehető, újrahallgatható őskedvenceim sorában.

Az újabb felvételeivel sem volt különösebben bajom, de nem is tapadtak meg bennem igazán - a 2001-es Ten New Songs volt az utolsó, amit hallottam, és tessék, nem ismertem föl ezen az élõ felvételen az innen átvett That Don't Make It Junkot. Azt viszont, hogy nem voltam ott a tavalyi budapesti koncertjén, hamar megbántam, hiszen mindenki csak dicsérte éneklésének, színpadi jelenlétének a minimalizmusa ellenére is átütõ erejét. És ezt az erõt, a turné hangulatát valahogy ez a lemez is megõrizte, nem is tudom, hogyan: Cohen - persze megkopott - hangjának rezdülésein keresztül, netán épp a kopás érzékeltetésével, amirõl mi más is juthatna eszünkbe, mint a mulandóság. De legalább ennyire fontos elemnek tûnik a kísérõ zenészek - természetesen hibátlan - játékának visszafogottsága, halk alázata, ahogy egyáltalán nem hivalkodik a felfrissített hangzás, a bevezetõ ütemek hol latinos, hol countrys megszólalása. És persze Cohen csendesen merengõ hangja - milyen kár, hogy nem hallgathatom meg ezen a lemezen a The Partisan után, hogy mit kezd mostanában a Who By Fire-rel!

Sony Music, 2010

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.