Lemez - Magyarul zúg - SUNN O))): Monoliths & Dimensions

  • Kovács Marcell
  • 2009. június 11.

Zene

Három akkordot bárki meg tud tanulni. De minek az a három, ha egy is elég. A drone, az egyetlen hosszan kitartott hangot lebegtető-remegtető morajzene napjaink punk-rockja. A zajzene egyszemélyes hálószoba-zenekarai ezzel a monoton gerjedéssel lármázzák tele az undergroundot. A vibráló zúgástól bezsongott fiatal zenészek lázas igyekezettel adják ki az újabb és újabb felvételeket tartalmazó CD-R-eket, amiket kisszámú közönségük nagy-nagy türelemmel hallgat. Milyen faja számot hallottam! Ha van háromnegyed órád, megmutatom.

Három akkordot bárki meg tud tanulni. De minek az a három, ha egy is elég. A drone, az egyetlen hosszan kitartott hangot lebegtető-remegtető morajzene napjaink punk-rockja. A zajzene egyszemélyes hálószoba-zenekarai ezzel a monoton gerjedéssel lármázzák tele az undergroundot. A vibráló zúgástól bezsongott fiatal zenészek lázas igyekezettel adják ki az újabb és újabb felvételeket tartalmazó CD-R-eket, amiket kisszámú közönségük nagy-nagy türelemmel hallgat. Milyen faja számot hallottam! Ha van háromnegyed órád, megmutatom.

De tényleg, van olyan emberszabású, aki otthon ezt füleli? A moraj keleti eredetű rituális zene, a hatvanas években La Monte Young többórás koncertjei révén vetette meg a lábát a keleti ínyencségekre akkoriban igencsak fogékony haladó nyugati kultúrában. A műfaj legújabb kori sztárja, a nevét egy őskori gitárerősítő-márkától kölcsönző SUNN O))) duója őrzi ezt a rituális jelleget, happeningszerű koncertjeik a csuhában fellépő zenészekkel, a mindent elborító füsttel és a gyomorban visszhangzó, monoton gitárrobajjal a villanygitár szentségét ünneplő bizarr fekete misék. Lehetnek azonban bármilyen lehengerlők is élőben, otthon azért ritkán hallgat az ember ilyesmit. Jól menő lemezeik sikerében a borító szemet gyönyörködtető dizájnjának alighanem legalább akkora szerepe van, mint a tartalomnak. Legalábbis így volt ez mostanáig.

A SUNN O))) előző lemeze, a lidércnyomásos Black One a black metal jegyében fogant. Nem konkrét zenei képleteket vettek át (habár az egyik gitárlassulás állítólag egy szélvészgyors Immortal-dal feldolgozása), hanem a síron túli hangulatot. Sikerrel. A Monoliths ugyanezt teszi a hatvanas-hetvenes évek dzsesszével. Miles Davis és Alice Coltrane szellemét idézik meg a címek. Egyértelmű zenei utalásokról ezúttal sem beszélhetünk, a zene újszerű nyitottsága azonban a dzsesszből jön. Minden eddiginél lazább, áttetszőbb a zene szövete, akkor is, ha a szűz fül számára ez még mindig repülőgép-turbinának hat. A közreműködők nagy száma is a nyitottságot jelzi. A vendégek mindig is nagy szerepet játszottak a SUNN O))) zenéjében, a hangszereknek ez a sokfélesége azonban meghökkentő. Vannak rézfúvósok, vonósok, de még egy komplett női kórus is. A Monoliths legfontosabb közreműködője azonban Csihar Attila, aki már korábban is énekelt a SUNN O)))-nal, de most minden korábbinál fajsúlyosabb a jelenléte. Csihar, a nemzetközi black metal színtér karizmatikus figurája a négy hosszú tételből háromban is kántál, dörmög és morog, de ő a felelős a szövegekért is.

A nyitó Aghartha ugyan címében Miles Davis elvadult koncertlemezére utal, de csak témájában rokon vele. Csihar a Davist is izgató föld alatti városról dörmög a gitárok zúgásánál is mélyebb hangon. Produkciója félúton van a templomi liturgia és egy bizarr Lugosi Béla-szónoklat között. A Davis Little Churchére kacsintó Big Churchben aztán a női kórus egy kortárs opera modorában ismételgeti a szótagokra tördelt megszentségteleníthetetlenkedéseitekért kifejezést, a magyar fül számára különösen szokatlan hatással. A lemez legerősebb, harmadik tételében Csihar zord, lovecrafti monológja az égből alászálló, tűzokádó valamiről magyarul zúg, miközben a gitárzaj mellé harsonák társulnak és teszik még áthatóbbá az apokaliptikus hangulatot. De a legnagyobb meglepetés a végére marad. A feloldozást hozó Alice című instrumentális záródarab egy szomorkás, westernízű gitármelódiával nyit, majd behoz egy Alice Coltrane-re emlékező, csilingelő hárfaszólamot, hogy végül búbánatos harsonaszólóban teljesedjék ki. Az élmény katartikus.

Southern Lord/Neon Music, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.