Lemez - Majdnem híres - Spoon: Transference

  • Németh Róbert
  • 2010. február 4.

Zene

Nem tartozik a 2000-es évek nagy befutói közé, nem paradigma- vagy trendalkotó zenekar, mégis nehezen megkerülhető együttes, amely az elmúlt öt esztendőben lépésről lépésre az amerikai független színtér legfontosabb formációi közé emelkedett. Majdnem híres zenekar, több majdnem tökéletes nagylemezzel - ez a Spoon a texasi Austinból.

Nem tartozik a 2000-es évek nagy befutói közé, nem paradigma- vagy trendalkotó zenekar, mégis nehezen megkerülhető együttes, amely az elmúlt öt esztendőben lépésről lépésre az amerikai független színtér legfontosabb formációi közé emelkedett. Majdnem híres zenekar, több majdnem tökéletes nagylemezzel - ez a Spoon a texasi Austinból.

Bár a zenekar az elmúlt években már több alkalommal is megérdemelte volna, hogy megemlékezzünk róla, most éppen megint jó okunk van arra, hogy a Spoonról beszéljünk, hiszen január 18-án jelent meg a zenekar hetedik stúdióalbuma Transference címmel. Azt, hogy mennyire nem új zenekar a Britt Daniel gitáros-énekes vezette együttes, nemcsak sorlemezeik számossága mutatja, hanem az is, hogy a szaksajtó az új számokról szólva a popzsurnalizmusban meglehetősen közhelyes "visszatérés a korai lemezek hangzásához" fordulatot használja. Ami azokat a bizonyos "korai" ügyeket illeti, nos, a Spoon 1993 végén alakult, a már említett Daniel és Jim Eno dobos édes gyermekeként; nevét a germán krautrocker Can egyik számától kölcsönözte, első albumát pedig, egy korai szárnypróbálgatós EP után, 1996-ban jelentette meg Telephono címmel. S ha már kölcsönzés: a Spoon a kezdetekben bizony nem volt több szimpatikus Pixies-, Sonic Youth- és Pavement-rajongók karcos alternatív zenekaránál. Ahhoz, hogy a ma is jellemző izgalmas - a Beatlestől, a Stonestól és Prince-től Elvis Costellón és a The Modern Loversen át a már említett előképekig vagy éppen a Gang Of Fourig és a Televisionig ívelő -, vegyes ízvilág összeálljon és összeérjen, néhány évnek azért el kellett telnie. Az 1998-as A Series Of Snakest már bátran nevezhetjük ígéretesnek - a zenekar ekkorra az amerikai underground egyik kedvence: a színtér meghatározó médiuma, a Pitchfork kifejezetten pajzsra emelte. S még annál is sokkal klasszabb a 2001-es Girls Can Tell, mely nemcsak dalszerzői szempontból diadal, hanem a zenekar addig kommerciálisan is legsikeresebb lemeze (pontosan annyi fogyott belőle, mint az első két albumból összesen).

Érdekes - vagy törvényszerű? -, hogy a Spoon "szekere" pont akkor (illetve azok után) indult be, amikor a 98-as lemezt gondozó Elektra kivágta a számukra nem elég kifizetődő zenekart, mely azóta egyébként az egyik legizgalmasabb amerikai független kiadónál, a Merge-nél jelenteti meg lemezeit. A Spoon-féle "kis lépések politikája" aztán a kétezres évek elején is folytatódott: a 2002-es, címét Marinetti Futurista kiáltványából kölcsönző Kill The Moonlight című album színvonalát tekintve nem múlta fölül ugyan a Girls Can Tellt, ám azt egészen nyilvánvalóvá tette, hogy a Spoon lassan, de biztosan kinövi a független kultzenekar státusát. Ez a pillanat végül a zenekar legnagyobb albumközi szünete után, a 2005-ös Gimme Fictionnel jött el. A Gimme Fiction az a klasszikus pillanat, amikor minden a helyére "hullik", minden összeáll, amikor az underground hitelesség és a popérzékenység szépen összeölelkezik - az album Vogue-ot idéző borítója, a sötét hangulatok és a slágeres dalok, a soulos grúvok és a pepecselős hangszerelési megoldások mind-mind egy irányba mutatnak. A lemez áttörés, a Billboard kétszázas albumlistájának első ötven helyezettje között landol. S még itt sincs megállás: a 2007-es Ga Ga Ga Ga Ga, ami az izgalmat és az emlékezetes pillanatokat illeti, talán még elődjénél is többet tud, ráadásul többet is hoz, hiszen az amerikai slágerlistán az első tíz közé keveredik - happy end lehetett volna már ez is a javából.

A most megjelent Transference dekonstruált pophangzásával pedig egy kifejezetten bátor gesztus, hiszen nem a tutinak tűnő receptből dolgozik. Úgy rugaszkodik el a bejáratott slágerfordulatoktól, úgy kísérletező, hogy közben nem okoskodik tüntetően - az olyan dalok, mint a szégyenlős balladasláger, a Goodnight Laura, a karcos gitárokkal megpakolt Written In Reverse, a garázsosra koszolt Trouble Comes Running vagy a zenekar egyébként védjegyszerű, hol feszes, hol laza, hol monoton ritmusszekcióját előtérbe toló The Mystery Zone leginkább izgalmasan zavarba ejtő cuccok. Egy-egy keserédes kanál valami, amiből újra és újra kérünk.

Merge, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.