Lemez - Majdnem híres - Spoon: Transference

  • Németh Róbert
  • 2010. február 4.

Zene

Nem tartozik a 2000-es évek nagy befutói közé, nem paradigma- vagy trendalkotó zenekar, mégis nehezen megkerülhető együttes, amely az elmúlt öt esztendőben lépésről lépésre az amerikai független színtér legfontosabb formációi közé emelkedett. Majdnem híres zenekar, több majdnem tökéletes nagylemezzel - ez a Spoon a texasi Austinból.

Nem tartozik a 2000-es évek nagy befutói közé, nem paradigma- vagy trendalkotó zenekar, mégis nehezen megkerülhető együttes, amely az elmúlt öt esztendőben lépésről lépésre az amerikai független színtér legfontosabb formációi közé emelkedett. Majdnem híres zenekar, több majdnem tökéletes nagylemezzel - ez a Spoon a texasi Austinból.

Bár a zenekar az elmúlt években már több alkalommal is megérdemelte volna, hogy megemlékezzünk róla, most éppen megint jó okunk van arra, hogy a Spoonról beszéljünk, hiszen január 18-án jelent meg a zenekar hetedik stúdióalbuma Transference címmel. Azt, hogy mennyire nem új zenekar a Britt Daniel gitáros-énekes vezette együttes, nemcsak sorlemezeik számossága mutatja, hanem az is, hogy a szaksajtó az új számokról szólva a popzsurnalizmusban meglehetősen közhelyes "visszatérés a korai lemezek hangzásához" fordulatot használja. Ami azokat a bizonyos "korai" ügyeket illeti, nos, a Spoon 1993 végén alakult, a már említett Daniel és Jim Eno dobos édes gyermekeként; nevét a germán krautrocker Can egyik számától kölcsönözte, első albumát pedig, egy korai szárnypróbálgatós EP után, 1996-ban jelentette meg Telephono címmel. S ha már kölcsönzés: a Spoon a kezdetekben bizony nem volt több szimpatikus Pixies-, Sonic Youth- és Pavement-rajongók karcos alternatív zenekaránál. Ahhoz, hogy a ma is jellemző izgalmas - a Beatlestől, a Stonestól és Prince-től Elvis Costellón és a The Modern Loversen át a már említett előképekig vagy éppen a Gang Of Fourig és a Televisionig ívelő -, vegyes ízvilág összeálljon és összeérjen, néhány évnek azért el kellett telnie. Az 1998-as A Series Of Snakest már bátran nevezhetjük ígéretesnek - a zenekar ekkorra az amerikai underground egyik kedvence: a színtér meghatározó médiuma, a Pitchfork kifejezetten pajzsra emelte. S még annál is sokkal klasszabb a 2001-es Girls Can Tell, mely nemcsak dalszerzői szempontból diadal, hanem a zenekar addig kommerciálisan is legsikeresebb lemeze (pontosan annyi fogyott belőle, mint az első két albumból összesen).

Érdekes - vagy törvényszerű? -, hogy a Spoon "szekere" pont akkor (illetve azok után) indult be, amikor a 98-as lemezt gondozó Elektra kivágta a számukra nem elég kifizetődő zenekart, mely azóta egyébként az egyik legizgalmasabb amerikai független kiadónál, a Merge-nél jelenteti meg lemezeit. A Spoon-féle "kis lépések politikája" aztán a kétezres évek elején is folytatódott: a 2002-es, címét Marinetti Futurista kiáltványából kölcsönző Kill The Moonlight című album színvonalát tekintve nem múlta fölül ugyan a Girls Can Tellt, ám azt egészen nyilvánvalóvá tette, hogy a Spoon lassan, de biztosan kinövi a független kultzenekar státusát. Ez a pillanat végül a zenekar legnagyobb albumközi szünete után, a 2005-ös Gimme Fictionnel jött el. A Gimme Fiction az a klasszikus pillanat, amikor minden a helyére "hullik", minden összeáll, amikor az underground hitelesség és a popérzékenység szépen összeölelkezik - az album Vogue-ot idéző borítója, a sötét hangulatok és a slágeres dalok, a soulos grúvok és a pepecselős hangszerelési megoldások mind-mind egy irányba mutatnak. A lemez áttörés, a Billboard kétszázas albumlistájának első ötven helyezettje között landol. S még itt sincs megállás: a 2007-es Ga Ga Ga Ga Ga, ami az izgalmat és az emlékezetes pillanatokat illeti, talán még elődjénél is többet tud, ráadásul többet is hoz, hiszen az amerikai slágerlistán az első tíz közé keveredik - happy end lehetett volna már ez is a javából.

A most megjelent Transference dekonstruált pophangzásával pedig egy kifejezetten bátor gesztus, hiszen nem a tutinak tűnő receptből dolgozik. Úgy rugaszkodik el a bejáratott slágerfordulatoktól, úgy kísérletező, hogy közben nem okoskodik tüntetően - az olyan dalok, mint a szégyenlős balladasláger, a Goodnight Laura, a karcos gitárokkal megpakolt Written In Reverse, a garázsosra koszolt Trouble Comes Running vagy a zenekar egyébként védjegyszerű, hol feszes, hol laza, hol monoton ritmusszekcióját előtérbe toló The Mystery Zone leginkább izgalmasan zavarba ejtő cuccok. Egy-egy keserédes kanál valami, amiből újra és újra kérünk.

Merge, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.