lemez - Mark McGuire: Get Lost

  • - kovacsm -
  • 2011. október 27.

Zene

Korunk otthon ülõ, apolitikus és a szerelmi lírától is viszolygó rockzenésze számára kézenfekvõ választás az instrumentális zene. Az elmúlt években virágzó kísérleti mûfajoktól sokan egyenesen a gödörbe került rockzene megmentését várták, ám hamar kiderült, hogy a semmitmondáshoz nem feltétlenül szükségesek szavak, és a sok jó szándékú ifjú muzsikus temérdek felesleges zajlemezzel örvendeztette meg a világot. Nem lehet haragudni rájuk, a pár száz példányos cédékkel és kazettákkal jobbára egymást szórakoztatták, a várva várt forradalom azonban elmaradt, továbblépni pedig csak a fõsodor irányába lehet.

A színtér egyik prominense, a clevelandi Emeralds trió a korai felvételek rögtönzött krautos morajától a tavalyi lemezen már szinte hagyományosnak mondható, kerekded elektronikus formákig jutott. A zenekar gitárosa, a szólóban is ijesztõen termékeny Mark McGuire az anyazenekarnál is merészebben közelít a nagyközönség felé. Aktuális albuma már-már popzene, Manuel Göttsching elektromos gitárra komponált invenciói helyett már inkább Vini Reilly illékony gitárszomorkáit idézi. A hangzás varázslatos, az egymásra pakolt gitársávok csilingelõ hangzatai úgy szikráznak, mint a tó tükre a lemenõ nap fényében. Igen, van icipici giccs benne, némi szépelgõ hamisság, ami jól jellemzi e nemzedék bágyadt széplelkûségét. A világ iránti közöny saját mikrokozmoszukba zárja ezeket a zenészeket, ahol inspirációt az emlékek jelentenek. Nosztalgiázik a sok koravén zenészpalánta, a múltba réved, és lendkerekes autókról álmodik. Ezt a hangulatot minden eddiginél jobban sikerült megragadnia most McGuire-nek. Tavalyi lemezén egy régi szülinap családi hangfelvételét keverte a számok közé émelyítõen bensõséges hatással. Most nincs szüksége szájbarágásra, a lebegõs gitárhangok önmagukért beszélnek. Az utolsó, húszperces tételben az élénk r2d2-s csipogásról pedig úgyis mindenki sejti, hogy ugyanaz a szülinapi szalag, csak felgyorsítva.

Editions Mego, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.