lemez - Mark McGuire: Get Lost

  • - kovacsm -
  • 2011. október 27.

Zene

Korunk otthon ülõ, apolitikus és a szerelmi lírától is viszolygó rockzenésze számára kézenfekvõ választás az instrumentális zene. Az elmúlt években virágzó kísérleti mûfajoktól sokan egyenesen a gödörbe került rockzene megmentését várták, ám hamar kiderült, hogy a semmitmondáshoz nem feltétlenül szükségesek szavak, és a sok jó szándékú ifjú muzsikus temérdek felesleges zajlemezzel örvendeztette meg a világot. Nem lehet haragudni rájuk, a pár száz példányos cédékkel és kazettákkal jobbára egymást szórakoztatták, a várva várt forradalom azonban elmaradt, továbblépni pedig csak a fõsodor irányába lehet.

A színtér egyik prominense, a clevelandi Emeralds trió a korai felvételek rögtönzött krautos morajától a tavalyi lemezen már szinte hagyományosnak mondható, kerekded elektronikus formákig jutott. A zenekar gitárosa, a szólóban is ijesztõen termékeny Mark McGuire az anyazenekarnál is merészebben közelít a nagyközönség felé. Aktuális albuma már-már popzene, Manuel Göttsching elektromos gitárra komponált invenciói helyett már inkább Vini Reilly illékony gitárszomorkáit idézi. A hangzás varázslatos, az egymásra pakolt gitársávok csilingelõ hangzatai úgy szikráznak, mint a tó tükre a lemenõ nap fényében. Igen, van icipici giccs benne, némi szépelgõ hamisság, ami jól jellemzi e nemzedék bágyadt széplelkûségét. A világ iránti közöny saját mikrokozmoszukba zárja ezeket a zenészeket, ahol inspirációt az emlékek jelentenek. Nosztalgiázik a sok koravén zenészpalánta, a múltba réved, és lendkerekes autókról álmodik. Ezt a hangulatot minden eddiginél jobban sikerült megragadnia most McGuire-nek. Tavalyi lemezén egy régi szülinap családi hangfelvételét keverte a számok közé émelyítõen bensõséges hatással. Most nincs szüksége szájbarágásra, a lebegõs gitárhangok önmagukért beszélnek. Az utolsó, húszperces tételben az élénk r2d2-s csipogásról pedig úgyis mindenki sejti, hogy ugyanaz a szülinapi szalag, csak felgyorsítva.

Editions Mego, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.