mi a kotta? - Ki még az éjt nem sírta át

  • .
  • 2011. október 27.

Zene

Egy rekviem, a Mozarté már a múlt héten is szerepelt kisded ajánlónkban, ám minthogy a halottak napja erre a hétre esik, ezúttal két további hasonló mű előadásának felemlítésével illik kezdenünk a koncertprogram elősorolását. Így Giuseppe Verdi Requiemjét a Győri Filharmonikus Zenekar jótékonysági koncertjén hallhatjuk majd Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc), míg Johannes Brahms csodája, a Német requiem a Filharmóniai Társaság két bérletes estéjét fogja a magasba emelni, elvégre nem kisebb művész készül irányítani a megszólaltatás aktusát, mint Christoph von Dohnanyi (operaház, október 28.

és 29., fél nyolc). (Vagyis csak készült, miután Csurkáéktól való viszolygása most lemondásra kényszerítette.)

"Az Ön megjegyzései csaknem elültették bennem a vágyat, hogy egy későbbi időpontban teljes egészében megkomponáljam a gyászmisét. [...] De ne aggódjék. Ez a kísértés is el fog múlni, mint annyi más. Oly sok rekviem van már, semmi értelme még eggyel szaporítani a számukat" - hűtötte le egy szakértő rajongója lelkesedését a zsörtölődő hajlamú Verdi. A nagy mű persze csak elkészült, ám még be sem mutatták, amikor Hans von Bülow a partitúrára vetett futó pillantást követően Verdi "egyházi ruhába bújtatott legújabb operájaként" aposztrofálta a Requiemet. Verdi védelmében éppenséggel e heti másik zeneszerző-hősünk, Brahms fricskázta le ezt a bírálatot, ekképp fogalmazván: "Bülow hatalmas bolondot csinált magából. Csakis egy lángész írhatott ilyen művet."

Szerdán délután ráadásul egy Requiem ősbemutatóját is megrendezik majd a Belvárosi Szent Mihály-templomban. A Liszt Ferenc Kórus és a Budapesti Victoria Kamarakórus ugyanis elsőként szólaltatja meg az idős mesternő, Szőnyi Erzsébet Requiemjét az 1966-os "irgalom miséje", azaz a Missa Misericordiae társaságában (november 2., öt óra).

A fentebb többször is emlegetett Brahms egyébiránt kínos lassúsággal befejezett I. szimfóniája révén is helyet követelhet e hasábokon, hiszen a MÁV Szimfonikus Zenekar két bérleti koncertjét is ez a mű zárja majd (Olasz Intézet, október 28., hét óra, ill. október 29., tizenegy óra). Az ugyancsak Bülow által elkeresztelt szimfónia ("Beethoven Tizedik szimfóniája") előtt pedig komplett Mozart-félidőt kaphatunk a Prágai szimfóniával és a Don Giovanni nyitányával. E két mű említése már el is irányítja mondókánkat a hét vége MET-közvetítése felé, merthogy onnan új produkció gyanánt a Don Giovanni előadása érkezik, a főszerepben a snájdig Mariusz Kwiecie–nel (Fesztivál Színház, október 29., hét óra).

S hogy befejezésül a hónap, valamint az év születésnaposai is szóba kerüljenek: a 75 esztendős Steve Reich grandiózus ünneplését vasárnapra időzíti a Kelemen Kvartett, az UMZE Kamaraegyüttes és az Amadinda (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., fél nyolc). Az e hétre rendelt Liszt-koncertünket pedig a Rádió Márványtermében (október 27., hat óra) hallgathatjuk meg Megyesi Schwartz Lúciával, Perényi Miklóssal, a Simon-Várjon-művészpárral, valamint a címben idézett Liszt-dal felhangzásával.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."