mi a kotta? - Ki még az éjt nem sírta át

  • .
  • 2011. október 27.

Zene

Egy rekviem, a Mozarté már a múlt héten is szerepelt kisded ajánlónkban, ám minthogy a halottak napja erre a hétre esik, ezúttal két további hasonló mű előadásának felemlítésével illik kezdenünk a koncertprogram elősorolását. Így Giuseppe Verdi Requiemjét a Győri Filharmonikus Zenekar jótékonysági koncertjén hallhatjuk majd Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc), míg Johannes Brahms csodája, a Német requiem a Filharmóniai Társaság két bérletes estéjét fogja a magasba emelni, elvégre nem kisebb művész készül irányítani a megszólaltatás aktusát, mint Christoph von Dohnanyi (operaház, október 28.

és 29., fél nyolc). (Vagyis csak készült, miután Csurkáéktól való viszolygása most lemondásra kényszerítette.)

"Az Ön megjegyzései csaknem elültették bennem a vágyat, hogy egy későbbi időpontban teljes egészében megkomponáljam a gyászmisét. [...] De ne aggódjék. Ez a kísértés is el fog múlni, mint annyi más. Oly sok rekviem van már, semmi értelme még eggyel szaporítani a számukat" - hűtötte le egy szakértő rajongója lelkesedését a zsörtölődő hajlamú Verdi. A nagy mű persze csak elkészült, ám még be sem mutatták, amikor Hans von Bülow a partitúrára vetett futó pillantást követően Verdi "egyházi ruhába bújtatott legújabb operájaként" aposztrofálta a Requiemet. Verdi védelmében éppenséggel e heti másik zeneszerző-hősünk, Brahms fricskázta le ezt a bírálatot, ekképp fogalmazván: "Bülow hatalmas bolondot csinált magából. Csakis egy lángész írhatott ilyen művet."

Szerdán délután ráadásul egy Requiem ősbemutatóját is megrendezik majd a Belvárosi Szent Mihály-templomban. A Liszt Ferenc Kórus és a Budapesti Victoria Kamarakórus ugyanis elsőként szólaltatja meg az idős mesternő, Szőnyi Erzsébet Requiemjét az 1966-os "irgalom miséje", azaz a Missa Misericordiae társaságában (november 2., öt óra).

A fentebb többször is emlegetett Brahms egyébiránt kínos lassúsággal befejezett I. szimfóniája révén is helyet követelhet e hasábokon, hiszen a MÁV Szimfonikus Zenekar két bérleti koncertjét is ez a mű zárja majd (Olasz Intézet, október 28., hét óra, ill. október 29., tizenegy óra). Az ugyancsak Bülow által elkeresztelt szimfónia ("Beethoven Tizedik szimfóniája") előtt pedig komplett Mozart-félidőt kaphatunk a Prágai szimfóniával és a Don Giovanni nyitányával. E két mű említése már el is irányítja mondókánkat a hét vége MET-közvetítése felé, merthogy onnan új produkció gyanánt a Don Giovanni előadása érkezik, a főszerepben a snájdig Mariusz Kwiecie–nel (Fesztivál Színház, október 29., hét óra).

S hogy befejezésül a hónap, valamint az év születésnaposai is szóba kerüljenek: a 75 esztendős Steve Reich grandiózus ünneplését vasárnapra időzíti a Kelemen Kvartett, az UMZE Kamaraegyüttes és az Amadinda (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., fél nyolc). Az e hétre rendelt Liszt-koncertünket pedig a Rádió Márványtermében (október 27., hat óra) hallgathatjuk meg Megyesi Schwartz Lúciával, Perényi Miklóssal, a Simon-Várjon-művészpárral, valamint a címben idézett Liszt-dal felhangzásával.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?