Lemez - Oroszlánrész - Wild Beasts: Smother

  • - minek -
  • 2011. július 21.

Zene

Az utóbbi három évben - minden szempontból átütő bemutatkozó lemezének (Limbo, Panto, 2008) megjelenése óta - folyamatos, jól követhető átalakuláson megy keresztül az éppen Londonba települt leedsi Wild Beasts kvartett. Zenéjük alapvető karaktere változatlan, ám a hangsúlyok finom áthelyezésével, a feladatok újrafelosztásával és a zenei eszközök még gondosabb kiválasztásával egy sokkal letisztultabb hangzást alakítottak ki.
Meglehet, ez sokaknak jó hír, de bizony akadnak, akik méltán hiányolhatják a Limbo, Panto harsány érzékiségét, sokszor a kabarékuplék világát idéző, nem könnyen visszaadható hangulatát. Ám igazság szerint semmi nem tűnt el a Wild Beasts világából, sőt az újabb lemezek megjelenése egyenesen arra ösztönzi a hallgatót, hogy tüzetesen szemügyre vegye a korábbiakat, és felfedezze a későbbi tendenciák előzményeit, az utóbb kibontakozó zenei ötletek forrását.

Az új album, a figyelemre méltóan igényes és még mindig invenciózus Smother kapcsán megint le kell szögezni, hogy a zeneanyag alapvetően ismét csak Hayden Thorpe énekes-gitáros-dalszerző elképesztő terjedelmet bejáró, falzettből sokszor érzéki, csaknem vadállati búgásba váltó, erőt és sérülékenységet egyszerre sugárzó hangjára, és persze az ő kifinomultan nyers, szenzuális magánmitológiájára épül. Ez egyben a belépési kód: aki ezen a vizsgán átesett, az bebocsátást is nyert a Wild Beasts intim birodalmába - ahol a feladatokat a tagok testvériesen megosztják egymással, az üzenetet pedig gondosan összerakott, egyszerre furcsa és fülbemászó, gyakorta megkapó dalokba csomagolják. Thorpe mellett ismét fontos szerepet kap a vokalista/basszer Tom Fleming mélyebb és hagyományosabb, Hayden vokálját jól ellenpontozó tónusa - bár egyáltalán nem többet, mint a 2009-es Two Dancersön (sőt már a Limbón is akadtak saját attrakciói - például a kamu/orfeumi kovbojhangulatot először a központba állító, csaknem slágeres Devil's Crayon). Gondosan kimért, a korábbiaknál némileg bőkezűbben adagolt, a továbbra is domináns, rendre jól eltalált gitár- és zongorafutamokhoz passzított elektronikus alapok, szintiszőnyegek gazdagítják a hangképet. Némely szám már csaknem táncolható, a Bed Of Nailsre határozottan jár a fej, de persze nem ez a fő cél. Amúgy gondosan megkapja a magáét a fül, az agy, a szív: a legtöbb dal csak látszólag andalító - legalább ennyire nyugtalanító és felkavaró mindegyikük, köszönhetően annak, ahogy átüt rajtuk a primer szexualitás, a gátlástalan érzékiség.

A hangszerelés és a vokális produkció távoli rokonsága alapján szokás hasonlítgatni őket a valaha volt, kétségen felül érdemdús Talk Talkhoz, de elődeikhez képest sokkal több itt a csak a Wild Beastsre jellemző, játékosan idézőjelbe tett, keresetten melodramatikus hangsúly, a majdhogynem luciferi, de legalábbis gótikus tónus. Thorpe nem hiába emlegette az inspirációk között Mary Shelley Frankensteinjét - szerinte az utóbbira már abban is hasonlít a zenekar, hogy nehezen lehet szeretni. Albumkészítés és dalszerzés terén mindenesetre már senki előtt nem kell szégyenkezniük - a szégyentelen érzelmi kitárulkozás amúgy is a sajátjuk.

Domino/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.