lemez - Patrick Wolf: Lupercalia

Zene

A 28. születésnapját mostanában ünneplő angol Patrick Wolfnak a Lupercalia már az ötödik lemeze.
A 28. születésnapját mostanában ünneplõ angol Patrick Wolfnak a Lupercalia már az ötödik lemeze. Az eredetileg a Conqueror címre hallgató új mû lényegében a The Bachelor címû 2009-es munka szerves folytatásának tekinthetõ, a különbség pedig annyi, hogy ezúttal jóval vidámabb, pozitívabb dalokat kapunk, Wolf ugyanis megtalálta az igaz szerelmet, és most nagyon jó neki. Nem tudni, hogy ez ment-e a dalok rovására, de sem a már fentebb említett The Bachelor, sem a 2007-es The Magic Position színvonalát nem sikerült elérnie, noha ez az album sem rossz persze. "Boldog, pornográf zene, az elsõ csók soundtrackje", nyilatkozott az énekes a még készülõ dalokról, és tény, hogy több a bulizós hangulat és kevesebb az elgondolkodtató töprengés. Van itt Pink Floyd-fixációban szenvedõ Scissor Sisters-áthallás (The City), Dylan Thomast is megidézõ Bruce Springsteen-flash (House), rockos zúzásba torkolló szerelmi vallomás (The Future), zongoraalapú tradicionális folkdal (Armistice), három éven át íródó, szerelmi bánatból örömódába csapó ömlengés (Time Of My Life), orientális nyivákolást és gyogyószinti-szólót tartalmazó elektropörgés (Slow Motion), valamint az album talán legjobb dala, a zeneileg a Pet Shop Boyst idézõ, Párizs-Berlin-London tengelyen mozgó Together. Még egy dalt fontos kiemelni: a meglehetõsen elektronikus hangzású Bermondsey Street egy igazi gay pride himnusz is lehetne - de persze nem itt, hanem valahol az élet nyugisabb felén.

Hideout/Universal, 2011

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.