lemez - THE BELLRAYS: BLACK LIGHTNING

  • - greff -
  • 2011. február 3.

Zene

Alighanem még a stílus legelkötelezettebb hívei is egyetértenek abban, hogy a garázsrock elsősorban nem a kimagasló énekhangokról szól. Kivételek persze vannak - Mick Collins a Dirtbombsból például elég nagy király.
Alighanem még a stílus legelkötelezettebb hívei is egyetértenek abban, hogy a garázsrock elsõsorban nem a kimagasló énekhangokról szól. Kivételek persze vannak - Mick Collins a Dirtbombsból például elég nagy király. Vagy itt van Lisa Kekaula a Bellraysbõl. Karcos, tüzes, vad hang az övé, és a hozzáillõ harcos kedv sem hiányzik belõle: mintha a fiatal Tina Turner testét Iggy Pop diabolikus szelleme járná át. Lisát sokan ismerhetik a Basement Jaxx Good Luck címû remek 2004-es slágerébõl (a brit elektronikus duó vendégeként ott volt anno a Szigeten is), de képességei javát azért a Bellraysben nyújtja. És a zenekarnak szüksége is van rá. A tavaly év végén megjelent új lemez egyik dala, a Power To Burn nélküle például semmivel sem lenne több egy újabb (milliomodik) Ramones-gyakorlatnál. Így viszont újra és újra hitetlenkedve tekerhetjük vissza a gitárszóló elõtti részt, mert abban a néhány másodperces üvöltésben annyi minden van, hogy egy egész szakkönyvet tele lehetne írni róla.

A Bellrays dalai a tíz évvel ezelõtti, meghatározó anyagain (Grand Fury; The Red, White And Black) valamivel zabolátlanabbak voltak, de a lendület (a tempósabb témákban) és a hangulatteremtõ erõ (a soulos lassúkban) máig megmaradt. A Black Lightningon nincs mellébeszélés: tíz rövid szám van rajta, és mindegyik jó, bár világrengetõnek azért egyiket se lehet nevezni. De amikor belép az ének, kevés dolog tûnik röhejesebbnek az efféle okoskodásnál.

PiD, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.