lemez - THE BELLRAYS: BLACK LIGHTNING

  • - greff -
  • 2011. február 3.

Zene

Alighanem még a stílus legelkötelezettebb hívei is egyetértenek abban, hogy a garázsrock elsősorban nem a kimagasló énekhangokról szól. Kivételek persze vannak - Mick Collins a Dirtbombsból például elég nagy király.
Alighanem még a stílus legelkötelezettebb hívei is egyetértenek abban, hogy a garázsrock elsõsorban nem a kimagasló énekhangokról szól. Kivételek persze vannak - Mick Collins a Dirtbombsból például elég nagy király. Vagy itt van Lisa Kekaula a Bellraysbõl. Karcos, tüzes, vad hang az övé, és a hozzáillõ harcos kedv sem hiányzik belõle: mintha a fiatal Tina Turner testét Iggy Pop diabolikus szelleme járná át. Lisát sokan ismerhetik a Basement Jaxx Good Luck címû remek 2004-es slágerébõl (a brit elektronikus duó vendégeként ott volt anno a Szigeten is), de képességei javát azért a Bellraysben nyújtja. És a zenekarnak szüksége is van rá. A tavaly év végén megjelent új lemez egyik dala, a Power To Burn nélküle például semmivel sem lenne több egy újabb (milliomodik) Ramones-gyakorlatnál. Így viszont újra és újra hitetlenkedve tekerhetjük vissza a gitárszóló elõtti részt, mert abban a néhány másodperces üvöltésben annyi minden van, hogy egy egész szakkönyvet tele lehetne írni róla.

A Bellrays dalai a tíz évvel ezelõtti, meghatározó anyagain (Grand Fury; The Red, White And Black) valamivel zabolátlanabbak voltak, de a lendület (a tempósabb témákban) és a hangulatteremtõ erõ (a soulos lassúkban) máig megmaradt. A Black Lightningon nincs mellébeszélés: tíz rövid szám van rajta, és mindegyik jó, bár világrengetõnek azért egyiket se lehet nevezni. De amikor belép az ének, kevés dolog tûnik röhejesebbnek az efféle okoskodásnál.

PiD, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.