lemez - THE CHAP: WELL DONE EUROPE

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. november 18.

Zene

Az észak-londoni The Chap első blikkre afféle bennfentes popviccnek tűnik, elvégre lemezeiken meggyűrt tanárnők és kopaszodó programozók vezetnek elő popdalokról szóló ironikus popdalokat. A nevét egy arisztokratikus londoni férfimagazintól kölcsönző formáció igen agyasan és reflektáltan közelít a műfajhoz, hetykén játszadozik a klisékkel és struktúrákkal, tudatosan vegyít elektropopot, krautrockot, funkot vagy épp posztpunkot, a dalszövegek pedig olykor a kortársi közegnek osztanak fricskákat (mint a legutóbbi lemez egyik gyöngyszemén, a világzene-imádaton élcelődő Ethnic Instrumentben).
Az észak-londoni The Chap elsõ blikkre afféle bennfentes popviccnek tûnik, elvégre lemezeiken meggyûrt tanárnõk és kopaszodó programozók vezetnek elõ popdalokról szóló ironikus popdalokat. A nevét egy arisztokratikus londoni férfimagazintól kölcsönzõ formáció igen agyasan és reflektáltan közelít a mûfajhoz, hetykén játszadozik a klisékkel és struktúrákkal, tudatosan vegyít elektropopot, krautrockot, funkot vagy épp posztpunkot, a dalszövegek pedig olykor a kortársi közegnek osztanak fricskákat (mint a legutóbbi lemez egyik gyöngyszemén, a világzene-imádaton élcelõdõ Ethnic Instrumentben). Jócskán sznob alapérzetû, beavatottaknak címzett produkció tehát a The Chap, de korántsem intézhetõ el ennyivel: ezek az avantgárd popperek ugyanis tényleg viccesek, ráadásul roppant élvezetes lemezeket csinálnak.

Ilyen az ötödik korong, a Well Done Europe is, hiszen elragadóan hibbant popszámok sorjáznak rajta, és szatirikus humornak sincsenek híjával (a Well Done You-ban például egy céges középvezetõ motiváló mondatait mantrázza az ének). Az egymás után következõ sorlemezekkel egyre finomodó és tisztuló hangzás ezúttal némivel homogénebb és egyhangúbb a remekbe szabott elõdhöz, a 2008-as Mega Breakfasthez képest, de mégsem tûnik unalmasnak. Megnyerõen idétlen, s néha egészen táncos elektropopdallamok szólnak, de rendre érkezik valami váratlan: hol akusztikus hangszerek, hol egy slide-gitár, hol debil kórusok zendülnek föl, olykor pedig öklendezésbõl kerekedik izgalmas refrén (Few Horoscope). S bár a néhány közvetlen hatású, slágeres tételen (Even Your Friend; We Work in Bars) kívül a számok java többszöri hallgatást kíván, megérdemli a figyelmet a lemez, mert ugyan lehet, hogy csak afféle posztmodern tréfa az egész, mégis felettébb és egyre jobban szórakoztató.

Lo Recordings/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.