lemez - THE CHAP: WELL DONE EUROPE

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. november 18.

Zene

Az észak-londoni The Chap első blikkre afféle bennfentes popviccnek tűnik, elvégre lemezeiken meggyűrt tanárnők és kopaszodó programozók vezetnek elő popdalokról szóló ironikus popdalokat. A nevét egy arisztokratikus londoni férfimagazintól kölcsönző formáció igen agyasan és reflektáltan közelít a műfajhoz, hetykén játszadozik a klisékkel és struktúrákkal, tudatosan vegyít elektropopot, krautrockot, funkot vagy épp posztpunkot, a dalszövegek pedig olykor a kortársi közegnek osztanak fricskákat (mint a legutóbbi lemez egyik gyöngyszemén, a világzene-imádaton élcelődő Ethnic Instrumentben).
Az észak-londoni The Chap elsõ blikkre afféle bennfentes popviccnek tûnik, elvégre lemezeiken meggyûrt tanárnõk és kopaszodó programozók vezetnek elõ popdalokról szóló ironikus popdalokat. A nevét egy arisztokratikus londoni férfimagazintól kölcsönzõ formáció igen agyasan és reflektáltan közelít a mûfajhoz, hetykén játszadozik a klisékkel és struktúrákkal, tudatosan vegyít elektropopot, krautrockot, funkot vagy épp posztpunkot, a dalszövegek pedig olykor a kortársi közegnek osztanak fricskákat (mint a legutóbbi lemez egyik gyöngyszemén, a világzene-imádaton élcelõdõ Ethnic Instrumentben). Jócskán sznob alapérzetû, beavatottaknak címzett produkció tehát a The Chap, de korántsem intézhetõ el ennyivel: ezek az avantgárd popperek ugyanis tényleg viccesek, ráadásul roppant élvezetes lemezeket csinálnak.

Ilyen az ötödik korong, a Well Done Europe is, hiszen elragadóan hibbant popszámok sorjáznak rajta, és szatirikus humornak sincsenek híjával (a Well Done You-ban például egy céges középvezetõ motiváló mondatait mantrázza az ének). Az egymás után következõ sorlemezekkel egyre finomodó és tisztuló hangzás ezúttal némivel homogénebb és egyhangúbb a remekbe szabott elõdhöz, a 2008-as Mega Breakfasthez képest, de mégsem tûnik unalmasnak. Megnyerõen idétlen, s néha egészen táncos elektropopdallamok szólnak, de rendre érkezik valami váratlan: hol akusztikus hangszerek, hol egy slide-gitár, hol debil kórusok zendülnek föl, olykor pedig öklendezésbõl kerekedik izgalmas refrén (Few Horoscope). S bár a néhány közvetlen hatású, slágeres tételen (Even Your Friend; We Work in Bars) kívül a számok java többszöri hallgatást kíván, megérdemli a figyelmet a lemez, mert ugyan lehet, hogy csak afféle posztmodern tréfa az egész, mégis felettébb és egyre jobban szórakoztató.

Lo Recordings/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.