lemez - The Strokes: Angles

Zene

Ha létezik olyan lemez, aminek a hatása még komolyabb volt, mint a minősége, az nagy valószínűséggel az első Strokes, az Is This It: egy igazi klasszikus, "a rockzene megmentője", az évezredforduló poshadt zenei közegét felpezsdítő munka olyan csávóktól, akik nemcsak dalaikkal, hanem divatot teremtő imázsukkal is új színt hoztak a XXI. századba.
Ha létezik olyan lemez, aminek a hatása még komolyabb volt, mint a minõsége, az nagy valószínûséggel az elsõ Strokes, az Is This It: egy igazi klasszikus, "a rockzene megmentõje", az évezredforduló poshadt zenei közegét felpezsdítõ munka olyan csávóktól, akik nemcsak dalaikkal, hanem divatot teremtõ imázsukkal is új színt hoztak a XXI. századba. A 2003-as Room On Fire még tartotta a színvonalat (a debüt újszerûségét értelemszerûen már nem hozva), a közel három évvel késõbbi First Impressions Of Earth viszont már korántsem, így nem is csoda, hogy a Strokes egészen mostanáig várt a folytatással. A tagok közben különbözõ szólóalbumokat jelentettek meg, aztán szép lassan nekiálltak az Anglesnek, de a munkálatokra korántsem a nyugalom volt a jellemzõ: egy csomó anyagot kiszórtak, elzavarták Joe Chiccarelli producert, Julian Casablancas frontember pedig a többiektõl külön ment csak be a stúdióba.

A végeredmény a Strokes eddigi legsterilebb lemeze: a koszos garázshangzás végleg a múlté, komoly teret nyert az elektronika, az eddigi fõ irányvonalnak tekinthetõ Television- és Velvet Underground-motívumok mellé pedig felzárkóztak Cars-, Men At Work-, MGMT-, Muse-, Tom Petty-, Rolling Stones-, Thin Lizzy- és U2-hatások is. A dalok többsége középtempós vagy még lassabb, és megférnek köztük érdektelenebb (You're So Right, Call Me Back) és izgalmasabb (Taken For A Fool, Games és a jó kis szólót tartalmazó Two Kinds Of Happiness) darabok is.

A két legjobb szám az elsõ maxinak választott Under Cover Of Darkness (benne a "mindenki 10 éve ugyanazt énekli" sorral) és a lemezt záró Life Is Simple In The Moonlight, a konklúzió pedig nem lehet más, minthogy az Is This Ittel üstökösként berobbant, akkor húszéves slackerek azért harmincévesen is érdekesek, csak most nem húzzák ki a gitárzenét a szarból. De erre nincs is már szükség.

RCA/Sony, 2011

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.