lemez - TRICKY: KNOWLE WEST BOY

  • - kovacsm -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Erre a lemezre a kutya se számított. Az öt év, ami a legutóbbi, meglehetõsen halovány Vulnerable óta eltelt, épp elég volt ahhoz, hogy Trickyt elfelejtse a világ. Aztán egyszer csak felbukkan ez a CD, egy nõi álarc mögül figyelõ pofával a borítón. Ráadásul a Suede egykori gitárosa, Bernard Butler volt a producer, és a Franz Ferdinandot futtató Domino a kiadó. Álljon meg a menet! Biztos, hogy ez itt az a Tricky?

Na jó, Butler csak papíron producer, pancser volt, nyilatkozta valahol a mester, inkább megcsinálta az egészet nélküle. Tricky maradt az a fafejû zseni, aki volt, és a Knowle West Boy éppen ennek köszönheti a varázsát. Nincs hencegõ modernkedés, semmi dub-step, grime-step, grime-hop... Tricky nem veszi vissza a kölcsönt, amivel a manapság menõ, zord hangulatú tánczenék megszületéséhez hozzájárult. Fittyet hányva az aktuális divatra, csak letesz az asztalra tizenhárom számot. Úgy szólnak, mintha tizenhárom éve születtek volna, legalább. Ami persze nem jelenti azt, hogy ne lenne bennük kakaó. A füstös bárdzsessztõl a döngölõs diszkópunkon át az indokolatlan Kylie-feldolgozásig van itt minden, idõnként, láss csodát, még némi trip-hop is becsúszik. És a sokféleség ellenére nagyon egyben van a dolog. Állítólag a bristoli gyerekkor emléke ihlette a lemezt, Knowle West, a kerület, ahol felnõtt. Igaz lehet, mert hallani, hogy mélyrõl jön. Van benne érzés és tapasztalat. A legtöbb számban új barátok énekelnek, fiatal arcok, akikkel jártában-keltében összehaverkodott. A Joseph és a Veronika is ilyen, ezeket Tricky az énekesükrõl nevezte el. Kedves gesztus.

Domino/Neon Music, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.