lemez - TRICKY: KNOWLE WEST BOY

  • - kovacsm -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Erre a lemezre a kutya se számított. Az öt év, ami a legutóbbi, meglehetõsen halovány Vulnerable óta eltelt, épp elég volt ahhoz, hogy Trickyt elfelejtse a világ. Aztán egyszer csak felbukkan ez a CD, egy nõi álarc mögül figyelõ pofával a borítón. Ráadásul a Suede egykori gitárosa, Bernard Butler volt a producer, és a Franz Ferdinandot futtató Domino a kiadó. Álljon meg a menet! Biztos, hogy ez itt az a Tricky?

Na jó, Butler csak papíron producer, pancser volt, nyilatkozta valahol a mester, inkább megcsinálta az egészet nélküle. Tricky maradt az a fafejû zseni, aki volt, és a Knowle West Boy éppen ennek köszönheti a varázsát. Nincs hencegõ modernkedés, semmi dub-step, grime-step, grime-hop... Tricky nem veszi vissza a kölcsönt, amivel a manapság menõ, zord hangulatú tánczenék megszületéséhez hozzájárult. Fittyet hányva az aktuális divatra, csak letesz az asztalra tizenhárom számot. Úgy szólnak, mintha tizenhárom éve születtek volna, legalább. Ami persze nem jelenti azt, hogy ne lenne bennük kakaó. A füstös bárdzsessztõl a döngölõs diszkópunkon át az indokolatlan Kylie-feldolgozásig van itt minden, idõnként, láss csodát, még némi trip-hop is becsúszik. És a sokféleség ellenére nagyon egyben van a dolog. Állítólag a bristoli gyerekkor emléke ihlette a lemezt, Knowle West, a kerület, ahol felnõtt. Igaz lehet, mert hallani, hogy mélyrõl jön. Van benne érzés és tapasztalat. A legtöbb számban új barátok énekelnek, fiatal arcok, akikkel jártában-keltében összehaverkodott. A Joseph és a Veronika is ilyen, ezeket Tricky az énekesükrõl nevezte el. Kedves gesztus.

Domino/Neon Music, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.