lemez - TRICKY: KNOWLE WEST BOY

  • - kovacsm -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Erre a lemezre a kutya se számított. Az öt év, ami a legutóbbi, meglehetõsen halovány Vulnerable óta eltelt, épp elég volt ahhoz, hogy Trickyt elfelejtse a világ. Aztán egyszer csak felbukkan ez a CD, egy nõi álarc mögül figyelõ pofával a borítón. Ráadásul a Suede egykori gitárosa, Bernard Butler volt a producer, és a Franz Ferdinandot futtató Domino a kiadó. Álljon meg a menet! Biztos, hogy ez itt az a Tricky?

Na jó, Butler csak papíron producer, pancser volt, nyilatkozta valahol a mester, inkább megcsinálta az egészet nélküle. Tricky maradt az a fafejû zseni, aki volt, és a Knowle West Boy éppen ennek köszönheti a varázsát. Nincs hencegõ modernkedés, semmi dub-step, grime-step, grime-hop... Tricky nem veszi vissza a kölcsönt, amivel a manapság menõ, zord hangulatú tánczenék megszületéséhez hozzájárult. Fittyet hányva az aktuális divatra, csak letesz az asztalra tizenhárom számot. Úgy szólnak, mintha tizenhárom éve születtek volna, legalább. Ami persze nem jelenti azt, hogy ne lenne bennük kakaó. A füstös bárdzsessztõl a döngölõs diszkópunkon át az indokolatlan Kylie-feldolgozásig van itt minden, idõnként, láss csodát, még némi trip-hop is becsúszik. És a sokféleség ellenére nagyon egyben van a dolog. Állítólag a bristoli gyerekkor emléke ihlette a lemezt, Knowle West, a kerület, ahol felnõtt. Igaz lehet, mert hallani, hogy mélyrõl jön. Van benne érzés és tapasztalat. A legtöbb számban új barátok énekelnek, fiatal arcok, akikkel jártában-keltében összehaverkodott. A Joseph és a Veronika is ilyen, ezeket Tricky az énekesükrõl nevezte el. Kedves gesztus.

Domino/Neon Music, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.