lemez - U2: NO LINE ON THE HORIZON

  • - hó -
  • 2009. március 5.

Zene

Sok mindenért lehet átkozni a U2-t: rockdinoszauruszok lettek, az Achtung Baby vagy a Pop óta nem írtak előremutató lemezt, és természetesen ott van Bono, aki továbbra is birtokolja "a férfi, aki szabadidejében megmenti a világot" címet Pedig csak az történt, hogy a név beteljesítette ígéretét: az írek egy ideje már egy felderítő repülő magasságából tekintenek a mainstream popzenére És az is igaz, hogy kevés az ilyen rockmamut, amely korábban ennyiszer újragondolta már önmagát Az album felvételei 2006-ban kezdődtek Rick Rubin producerrel, de azok a számok a lomtárban végezték, és végül négy helyszínen vették fel a lemezt Brian Eno és Daniel Lanois irányításával Hangszerelésileg ismerős tájakon járunk: a jól ismert hangzás aligha okoz majd meglepetést, de van néhány elsőre ható dal és zenei megoldás A címadó szám egy azonnal fülberagadó sláger ügyes refrénnel, az I'll Go Crazy If I Don't Go a korai U2-dalok világát helyezi mai környezetbe, és a Moment Of Surrender gospeles énektémája is magával ragadó Hamar lejön, hogy próbálnak lépést tartani a korszellemmel: a Magnificent eleje olyan, mint egy White Stripes-szám, a Get On Your Boots a QOTSA, a Breathe pedig a Kings Of Leon felé kacsint, illetve inkább pislog A Fez (Being Born) című dalban ötletes reprízként tér vissza a lemez leglendületesebb dala, a Get On Your Boots refrénje, ám valójában egyedül a zongorás, feszes ritmusú Breathe és a lemezt záró, finoman hömpölygő Cedars Of Lebanon rugaszkodik el a tipikus U2-hangzástól - utóbbiban Bono a Gázai övezet háborús állapotait próbálja felfesteni, bicskanyitogató közhelyességgel Ez a lemez változatosabb és egységesebb, mint az atombomba hatástalanítását kitűző előző anyag, de még az All That You Can't Leave Behind szintjét is átugorja Rutinos, görcsmentes munka, amely inkább a korai U2-lemezekkel áll - igaz, távoli - kapcsolatban Universal/Island Records, 2009 **** alá . .
Sok mindenért lehet átkozni a U2-t: rockdinoszauruszok lettek, az Achtung Baby vagy a Pop óta nem írtak elõremutató lemezt, és természetesen ott van Bono, aki továbbra is birtokolja "a férfi, aki szabadidejében megmenti a világot" címet. Pedig csak az történt, hogy a név beteljesítette ígéretét: az írek egy ideje már egy felderítõ repülõ magasságából tekintenek a mainstream popzenére. És az is igaz, hogy kevés az ilyen rockmamut, amely korábban ennyiszer újragondolta már önmagát.

Az album felvételei 2006-ban kezdõdtek Rick Rubin producerrel, de azok a számok a lomtárban végezték, és végül négy helyszínen vették fel a lemezt Brian Eno és Daniel Lanois irányításával. Hangszerelésileg ismerõs tájakon járunk: a jól ismert hangzás aligha okoz majd meglepetést, de van néhány elsõre ható dal és zenei megoldás. A címadó szám egy azonnal fülberagadó sláger ügyes refrénnel, az I'll Go Crazy If I Don't Go a korai U2-dalok világát helyezi mai környezetbe, és a Moment Of Surrender gospeles énektémája is magával ragadó. Hamar lejön, hogy próbálnak lépést tartani a korszellemmel: a Magnificent eleje olyan, mint egy White Stripes-szám, a Get On Your Boots a QOTSA, a Breathe pedig a Kings Of Leon felé kacsint, illetve inkább pislog. A Fez (Being Born) címû dalban ötletes reprízként tér vissza a lemez leglendületesebb dala, a Get On Your Boots refrénje, ám valójában egyedül a zongorás, feszes ritmusú Breathe és a lemezt záró, finoman hömpölygõ Cedars Of Lebanon rugaszkodik el a tipikus U2-hangzástól - utóbbiban Bono a Gázai övezet háborús állapotait próbálja felfesteni, bicskanyitogató közhelyességgel.

Ez a lemez változatosabb és egységesebb, mint az atombomba hatástalanítását kitûzõ elõzõ anyag, de még az All That You Can't Leave Behind szintjét is átugorja. Rutinos, görcsmentes munka, amely inkább a korai U2-lemezekkel áll - igaz, távoli - kapcsolatban.

Universal/Island Records, 2009

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.