Lemez

Újratöltés helyett

Red Hot Chili Peppers: I'm With You

  • - greff -
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Miután egy zenekar fő kreatív ereje otthagyja a hajót, a következő fordulat általában a zátonyra futás szokott lenni, de éppen a Chili Peppers mutatta meg korábban, hogy szerencsés navigálással elkerülhető azért a kínos megakadás. Hiszen miután John Frusciante gitáros, akivel az MTV-generáció egyik meghatározó lemezét, a Blood Sugar Sex Magiket készítették, 92 körül kiszállt, hogy főállású és - akkor még - büszke heroinfogyasztóként kezdjen új karriert (lásd erről a holland VPRO csatorna brutális dokumentumfilmjét - kis kereséssel fellelhető a videomegosztókon), a zenekar a Jane's Addictionből ismert Dave Navarro leigazolásával képes volt egy, a korábbiaknál szivárványosabb-pszichedelikusabb, a kritikát és a rajongókat is némiképp megosztó, ám összességében erős anyagot készíteni.

Persze az RHCP hangzásának igazi megreformálását nem ez a One Hot Minute, hanem a rá következő, immár újra a kijózanodott Frusciantéval elkészített Californication végezte el, amely a maga puhább, dallamosabb, introvertáltabb neohippis hangulatával nem csupán lehetőséget nyújtott a zenekarnak a méltóságteljes korosodásra, hanem egyúttal bebiztosította a Peppers helyét a 2000-es évek legsikeresebb rockzenekarai között. A menet közben kiváló szólóanyagokat megjelentető Frusciantéval még két további lemezt gyártott a zenekar, amelyek közül a Stadium Arcadium című duplán már érezhető volt ennek a felállásnak a kifáradása, így végeredményben az, hogy Johnny nemrég újra otthagyta a bandát, tulajdonképpen a legjobb pillanatban történt. Végül azonban mégsem tudtak élni a felkínált helyzettel.

Először is az új lemez teljesen olyan hatású, mintha a számokat kizárólag dobra és basszusra írták volna, ami ennél a zenekarnál húsz évvel ezelőtt még nem is lett volna probléma, ma azonban Chad Smith és Flea - újonnan beemelt afrikai hatások ide vagy oda - már korántsem kanyarít olyan virtuóz hangalakzatokat, hogy azok önmagukban is érdekfeszítők legyenek. A Frusciante helyére érkezett (és amúgy a szélesebb közönség által éppen az ő lemezein megismert) Josh Klinghoffer pedig nem nagyon töri magát, hogy feldobja a nagyobbrészt fáradt, löttyedt, jellegtelenül önismétlő számokat. A lemez csekély számú erős pillanatának egyikét adó, valóban finom és emlékezetes Brendan's Death Song középrészébe például Frusciante szívhasító minimálszólót, Dave Navarro pedig egy diszkrét örvényt illesztett volna, Klinghoffernek ellenben egész egyszerűen semmi nem jutott az eszébe. És ez ugyanúgy elmondható aztán e feleslegesen hosszú album majd' összes daláról. Jelennek meg ennél gyengébb lemezek is persze, de ettől még az I'm With You-t hallgatni nagyon rossz élmény.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.