Lemez

Újratöltés helyett

Red Hot Chili Peppers: I'm With You

  • - greff -
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Miután egy zenekar fő kreatív ereje otthagyja a hajót, a következő fordulat általában a zátonyra futás szokott lenni, de éppen a Chili Peppers mutatta meg korábban, hogy szerencsés navigálással elkerülhető azért a kínos megakadás. Hiszen miután John Frusciante gitáros, akivel az MTV-generáció egyik meghatározó lemezét, a Blood Sugar Sex Magiket készítették, 92 körül kiszállt, hogy főállású és - akkor még - büszke heroinfogyasztóként kezdjen új karriert (lásd erről a holland VPRO csatorna brutális dokumentumfilmjét - kis kereséssel fellelhető a videomegosztókon), a zenekar a Jane's Addictionből ismert Dave Navarro leigazolásával képes volt egy, a korábbiaknál szivárványosabb-pszichedelikusabb, a kritikát és a rajongókat is némiképp megosztó, ám összességében erős anyagot készíteni.

Persze az RHCP hangzásának igazi megreformálását nem ez a One Hot Minute, hanem a rá következő, immár újra a kijózanodott Frusciantéval elkészített Californication végezte el, amely a maga puhább, dallamosabb, introvertáltabb neohippis hangulatával nem csupán lehetőséget nyújtott a zenekarnak a méltóságteljes korosodásra, hanem egyúttal bebiztosította a Peppers helyét a 2000-es évek legsikeresebb rockzenekarai között. A menet közben kiváló szólóanyagokat megjelentető Frusciantéval még két további lemezt gyártott a zenekar, amelyek közül a Stadium Arcadium című duplán már érezhető volt ennek a felállásnak a kifáradása, így végeredményben az, hogy Johnny nemrég újra otthagyta a bandát, tulajdonképpen a legjobb pillanatban történt. Végül azonban mégsem tudtak élni a felkínált helyzettel.

Először is az új lemez teljesen olyan hatású, mintha a számokat kizárólag dobra és basszusra írták volna, ami ennél a zenekarnál húsz évvel ezelőtt még nem is lett volna probléma, ma azonban Chad Smith és Flea - újonnan beemelt afrikai hatások ide vagy oda - már korántsem kanyarít olyan virtuóz hangalakzatokat, hogy azok önmagukban is érdekfeszítők legyenek. A Frusciante helyére érkezett (és amúgy a szélesebb közönség által éppen az ő lemezein megismert) Josh Klinghoffer pedig nem nagyon töri magát, hogy feldobja a nagyobbrészt fáradt, löttyedt, jellegtelenül önismétlő számokat. A lemez csekély számú erős pillanatának egyikét adó, valóban finom és emlékezetes Brendan's Death Song középrészébe például Frusciante szívhasító minimálszólót, Dave Navarro pedig egy diszkrét örvényt illesztett volna, Klinghoffernek ellenben egész egyszerűen semmi nem jutott az eszébe. És ez ugyanúgy elmondható aztán e feleslegesen hosszú album majd' összes daláról. Jelennek meg ennél gyengébb lemezek is persze, de ettől még az I'm With You-t hallgatni nagyon rossz élmény.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.