lemez - WALL OF SLEEP: WHEN MOUNTAINS ROAR

  • - vincze -
  • 2010. október 7.

Zene

A Stereochrist és a Magma Rise idei anyagai után a szintén egykori Mood-zenészeket a soraiban tudó Wall Of Sleepnek is megjelent az új lemeze. Talán nekik van a három közül a legnehezebb dolguk, hiszen a tavaly távozó, és azóta a Magma Rise-zal egy tradicionális doomlemezt készítő énekes, a védjegyszerű hangú Holdampf Gábor nélkül még a legelkötelezettebb rajongóknak is nehéz volt elképzelniük a Wall Of Sleepet.
A Stereochrist és a Magma Rise idei anyagai után a szintén egykori Mood-zenészeket a soraiban tudó Wall Of Sleepnek is megjelent az új lemeze. Talán nekik van a három közül a legnehezebb dolguk, hiszen a tavaly távozó, és azóta a Magma Rise-zal egy tradicionális doomlemezt készítõ énekes, a védjegyszerû hangú Holdampf Gábor nélkül még a legelkötelezettebb rajongóknak is nehéz volt elképzelniük a Wall Of Sleepet.

A zenekar új énekesét Cselényi Csabának hívják, aki a Wall Of Sleep mellett a relatíve felejthetõ stonert nyomató Stardrive-ban is szerepel. Hangra teljesen más karakter, mint az elõdje volt: képzett rocktorok, enyhe rekedtes mellékízzel - valami olyasmi, mintha egy kicsit magasabb hangú Spice-t hallanánk a Spiritual Beggars korai lemezeirõl. Talán az új tagnak is köszönhetõ, hogy a Wall Of Sleep zeneileg is változott kissé: tempósabb, urambocsá' rockosabb és refréncentrikusabb témák születtek ezúttal. A Holdampf-féle anyagok pusztító, vonszolós, nyomorúságos témái szinte teljességgel kivesztek a Wall Of Sleepbõl, így aki ezeket favorizálta, annak inkább ajánlott a Magma Rise lemeze.

A When Mountains Roar dalaiba nem nagyon lehet belekötni: a zenekar tagjaiban nyilvánvalóan ott dolgozott egyfajta bizonyítási kényszer, és ennek köszönhetõen az anyag gyakorlatilag hibátlan lett. Nyolc darab irgalmatlan doom-rock himnusz hallható itt tökéletes refrénekkel, remekül eltalált (a Ronnie James Dio-féle Black Sabbathtól erõsen ihletett) gitártémákkal. Mindegyik dal egyformán erõs, úgyhogy húzónótát nehéz is kiemelni, de talán a visszafogottabb hangvételû, majd hihetetlen refrénbe torkolló, decens billentyûkkel is színezett Raven Avenue az egyik csúcs, a másik meg a záró Army Of The Dead, amelyhez olyan riffet sikerült írniuk a gitárosoknak, amit egy meghallgatás után sem lehet már kitörölni az agyból.

Nail/Psychedoomelic, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.