Lemez - World music: körképünkben

Zene

igen kedvezőre fordult a külpolitikai helyzet: számos barátság köttetett, és egy magyar érdekeltségű köztársaság is alakult.
igen kedvezőre fordult a külpolitikai helyzet: számos barátság köttetett, és egy magyar érdekeltségű köztársaság is alakult.

Arkul: Il Bastidor Miközben Nyugaton rendületlenül divatos a Balkán zenéje, és ez főleg a szerb vagy macedón romák rezesbandáival azonosítható, "pult alatt" egyre több boszniai izgalomra találhatunk. Az persze más világ, mentes a harsányságtól, inkább az olyan intim, kávéházi hangulatoknak a terepe, mint amilyen a (török eredetű) sevdalinka vagy a szefárd zsidó muzsika.

A XV. század végén, amikor a zsidókat kiűzték Spanyolországból, Boszniában is megtelepedett egy csoportjuk - historikusan idáig terjed a háttér. Igen kis közösség ez ma, és "szokás szerint" egy profi nyugati kiadó kellett ahhoz, hogy felfigyelhessünk a hangjára. Az Arkul lényegében egy duó: Vladimir Mickovic énekel és Atilla Aksay mindenféle pengetős hangszeren meg harmonikán játszik - de ebben az esetben nehéz lenne még bármiféle hangszernek szerepet adni. Nincs olyan érzés és nincs olyan emlék, amit kettesben ne tudnának életre kelteni. Ameddig a szív facsarható, addig Mickovic mennyei hangjától facsarva is van. Még egyetlen lépés, és talán már átbillennének valami giccsféle szentimentalizmusba, de ezen a korongon nincs ilyen hiba. Ez tisztán és megrendítően gyönyörű. (Snail Records, 2008) *****

Rotfront: Emigrantski Raggamuffin Hatodik éve működik Berlinben az emigráns Rotfront kollektíva, a megbonthatatlan orosz-magyar-német-amerikai barátság jegyében. A mi oldalunkról alapító tagnak számít Wahorn Simon (korábban Balaton, Batu Kármen), és amikor az ideje engedi, Gryllus Dorka is énekel benne. Ennyit a törzskönyvről; illetve ha már az okmányoknál tartunk, feltétlenül kiemelendő a tasakba csúsztatott Emigrantski Republic Passport. Nagyon guszta látvány, és több mint jó poén. Egyáltalán, nagyon guszta, amit ez a társaság művel, és végig ott lebeg felette az irónia. Csak úgy cikáznak egyik sorról a másikra a nyelvek, az otthonok és az otthontalanságok, és miközben a fő csapás iránya a ska és a ragga, a zsidó és a cigány népzene meg a sanzon is belefér. Az Emigráns Köztársaságban mindennek és mindenkinek helye van. Itt, kérem, rend van. Bizony, nagyon is rendben van ez a raggamuffin. Nem olvad bele a hasonló hullámokba, vagyis megvan a jellegzetes íze, könnyedsége, bája és humora, ráadásul annyi tuti slágert vonultat fel, hogy fölösleges lenne egyiket-másikat kipécézni. (Essay Recordings, 2009) *****

Polska Rootz Kétszeresen is elérhette a célját ez a Zonic-válogatás. Alkalmas arra, hogy megismertesse a lengyel világzene történetének és irányzatainak a kulcsfiguráit: így az ikonikus Kayah-t (lengyel-szerb barátság, közös lemez Bregovictyal), a Trebunie Tutkit (lengyel-jamaicai barátság, közös lemez a Twinkle Brothersszel), a Zakopowert és a Warsaw Village Bandet (a tradicionális lengyel népzenék és az elektronikus klubzenék barátsága), legfeljebb a lengyel marad le az egy szál Meritummal. Persze tudom, valójában nem a történeti számvetésre vagy az irányzatok áttekintésére lett kihegyezve ez a ragga- és duborientált gyűjtemény. Hanem (ha sarkítható:) a kortárs lengyel etnotechnóra, melynek tizenöt szereplője itt azt tanúsítja, hogy egészen pontosan tudja, mi történik manapság ebben a műfajban. Ha nem is felkavaró, de erőteljes, friss és kimondottan kreatív az összkép (az említetteken kívül lásd még: Studio As One vs. Orkiestra Swietogo Mikolaja, Vavamuffin, Lao Che, Strachy Na Lachy, Habakuk) - istenemre, zavarban lennék, ha hirtelen mellé kéne állítani valami hasonlót Magyarországról. (Eastblok Music/IndieGo, 2009) **** és fél

Baaba Maal: Television A kilencvenes években a szenegáli Baaba Maal volt a nyugat-afrikai tánczene legmarkánsabb alakja, mondhatni, az istenkirály maga. Aki úgy tudta magába szívni a nyugati áramlatokat, hogy ne híguljon bele a piacba, hogy hátborzongató spiritualitását is megőrizze. (Kötelező ajánlat a '99-es Live at the Royal Festival Hall című DVD, az mindent tud erről a korszakról.)

Az ezredforduló után, mikor is egy neotradicionális-akusztikus hullám söpört végig Nyugat-Afrikán, Maal is váltott, de a Missing You című albumával megbicsaklott a rangja, és hát közben új istenek, új királyok léptek a placcra. Ha úgy tetszik, Maal majdhogynem feledésbe merült, mire most nyolc év múltán szót kért újra.

A Television második hónapja a második helyen áll a világzenei rádiósok listáján (www.wmce.de), és borítékolható, hogy az éves összesítésben is a dobogó közelébe kerül. Biztos, ami tutkó: Maal megint a nyugati kapcsolataira épített: részben a New York-i Brazilian Girls énekesnőjére (Sabina Sciubbo, kitűnő) és billentyűsére (Didi Gutman, dettó), részben - szerzőtárs-producerként - az angol gitáros Barry Reynoldsra (akit vagy harminc éve Marianne Faithfull lemezeiről ismerünk). Szerintem meglehetősen egyenetlen színvonalú, ugyanakkor egyáltalán nem érdektelen anyaggal rukkoltak ki. Az elektronikus klubzenékbe olvadó Tindo és A Song For Woman, továbbá a latin fílingű, édes széljárású Dakar Moon a Maal-életmű legjobbjai közé tartozik - a többivel meg majd hamar elboldogul az idő... (Palm Pictures, 2009) *****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.