Lemez - World music: körképünkben

Zene

igen kedvezőre fordult a külpolitikai helyzet: számos barátság köttetett, és egy magyar érdekeltségű köztársaság is alakult.
igen kedvezőre fordult a külpolitikai helyzet: számos barátság köttetett, és egy magyar érdekeltségű köztársaság is alakult.

Arkul: Il Bastidor Miközben Nyugaton rendületlenül divatos a Balkán zenéje, és ez főleg a szerb vagy macedón romák rezesbandáival azonosítható, "pult alatt" egyre több boszniai izgalomra találhatunk. Az persze más világ, mentes a harsányságtól, inkább az olyan intim, kávéházi hangulatoknak a terepe, mint amilyen a (török eredetű) sevdalinka vagy a szefárd zsidó muzsika.

A XV. század végén, amikor a zsidókat kiűzték Spanyolországból, Boszniában is megtelepedett egy csoportjuk - historikusan idáig terjed a háttér. Igen kis közösség ez ma, és "szokás szerint" egy profi nyugati kiadó kellett ahhoz, hogy felfigyelhessünk a hangjára. Az Arkul lényegében egy duó: Vladimir Mickovic énekel és Atilla Aksay mindenféle pengetős hangszeren meg harmonikán játszik - de ebben az esetben nehéz lenne még bármiféle hangszernek szerepet adni. Nincs olyan érzés és nincs olyan emlék, amit kettesben ne tudnának életre kelteni. Ameddig a szív facsarható, addig Mickovic mennyei hangjától facsarva is van. Még egyetlen lépés, és talán már átbillennének valami giccsféle szentimentalizmusba, de ezen a korongon nincs ilyen hiba. Ez tisztán és megrendítően gyönyörű. (Snail Records, 2008) *****

Rotfront: Emigrantski Raggamuffin Hatodik éve működik Berlinben az emigráns Rotfront kollektíva, a megbonthatatlan orosz-magyar-német-amerikai barátság jegyében. A mi oldalunkról alapító tagnak számít Wahorn Simon (korábban Balaton, Batu Kármen), és amikor az ideje engedi, Gryllus Dorka is énekel benne. Ennyit a törzskönyvről; illetve ha már az okmányoknál tartunk, feltétlenül kiemelendő a tasakba csúsztatott Emigrantski Republic Passport. Nagyon guszta látvány, és több mint jó poén. Egyáltalán, nagyon guszta, amit ez a társaság művel, és végig ott lebeg felette az irónia. Csak úgy cikáznak egyik sorról a másikra a nyelvek, az otthonok és az otthontalanságok, és miközben a fő csapás iránya a ska és a ragga, a zsidó és a cigány népzene meg a sanzon is belefér. Az Emigráns Köztársaságban mindennek és mindenkinek helye van. Itt, kérem, rend van. Bizony, nagyon is rendben van ez a raggamuffin. Nem olvad bele a hasonló hullámokba, vagyis megvan a jellegzetes íze, könnyedsége, bája és humora, ráadásul annyi tuti slágert vonultat fel, hogy fölösleges lenne egyiket-másikat kipécézni. (Essay Recordings, 2009) *****

Polska Rootz Kétszeresen is elérhette a célját ez a Zonic-válogatás. Alkalmas arra, hogy megismertesse a lengyel világzene történetének és irányzatainak a kulcsfiguráit: így az ikonikus Kayah-t (lengyel-szerb barátság, közös lemez Bregovictyal), a Trebunie Tutkit (lengyel-jamaicai barátság, közös lemez a Twinkle Brothersszel), a Zakopowert és a Warsaw Village Bandet (a tradicionális lengyel népzenék és az elektronikus klubzenék barátsága), legfeljebb a lengyel marad le az egy szál Meritummal. Persze tudom, valójában nem a történeti számvetésre vagy az irányzatok áttekintésére lett kihegyezve ez a ragga- és duborientált gyűjtemény. Hanem (ha sarkítható:) a kortárs lengyel etnotechnóra, melynek tizenöt szereplője itt azt tanúsítja, hogy egészen pontosan tudja, mi történik manapság ebben a műfajban. Ha nem is felkavaró, de erőteljes, friss és kimondottan kreatív az összkép (az említetteken kívül lásd még: Studio As One vs. Orkiestra Swietogo Mikolaja, Vavamuffin, Lao Che, Strachy Na Lachy, Habakuk) - istenemre, zavarban lennék, ha hirtelen mellé kéne állítani valami hasonlót Magyarországról. (Eastblok Music/IndieGo, 2009) **** és fél

Baaba Maal: Television A kilencvenes években a szenegáli Baaba Maal volt a nyugat-afrikai tánczene legmarkánsabb alakja, mondhatni, az istenkirály maga. Aki úgy tudta magába szívni a nyugati áramlatokat, hogy ne híguljon bele a piacba, hogy hátborzongató spiritualitását is megőrizze. (Kötelező ajánlat a '99-es Live at the Royal Festival Hall című DVD, az mindent tud erről a korszakról.)

Az ezredforduló után, mikor is egy neotradicionális-akusztikus hullám söpört végig Nyugat-Afrikán, Maal is váltott, de a Missing You című albumával megbicsaklott a rangja, és hát közben új istenek, új királyok léptek a placcra. Ha úgy tetszik, Maal majdhogynem feledésbe merült, mire most nyolc év múltán szót kért újra.

A Television második hónapja a második helyen áll a világzenei rádiósok listáján (www.wmce.de), és borítékolható, hogy az éves összesítésben is a dobogó közelébe kerül. Biztos, ami tutkó: Maal megint a nyugati kapcsolataira épített: részben a New York-i Brazilian Girls énekesnőjére (Sabina Sciubbo, kitűnő) és billentyűsére (Didi Gutman, dettó), részben - szerzőtárs-producerként - az angol gitáros Barry Reynoldsra (akit vagy harminc éve Marianne Faithfull lemezeiről ismerünk). Szerintem meglehetősen egyenetlen színvonalú, ugyanakkor egyáltalán nem érdektelen anyaggal rukkoltak ki. Az elektronikus klubzenékbe olvadó Tindo és A Song For Woman, továbbá a latin fílingű, édes széljárású Dakar Moon a Maal-életmű legjobbjai közé tartozik - a többivel meg majd hamar elboldogul az idő... (Palm Pictures, 2009) *****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.