Lemez - World music: nehéz

Zene

időket élünk, nem kell részletezni, de túl leszünk rajta, addig pedig tessenek csak megnézni ezeket a lemezeket, tök jól el lehet velük időzni.
időket élünk, nem kell részletezni, de túl leszünk rajta, addig pedig tessenek csak megnézni ezeket a lemezeket, tök jól el lehet velük időzni.

Daniel Kahn & The Painted Bird: Lost Causes Amiként a nyolcvanas-kilencvenes évek klezmerrevivalének a Klezmatics volt a legnagyobb hatású zenekara, napjaink kortárs klezmermezőnyében a Daniel Kahn vezette Painted Bird szárnyal az élen. Az univerzális tehetségű (költő-színész-rendező-képzőművész-zenész) Kahn útja Detroitból vezetett Berlinbe, ahol a rokon lelkületű vándorzenészek, forradalmárok, emigránsok és outsiderek közösségében 2005-ben alakította meg zenekarát. Kőkeményen vette közben a kelet-európai zsidó zene hagyományainak és nyelvének a leckéit, ugyanakkor határtalan élvezettel engedett más befolyásoknak is a kabarétól a punk-rockon át az ír kocsmazenéig. Képzeld el együtt Leonard Cohent, Tom Waitset és Shane MacGowant, amint egy Kurt Weill-dalt énekelnek. Ha úgy vesszük, Kahn nem talált fel semmi újat, mégis az lett a vége, hogy teljesen önálló hangot ütött meg, ráadásul lemezről lemezre valami pluszt, valami mást is hozott. A Lost Causes a harmadik Painted Bird-album, ami pedig a nóvumot illeti, az a munkásmozgalmi indulók és háborús dalok - az In Kamftól a Lili Marleynig - adaptálásában érhető tetten. Világ klezmerjei, egyesüljetek! - mondhatnánk a Klezmer Bund hallatán, de immár túl is estünk rajta, hiszen e himnikus kórusban a klezmervilág olyan jeles előadói hallatják együtt a hangjukat, mint Michael Alpert (Brave Old World) és Lorin Sklamberg (The Klezmatics). Mesteri szövetség. (Oriente Musik, 2011) *****

Les Hurlements d'Leo: Bordel De Luxe Tizenkét évvel ezelőtt a Les Negresses Vertes és a Mano Negra által teremtett iskola jeles növendékeként mutattuk be ezt a bordeaux-i zenekart. Adott volt hozzá a punkos indíttatás, a sanzonos fíling és a megkerülhetetlen multikulti színezet cigányzenével, latin hangokkal, miegymással. A helyzet azóta jócskán fokozódott. Arra a sulira már nem emlékszik senki, de ez a legkevesebb; a lényeg az, hogy Leo már régen kinőtte a padokat, járja a maga konzekvens útját, s mi több, egyre jobb. Ez már az ötödik sorlemeze, és bizony ötcsillagos darab, mondhatni, minden idők leghúzósabb Leo-albuma. És a legzúzósabb is. Nincs ebben semmi vadulás vagy öncélú hangoskodás, csak éppen annyi a feszültség és a keserűség, hogy folyamatos a robbanásveszély. Egyrészt az énekes Laulónak lehetünk hálásak ezért - én történetesen egy szavát sem értem, de mindet elhiszem -, másrészt a baromi svungot diktáló fúvósoknak, harmadsorban pedig az egész bandának, úgy, ahogy van. Nem kell ezt ragozni. Felkavaró és magával ragadó anyag. (Ladilafé Productions, 2011) *****

Paleface: Helsinki - Shangri-La Finnországban évek óta nem akadt ekkora szenzáció. Már bezsebelte az év albuma díjat a Soundi magazinban és a World Music Emma Awardon, de könnyen lehet, hogy a Nordic Music Prize is leesik neki. Egy Paleface nevű rapper, akinek eddig csak az elektronikus undergroundban ismerték a nevét, és aki amúgy is a lentiek pártján áll. Most történetesen felgyújtotta Helsinkit ennek az albumnak a borítóján. Nem egy hétköznapi eset forog fenn.

De ami fontosabb, Paleface úgy vág új rendet a műfaji és földrajzi határok között, hogy közben végig stílusban tartja a produkciót. Az alapja hiphop, ám ezen az alapon bármi megtörténhet, és meg is történik, legyen az városi folk, finn polka, ragga, lapp joik vagy mali blues - olyan emblematikus nevek, mint Wimme Saari vagy a tuareg Tamikrest közreműködésével.

Úgy általában a világzenében szörnyű dolgok szoktak létrejönni az efféle fúziókból, de Paleface dolga a szabályt erősítő kivételek közül való. Csattanónak az A Whiter Shade Of Pale című Procol Harum-klasszikus feldolgozásával. (XO Records, 2010) *****

LaBrassBanda: Übersee Németországban ez most a nagy bumm, sőt már a határain túl is, és egy-két éven belül bedarálják az egész világot, ide a bökőt. Egy bajor rezesbanda, rövid bőrnaciban, totál elborultan, eddig ismeretlen régiókba plántálva a sörfesztiválfílinget és a hozzá passzoló zenét. Halál feszes basszus-dob alapon három fúvós, akik közül ketten énekelnek vagy szövegelnek is, ha kell, szigorúan bajorul, amit a madár sem ért Münchenen túl. Két lemezük van, ez az utóbbi a kiforrottabb és élvezetesebb darab; ebből majd kicsattan a pop, rock, punk, funk, reggae, polka, balkáni és bajor rezes ügyek meg mások alkotta egyveleg. Végre egy új hang, ami nagyon kellett már a Balkán uralta brassfronton, le a stüszi vadászkalappal! (Trikont, 2010) *****

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.