Lemez - World music: nehéz

Zene

időket élünk, nem kell részletezni, de túl leszünk rajta, addig pedig tessenek csak megnézni ezeket a lemezeket, tök jól el lehet velük időzni.
időket élünk, nem kell részletezni, de túl leszünk rajta, addig pedig tessenek csak megnézni ezeket a lemezeket, tök jól el lehet velük időzni.

Daniel Kahn & The Painted Bird: Lost Causes Amiként a nyolcvanas-kilencvenes évek klezmerrevivalének a Klezmatics volt a legnagyobb hatású zenekara, napjaink kortárs klezmermezőnyében a Daniel Kahn vezette Painted Bird szárnyal az élen. Az univerzális tehetségű (költő-színész-rendező-képzőművész-zenész) Kahn útja Detroitból vezetett Berlinbe, ahol a rokon lelkületű vándorzenészek, forradalmárok, emigránsok és outsiderek közösségében 2005-ben alakította meg zenekarát. Kőkeményen vette közben a kelet-európai zsidó zene hagyományainak és nyelvének a leckéit, ugyanakkor határtalan élvezettel engedett más befolyásoknak is a kabarétól a punk-rockon át az ír kocsmazenéig. Képzeld el együtt Leonard Cohent, Tom Waitset és Shane MacGowant, amint egy Kurt Weill-dalt énekelnek. Ha úgy vesszük, Kahn nem talált fel semmi újat, mégis az lett a vége, hogy teljesen önálló hangot ütött meg, ráadásul lemezről lemezre valami pluszt, valami mást is hozott. A Lost Causes a harmadik Painted Bird-album, ami pedig a nóvumot illeti, az a munkásmozgalmi indulók és háborús dalok - az In Kamftól a Lili Marleynig - adaptálásában érhető tetten. Világ klezmerjei, egyesüljetek! - mondhatnánk a Klezmer Bund hallatán, de immár túl is estünk rajta, hiszen e himnikus kórusban a klezmervilág olyan jeles előadói hallatják együtt a hangjukat, mint Michael Alpert (Brave Old World) és Lorin Sklamberg (The Klezmatics). Mesteri szövetség. (Oriente Musik, 2011) *****

Les Hurlements d'Leo: Bordel De Luxe Tizenkét évvel ezelőtt a Les Negresses Vertes és a Mano Negra által teremtett iskola jeles növendékeként mutattuk be ezt a bordeaux-i zenekart. Adott volt hozzá a punkos indíttatás, a sanzonos fíling és a megkerülhetetlen multikulti színezet cigányzenével, latin hangokkal, miegymással. A helyzet azóta jócskán fokozódott. Arra a sulira már nem emlékszik senki, de ez a legkevesebb; a lényeg az, hogy Leo már régen kinőtte a padokat, járja a maga konzekvens útját, s mi több, egyre jobb. Ez már az ötödik sorlemeze, és bizony ötcsillagos darab, mondhatni, minden idők leghúzósabb Leo-albuma. És a legzúzósabb is. Nincs ebben semmi vadulás vagy öncélú hangoskodás, csak éppen annyi a feszültség és a keserűség, hogy folyamatos a robbanásveszély. Egyrészt az énekes Laulónak lehetünk hálásak ezért - én történetesen egy szavát sem értem, de mindet elhiszem -, másrészt a baromi svungot diktáló fúvósoknak, harmadsorban pedig az egész bandának, úgy, ahogy van. Nem kell ezt ragozni. Felkavaró és magával ragadó anyag. (Ladilafé Productions, 2011) *****

Paleface: Helsinki - Shangri-La Finnországban évek óta nem akadt ekkora szenzáció. Már bezsebelte az év albuma díjat a Soundi magazinban és a World Music Emma Awardon, de könnyen lehet, hogy a Nordic Music Prize is leesik neki. Egy Paleface nevű rapper, akinek eddig csak az elektronikus undergroundban ismerték a nevét, és aki amúgy is a lentiek pártján áll. Most történetesen felgyújtotta Helsinkit ennek az albumnak a borítóján. Nem egy hétköznapi eset forog fenn.

De ami fontosabb, Paleface úgy vág új rendet a műfaji és földrajzi határok között, hogy közben végig stílusban tartja a produkciót. Az alapja hiphop, ám ezen az alapon bármi megtörténhet, és meg is történik, legyen az városi folk, finn polka, ragga, lapp joik vagy mali blues - olyan emblematikus nevek, mint Wimme Saari vagy a tuareg Tamikrest közreműködésével.

Úgy általában a világzenében szörnyű dolgok szoktak létrejönni az efféle fúziókból, de Paleface dolga a szabályt erősítő kivételek közül való. Csattanónak az A Whiter Shade Of Pale című Procol Harum-klasszikus feldolgozásával. (XO Records, 2010) *****

LaBrassBanda: Übersee Németországban ez most a nagy bumm, sőt már a határain túl is, és egy-két éven belül bedarálják az egész világot, ide a bökőt. Egy bajor rezesbanda, rövid bőrnaciban, totál elborultan, eddig ismeretlen régiókba plántálva a sörfesztiválfílinget és a hozzá passzoló zenét. Halál feszes basszus-dob alapon három fúvós, akik közül ketten énekelnek vagy szövegelnek is, ha kell, szigorúan bajorul, amit a madár sem ért Münchenen túl. Két lemezük van, ez az utóbbi a kiforrottabb és élvezetesebb darab; ebből majd kicsattan a pop, rock, punk, funk, reggae, polka, balkáni és bajor rezes ügyek meg mások alkotta egyveleg. Végre egy új hang, ami nagyon kellett már a Balkán uralta brassfronton, le a stüszi vadászkalappal! (Trikont, 2010) *****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.