Lemez: A múlt igézete (Archie Shepp & Mal Waldron: Left Alone Revisited)

  • 2003. április 17.

Zene

Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.
Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.

Waldron klasszikus komponistának és zongoristának tanult, közben éjszakánként rhythm and blues zenekarokban játszott, így került kapcsolatba Charles Mingusszal. 1954-től ´56-ig tartottak együtt, s ezután megfordult Waldron társaságában a fél dzsesszlexikon: ´57-ben John Coltrane-nel vette fel a Dakar című albumot, aztán Billie Holidayt kísérte (míg meg nem halt szegény), majd Eric Dolphy következett (s vele az emlékezetes Quest című album), amíg ´63-ban súlyos idegösszeomlást nem kapott. Megoldásként ´64-ben Párizsba költözött, ami akkoriban a világ legszabadabb városa volt, s végül ´67-ben Münchenben telepedett le, ahol segített elindítani az ECM, kicsit később az Enja nevű kiadót. Százkilencvenegy album található Waldron diszkográfiájában, és nem sokat hibázott. A dzsessz tiszteletbeli konzulja volt Európában, de nagy szerepe volt abban is, hogy a műfaj népszerűvé vált Japánban.

Waldron méltóságteljes, barna tónusú akkordjainak hipnotikus a hatása. Ha zenéje gyökereit kutatjuk, érdemes meghallgatni az Anthony Braxtonnal közös Six Monk´s Compositions és a Steve Lacyvel duóban alkotott - s Duke Ellington előtt fejet hajtó - Sempre Amore című albumot. A kulcslemez azonban a ´83-as Mal Waldron Plays Erik Satie, mely a legjobb kísérlet a tökéletes minimalizmus és a blues elegyítésére.

A kilencvenes évekre lelassult a mester, de azért kiadott néhány nagyszerű anyagot - a már szintén halott - Jeanne Lee énekesnővel, illetve Toru Tendával, a japán fuvolistával. Szaporította duófelvételeit Steve Lacyval, és Archie Shepp-pel is megújította az együttműködését - ezt példázza a nehéz életű Billie Holiday emlékét idéző Left Alone Revisited album.

Kilenc dal a művésznő kedvencei közül, egy vers, mínusz fél évszázad, a bohó ifjúság és a szerelem felidézése, tiszta pszichoanalízis. Szembenézés a múlttal és az elmúlással, bölcsesség, mely túl van jón és rosszon, vagy ha úgy tetszik: standardok, vérprofi tanár urak módjára. Nem sietnek sehova, nem akarnak semmit megmutatni, csak játszanak. A modernitás, mely a hagyományokba torkollik, egy végletekig lecsupaszított szaxofon-zongora duó, ahol már nincs semmi, legfeljebb a lényeg. Szóval nem egy vidám anyag.

Biztos azért vigyorognak, mert már tudnak valamit, mi meg csak itt rohangálunk... Legjobb esetben hallgatjuk őket. Mal Waldront már csak lemezről, hiszen 2002 decemberében elhunyt.

Vitéz Kolbász György

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.