Lemez: A múlt igézete (Archie Shepp & Mal Waldron: Left Alone Revisited)

  • 2003. április 17.

Zene

Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.
Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.

Waldron klasszikus komponistának és zongoristának tanult, közben éjszakánként rhythm and blues zenekarokban játszott, így került kapcsolatba Charles Mingusszal. 1954-től ´56-ig tartottak együtt, s ezután megfordult Waldron társaságában a fél dzsesszlexikon: ´57-ben John Coltrane-nel vette fel a Dakar című albumot, aztán Billie Holidayt kísérte (míg meg nem halt szegény), majd Eric Dolphy következett (s vele az emlékezetes Quest című album), amíg ´63-ban súlyos idegösszeomlást nem kapott. Megoldásként ´64-ben Párizsba költözött, ami akkoriban a világ legszabadabb városa volt, s végül ´67-ben Münchenben telepedett le, ahol segített elindítani az ECM, kicsit később az Enja nevű kiadót. Százkilencvenegy album található Waldron diszkográfiájában, és nem sokat hibázott. A dzsessz tiszteletbeli konzulja volt Európában, de nagy szerepe volt abban is, hogy a műfaj népszerűvé vált Japánban.

Waldron méltóságteljes, barna tónusú akkordjainak hipnotikus a hatása. Ha zenéje gyökereit kutatjuk, érdemes meghallgatni az Anthony Braxtonnal közös Six Monk´s Compositions és a Steve Lacyvel duóban alkotott - s Duke Ellington előtt fejet hajtó - Sempre Amore című albumot. A kulcslemez azonban a ´83-as Mal Waldron Plays Erik Satie, mely a legjobb kísérlet a tökéletes minimalizmus és a blues elegyítésére.

A kilencvenes évekre lelassult a mester, de azért kiadott néhány nagyszerű anyagot - a már szintén halott - Jeanne Lee énekesnővel, illetve Toru Tendával, a japán fuvolistával. Szaporította duófelvételeit Steve Lacyval, és Archie Shepp-pel is megújította az együttműködését - ezt példázza a nehéz életű Billie Holiday emlékét idéző Left Alone Revisited album.

Kilenc dal a művésznő kedvencei közül, egy vers, mínusz fél évszázad, a bohó ifjúság és a szerelem felidézése, tiszta pszichoanalízis. Szembenézés a múlttal és az elmúlással, bölcsesség, mely túl van jón és rosszon, vagy ha úgy tetszik: standardok, vérprofi tanár urak módjára. Nem sietnek sehova, nem akarnak semmit megmutatni, csak játszanak. A modernitás, mely a hagyományokba torkollik, egy végletekig lecsupaszított szaxofon-zongora duó, ahol már nincs semmi, legfeljebb a lényeg. Szóval nem egy vidám anyag.

Biztos azért vigyorognak, mert már tudnak valamit, mi meg csak itt rohangálunk... Legjobb esetben hallgatjuk őket. Mal Waldront már csak lemezről, hiszen 2002 decemberében elhunyt.

Vitéz Kolbász György

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.