Lemez: A múlt igézete (Archie Shepp & Mal Waldron: Left Alone Revisited)

  • 2003. április 17.

Zene

Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.
Nézem a borítón ezt a két szép öregembert, és azon gondolkodom, hogy minek örülnek. A magasabb Archie Shepp, a modern dzsessz ikonja - tekintsük most nálunk is ismert alaknak, hiszen az utóbbi időben gyakran jár hozzánk, meg egyébként is. A másik, a kevésbé ismert, de legalább olyan fontos úr 1925-ben, Malcolm Earl Waldron néven született New Yorkban.

Waldron klasszikus komponistának és zongoristának tanult, közben éjszakánként rhythm and blues zenekarokban játszott, így került kapcsolatba Charles Mingusszal. 1954-től ´56-ig tartottak együtt, s ezután megfordult Waldron társaságában a fél dzsesszlexikon: ´57-ben John Coltrane-nel vette fel a Dakar című albumot, aztán Billie Holidayt kísérte (míg meg nem halt szegény), majd Eric Dolphy következett (s vele az emlékezetes Quest című album), amíg ´63-ban súlyos idegösszeomlást nem kapott. Megoldásként ´64-ben Párizsba költözött, ami akkoriban a világ legszabadabb városa volt, s végül ´67-ben Münchenben telepedett le, ahol segített elindítani az ECM, kicsit később az Enja nevű kiadót. Százkilencvenegy album található Waldron diszkográfiájában, és nem sokat hibázott. A dzsessz tiszteletbeli konzulja volt Európában, de nagy szerepe volt abban is, hogy a műfaj népszerűvé vált Japánban.

Waldron méltóságteljes, barna tónusú akkordjainak hipnotikus a hatása. Ha zenéje gyökereit kutatjuk, érdemes meghallgatni az Anthony Braxtonnal közös Six Monk´s Compositions és a Steve Lacyvel duóban alkotott - s Duke Ellington előtt fejet hajtó - Sempre Amore című albumot. A kulcslemez azonban a ´83-as Mal Waldron Plays Erik Satie, mely a legjobb kísérlet a tökéletes minimalizmus és a blues elegyítésére.

A kilencvenes évekre lelassult a mester, de azért kiadott néhány nagyszerű anyagot - a már szintén halott - Jeanne Lee énekesnővel, illetve Toru Tendával, a japán fuvolistával. Szaporította duófelvételeit Steve Lacyval, és Archie Shepp-pel is megújította az együttműködését - ezt példázza a nehéz életű Billie Holiday emlékét idéző Left Alone Revisited album.

Kilenc dal a művésznő kedvencei közül, egy vers, mínusz fél évszázad, a bohó ifjúság és a szerelem felidézése, tiszta pszichoanalízis. Szembenézés a múlttal és az elmúlással, bölcsesség, mely túl van jón és rosszon, vagy ha úgy tetszik: standardok, vérprofi tanár urak módjára. Nem sietnek sehova, nem akarnak semmit megmutatni, csak játszanak. A modernitás, mely a hagyományokba torkollik, egy végletekig lecsupaszított szaxofon-zongora duó, ahol már nincs semmi, legfeljebb a lényeg. Szóval nem egy vidám anyag.

Biztos azért vigyorognak, mert már tudnak valamit, mi meg csak itt rohangálunk... Legjobb esetben hallgatjuk őket. Mal Waldront már csak lemezről, hiszen 2002 decemberében elhunyt.

Vitéz Kolbász György

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.