Színház: "Véreb a véremből" (Jevgenyij Svarc: A sárkány)

  • Csáki Judit
  • 2003. április 17.

Zene

A szörny nyilván maga Hitler volt 1943-ban, amikor Svarc megírta a darabot, melyet először csak a hatvanas évek legelején mutattak be, és utána is főként mesejátékként játszottak, azért ott lapul benne az a bizonyos rezignált tanulság. Az örök érvényű.

A szörny nyilván maga Hitler volt 1943-ban, amikor Svarc megírta a darabot, melyet először csak a hatvanas évek legelején mutattak be, és utána is főként mesejátékként játszottak, azért ott lapul benne az a bizonyos rezignált tanulság. Az örök érvényű.Ezért is rejtély, miért nem került elő újra meg újra ez a parabolaszerű opus, ez a végtelenül transzparens történet; hiszen sárkányok mindig voltak és vannak, legutóbb, alig néhány napja is ledöntötték az egyiknek a szobrát, nézte az egész világ élőben, amiként azt is, hogyan nyomul az egyetlen és mindenható sárkány fölébe és helyébe maga a sárkányság, ami, mint tudjuk a történelemből és látjuk a CNN-en, bennünk lakik.

A Madách Kamara az új bemutatóra szóló meghívón középre fogalmaz: "A sárkány nem gyerekdarab. De alkalmas arra, hogy a színházszerető szülők egy este felállítsák gyerekeiket a televízió vagy a számítógép képernyője elől, és elhozzák őket a színházba." Mácsai Pál rendezése is középre fogalmaz, már a szereposztással is: a darab központi szerepét, a korrupt polgármestert, aki előbb híven szolgálja a sárkányt, aztán rafinált cinizmussal kisajátítja a sárkányölő szerepét, majd pedig joviális rutinnal maga lép az üres helyre, a sárkány alakú lyukba, Gálvölgyi János játssza.

Szórakoztató az előadás - és ez nem olyan egyszerű ügylet. Szórakoztató előadást produkálni a Madách Kamarában duplán kockázatos, amiként a Molnár-darab is utalt már rá; muszáj ugyanis vállalni a helynek az ő szellemét, de úgy, hogy mégiscsak markánsan szakítva van vele. Parti Nagy Lajos szövege, amely a szokásos nyelvi játékokon -

"deviáns, izgágáns, mitugráns"

- felül ezúttal szemtelen idézethalmazt is felölel - "itt ringott bölcsőnk, itt nevelt anyánk", "lángolj fel a lelkünkben..." -, voltaképpen pontosan kijelöli ennek a szórakoztatásnak a sávját: a kínunkban röhögés és az összekacsintós kacagás között.

És Gálvölgyi, akinek a színészetére természetszerűen ránehezedik a médiaszemélyiség (nyilván az utolsó pillanatok közelében vagyunk, amikor utóbbit az előbbi érdekében abba kéne hagyni, de hát az a dolog amúgy is kifújóban már), gesztikusan is tudja mindezt, nemcsak akkor, amikor teáskannát meg szamovárt formáz (az a teáskannaszerű tartás a röhögtetésen túl pokolian szánalmas is ám!), hanem amikor a darab vége felé némán ismét tartást és pofát vált, pördül egyet azon a bizonyos damaszkuszi úton, szava sincsen rá, csak ez a gesztusa, ezért - sajnálom nagyon - senki, de senki nem kapta el ezt a pillanatot rajtam kívül, pedig érdemes lett volna.

Füzér Anni jelmezei tetszettek, de a díszlettől ezúttal nem voltam elragadtatva. A fehér lakókonyha úgy puritán tér, hogy még a puritánságát sem közli, a második felvonás lépcsősora a Mi újság, múlt század?-ban funkcionálisabbnak tűnt, a harmadik felvonásbeli oszlopcsarnok meg fölöslegesnek. De kellékszinten

vannak jó ötletek

- a Sárkány viharzó dührohama után elfeketedik az esküvői csokor.

Lancelotból Láncz L. Ottó lett, de Horváth Virgil alakításában őrzi rejtélyes, majdhogynem népmesei hős jellegét - és, hála istennek, nem jön vissza a végén (mert eredetileg ez a happy vége van Svarc darabjának), itt csak annyi történik, hogy a nép, az istenadta ismét fordul egyet, a pótsárkányt is letaszítja a trónról, és legfölülre kerül Elza és levéltáros apukája, akik a kezdet kezdetén az egy - két - igaz ember voltak. De ki tudja, mi lesz belőlük is a hatalom bűvöletében? Ez is benne van Mácsai rendezésében, az egyenlő - vagy majdnem - távolságtartás.

Járó Zsuzsa játssza Elzát; nem valami hálás szerep, mert különböző fázisait a színésznek nincs módja összekötni. Először elvakultan engedelmes, aztán lángolóan szerelmes (Láncz L. Ottóba; és közben mintegy kinyílt a szeme), végül öntudatos és elszánt. Debreczeny Csaba a polgármester fia - és az alma ezúttal még a fáról sem esett le, nemhogy...

"Véreb a véremből", mondja az apuka. De Debreczeny játéka meglehetősen monoton, színtelen - pedig a figura modelljei ott grasszálnak a Belvárosban. Jó viszont - főleg az elején - Újvári Zoltán ember alakú sárkánya; amikor lánykérőbe jön - ami amúgy puszta formalitás, hisz a szűzre joga van -, elegáns úriember, és csak a sárkányüvöltés után lesz egy csapásra maffiózó, hogy rögvest kilátszik a foga fehérje. Aztán kifejezetten mulatságos, amikor a lenyisszantott fejek hatalmasra kivetítve agonizálnak a lépcsőn.

Van egy látszólagos ziccerszerep: Ludmilla, a macska. Aki beszél. Ja, és kan - ez az ő bánata, meg a neve, így együtt. Máthé Zsolt ruganyosan szökell, nemcsak fizikailag, hanem amúgy színészileg is; megérdemli, hogy a végén neki jusson a sátáni röhögés. Egy macskának.

És ott a nép: a három nőt - Juhász Rózát, Antal Olgát, Fazekas Zsuzsát, Mácsai valahai osztálytársait - ezer éve nem láttam már; a férfiakat - Némethy Ferencet, Kolos Istvánt, Dömötör Andrást - szoktam látni, de közülük Némethy Ferencet már nem fogom soha többé. Micsoda képtelenség, ott szolgált a színpadon a minap, én tíz nappal a halála előtt láttam, rajongott, mint nép, gyűlölt, mint nép, ő volt az örök nép, pfujolt és éljenzett, most meg tessék.

Hihetetlen. A színésznek mostantól a meghalás meg van tiltva.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.