Lemez: Csendes ülõs (Lou Reed: Animal Serenade)

Zene

Kimondottan érdekesnek tartom, ahogyan Lou Reed rendezkedik az életmûvében. Ahogyan számvet, ahogyan tisztáz, ahogyan letisztul. Ha minden igaz, emlékeznek még: tavaly két albumot is megjelentetett. A The Raven Edgar Allan Poe mûvei révén szembesítette esendõségével, s idézte meg eredendõ irodalmi ihletettségét, míg a NYC Mannel egy nem kevésbé kegyetlen városnézõ túrára csábított, harmincegy válogatott szerzeménye terepén. S hogy ne essék kétség a két kiadvány kapcsolatát illetõen, a NYC Man is a The Raven alapkérdésével indított: "Ki vagyok én?" Amiként alighanem e körül sertepertél A holló turnéján rögzített Animal Serenade címû (dupla) koncertlemez is.

Kimondottan érdekesnek tartom, ahogyan Lou Reed rendezkedik az életmûvében. Ahogyan számvet, ahogyan tisztáz, ahogyan letisztul. Ha minden igaz, emlékeznek még: tavaly két albumot is megjelentetett. A The Raven Edgar Allan Poe mûvei révén szembesítette esendõségével, s idézte meg eredendõ irodalmi ihletettségét, míg a NYC Mannel egy nem kevésbé kegyetlen városnézõ túrára csábított, harmincegy válogatott szerzeménye terepén. S hogy ne essék kétség a két kiadvány kapcsolatát illetõen, a NYC Man is a The Raven alapkérdésével indított: "Ki vagyok én?" Amiként alighanem e körül sertepertél A holló turnéján rögzített Animal Serenade címû (dupla) koncertlemez is.

Az "állati" azonban távolabbra is mutat: az elsõ Lou Reed-koncertlemez Rock 'n' Roll Animal címmel jött ki, s zömében a Velvet Underground-számokra épült, 1974-ben. Két olyan Lou Reed-koncertlemez van egyébként, amely szakmailag és kereskedelmileg egyaránt "idõtállónak" bizonyult; ez, illetve a tíz évvel késõbbi Live In Italy. De azzal a minõséggel, amely alapvetõen tér el a stúdióalbumokétól, szerintem csak az Animal Serenade bír.

Az "unplugged" technikai értelemben nem lenne rá korrekt kifejezés, úgyhogy - Kispálék szóhasználatával - inkább egy afféle "csendes ülõs" bulinak kell elképzelnünk ezt a koncertet. Amelyen rögtön fel-tûnhet, hogy nincs a zenekarban dobos - pontosabban, ha nagyon muszáj, a veterán Fernando Saunders basszusgitáros egy dobgéppel is elboldogul. A társulat különben a régi: itt van még Mike Rathke (gitár, gitár-szintetizátor) és Jane Scarpantoni (cselló) is, továbbá egy Antony nevû háttérénekes, aki nekem új. És hát mondom, valahogy "rockandrolltalanítva" játszanak, inkább befelé zúzva, csupán a legszükségesebb hangokkal. Különösen az elsõ lemeznek kedvez ez a visszafogott-feszült széljárás, melytõl a számok irodalmi hangoltsága (is) jóval szembetûnõbb. Nemcsak Poe szelleme, de - a Street Hassle intrójában említett - William S. Burroughsé, Hubert Selbyé, Tennessee Williamsé, Raymond Chandleré is könnyen kitapintható. Men Of Good Fortune, Vanishing Act, Ecstasy, The Bed - megannyi kirívó keserûség, a (korongot záró) Venus In Furst pedig még soha nem hallottam olyan hátborzongatónak, mint most, Jane csellószólójával.

A második "kötetet" Poe (Call On Me, The Raven) és a Velvet Underground (Sunday Morning, All Tomorrow's Parties, Candy Says, Heroin) uralja, az elsõnél talán kevesebb megrázkódtatással. Végül bizonyára többeket elszontyolít-megráz, hogy a nagyon kedvenc Walk On The Wild Side és Perfect Day nem szerepelt a repertoárban, de nincs mit tenni, szóval maradjunk ennyiben: az Animal Serenade alapvetõen tér el Lou Reed stúdió- és koncertlemezeitõl.

Hál' isten.

Marton László Távolodó

Sire/Warner, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.