Lemez: Elemi (Wilhelm Furtwängler: Live recordings, 1944-1953)

  • 2003. augusztus 21.

Zene

Az 1886-ban Berlinben született (és 1954-ben Baden-Badenben meghalt) Wilhelm Furtwängler a legkevésbé sem készült karmesternek. Fölöttébb pallérozott polgári családban nevelkedett, ahol a zenészség nem volt comme il faut. Apja, Adolf a kor egyik legnagyobb archeológusa, és a kisfiú magántanárai közt olyanokat találunk, mint a híres Beethoven-monográfia szerzője, Walter Riezler vagy a filológus Ludwig Curtius. A gyerek kívülről fújja a görög mitológia eseményeit, közben komponál. Mi sem jellemzőbb, hogy 13 évesen megzenésíti a Walpurgis-éj-jelenetet a Faustból. (Stravinsky: "Furtwängler úgy nézett ki, mint Goethe, noha egy hibás kromoszómájú Goethe.") Ez a nagyra törő magabiztosság sosem hagyja el, élete első koncertjén, húsz évesen Bruckner rémisztően hosszú és nehéz Kilencedik szimfóniáját dirigálja. Gyorsan áttör: 1922-től (harminchat évesen!!!) a Berlini Filharmonikusok első dirigense, ezzel egy időben a bécsieknél is vezető karmester (e két zenekart vezényli a lemezen is). A háború nem töri ketté pályáját, ott marad a náci Németországban, kiváltva ezzel a mindmáig tartó, Szabó Istvánt is filmre ihlető vitát: Vajh náci volt-e őkelme? Nem volt az.
Az 1886-ban Berlinben született (és 1954-ben Baden-Badenben meghalt) Wilhelm Furtwängler a legkevésbé sem készült karmesternek. Fölöttébb pallérozott polgári családban nevelkedett, ahol a zenészség nem volt comme il faut. Apja, Adolf a kor egyik legnagyobb archeológusa, és a kisfiú magántanárai közt olyanokat találunk, mint a híres Beethoven-monográfia szerzője, Walter Riezler vagy a filológus Ludwig Curtius. A gyerek kívülről fújja a görög mitológia eseményeit, közben komponál. Mi sem jellemzőbb, hogy 13 évesen megzenésíti a Walpurgis-éj-jelenetet a Faustból. (Stravinsky: "Furtwängler úgy nézett ki, mint Goethe, noha egy hibás kromoszómájú Goethe.") Ez a nagyra törő magabiztosság sosem hagyja el, élete első koncertjén, húsz évesen Bruckner rémisztően hosszú és nehéz Kilencedik szimfóniáját dirigálja. Gyorsan áttör: 1922-től (harminchat évesen!!!) a Berlini Filharmonikusok első dirigense, ezzel egy időben a bécsieknél is vezető karmester (e két zenekart vezényli a lemezen is). A háború nem töri ketté pályáját, ott marad a náci Németországban, kiváltva ezzel a mindmáig tartó, Szabó Istvánt is filmre ihlető vitát: Vajh náci volt-e őkelme? Nem volt az.

A most 6 CD-n közreadott felvételek nagy része in tempore belli készült, háborús időkben. Szinte felfoghatatlan, milyen körülmények közt muzsikáltak akkoriban, és miféle koncerteken! A César Franck (rémes) d-moll szimfóniáját például egy 1945. január 28-án adott bécsi hangversenyen rögzítették, az oroszok ekkor már vodkamámorban masíroztak a császárváros felé. Mindez, látszólag, nem zavarja a muzsikusokat, az előadás az elképzelhető legtökéletesebb.

Furtwängler persze nem az incifinci, németmajmoló posztromantikus franciák, hanem a tölgyről metszett, nagy német metafizikusok körében fejtette ki legjobban művészetét. Aki jót akar magának, az a Beethoven- és Schubert-műveket tartalmazó CD-vel kezdi a hallgatást. Rögtön kiviláglik, hogy a karmesternek milyen végtelenül kifejlett érzéke volt a transzcendentális hangulatok megteremtéséhez. A III. Leonóra-nyitányban szinte tapinthatóan érzékelhetőek legnagyobb erényei: az első pillanatokban a feszültség megteremtése, utána a várakozás lassú és kérlelhetetlen fokozása

szinte a végletekig,

az elviselhető határáig, hogy ennek eredményeként a zeneszerző által tervezett csúcsponto(ko)n aztán tényleg elemi erővel robbanjon ki a zene. Nem értelmetlen több zenitről beszélni, hiszen éppen a Leonóra-nyitányban legalább három magaspontot lelhetünk. Persze Furtwängler megcsinálja mindegyiket, de mivel zseni, képes rá, hogy a legutolsó, a tébolyító vonós-unosono (12` 36") utáni legyen a legeslegnagyobb, olyan, hogy mindenki egyetlen hörgésbe fulladva ugrik fel a helyéről a nézőtéren. (Kár, hogy a tapsokat a lemezen lekeverték.) Nem más a VII. szimfónia sem; itt már az első tételben megkapjuk jól megszolgált eksztázisadagunkat: a mélyvonósokon a 401. ütemben (12` 11") kezdődő ostinatofigura az üvöltésig fokozódik, hogy aztán az egész beletorkolljon a tonikához vezető nagyrohamokba. Hogy, hely hiányában, a zárótétel bacchanáliájáról most szó se essék, pedig 1953-ban Berlinben igazán nem sok ok lehetett a hejehujázásra. Transzcendenciára való hajlama odáig vitte Furtwänglert, hogy előadásában Schubert is úgy hangzik, mintha az egyébként meglehetősen műveletlen komponista folyvást a Schlegel fivérek esztétikai töredékeit tanulmányozta volna. Vagyis a karmester meghamisította Schubertet? Dehogy, csak osztrákból német zeneszerzővé tette. Ez a zenei Anschluss mély szellemi meggyőződésből fakadt, Furtwängler ugyanis hitt a német művészet specifikumában és küldetésében - lásd erről 1937-es, kétségkívül vitatható tanulmányát: Mi a német a művészetben? Talán e hit miatt maradt a náci országban. Legyen bárhogy is, a világ legnagyobb zongoristája, Szvjatoszlav Richter szerint ő volt a világ legnagyobb karmestere. És ki vagyok én, hogy ellentmondjak neki?!

Csont András

Universal/Deutsche Grammophon, Original Masters, 474030-2

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.