Lemez: Elsők között (BeatClub 21, Hoötel Costes 6, Spacecafé, Rumpistol)

  • - minek -
  • 2003. december 18.

Zene

ABeatClub 21 tulajdonképpen a német Infracom! kiadó saját bigbandje. Összesen 9 zenészt és énekest hallhatunk, s ebből már rögvest tudjuk: ez az együttes egyenest színpadra termett. Könnyed, levegős kompozíciók, soul, funk, dzsessz, afrobrazil elemek és némi drum & bass: igazi fúziós zene - vagy ha úgy tetszik, nu-jazz táncmuzsika, de ez persze csak az üres skatulya, a lélek és a lényeg úgyis a zenében lakik. Alapnak mindjárt két vokalista hölgy: Fola Dada és Nathalie Schäfer - az előbbi tán erőteljesebb, a másikuk kissé törékenyebb hanggal megáldva, de ketten együtt hibátlanok. S ehhez még jön a nagyzenekar ritmusszekcióval, fúvósokkal, billentyűssel, vibrafonossal - minden a helyén, hogy több se kell hozzá. A Mobile Wellness éppen az első albumuk, rajta 11 erős darab: a nyitószám Timeflow rögvest megfogja a hallgatót: a kissé szokatlan, ám módfelett izgalmas ritmika és Fola Dada érett soulos vokáljának összhangja megadja a folytatáshoz a mintát. A zenészek később is hozzák formájukat: visszafogottan szólózgatnak (el lehet képzelni, mit művelnek élőben), a hangulat mind füstösebb, s a lassabb-középtempós számok után a végére felpörög minden. A Dedication karneváli ritmikája után már nem is oly meglepő, hogy a Bounce It a dobos és a basszer feszes játékára épülő d`n`b, míg a záró Blue Step zaklatottságát kellemesen oldja a női vokál. A BeatClub 21 vérbeli klubzenét játszik, s csak remélni lehet, hogy egyszer tanúi leszünk, hogyan szólnak a Mobile Wellness számai színpadon, élőben. (Infracom!/Deep Distribution, 2003) HHHH
ABeatClub 21 tulajdonképpen a német Infracom! kiadó saját bigbandje. Összesen 9 zenészt és énekest hallhatunk, s ebből már rögvest tudjuk: ez az együttes egyenest színpadra termett. Könnyed, levegős kompozíciók, soul, funk, dzsessz, afrobrazil elemek és némi drum & bass: igazi fúziós zene - vagy ha úgy tetszik, nu-jazz táncmuzsika, de ez persze csak az üres skatulya, a lélek és a lényeg úgyis a zenében lakik. Alapnak mindjárt két vokalista hölgy: Fola Dada és Nathalie Schäfer - az előbbi tán erőteljesebb, a másikuk kissé törékenyebb hanggal megáldva, de ketten együtt hibátlanok. S ehhez még jön a nagyzenekar ritmusszekcióval, fúvósokkal, billentyűssel, vibrafonossal - minden a helyén, hogy több se kell hozzá. A Mobile Wellness éppen az első albumuk, rajta 11 erős darab: a nyitószám Timeflow rögvest megfogja a hallgatót: a kissé szokatlan, ám módfelett izgalmas ritmika és Fola Dada érett soulos vokáljának összhangja megadja a folytatáshoz a mintát. A zenészek később is hozzák formájukat: visszafogottan szólózgatnak (el lehet képzelni, mit művelnek élőben), a hangulat mind füstösebb, s a lassabb-középtempós számok után a végére felpörög minden. A Dedication karneváli ritmikája után már nem is oly meglepő, hogy a Bounce It a dobos és a basszer feszes játékára épülő d`n`b, míg a záró Blue Step zaklatottságát kellemesen oldja a női vokál. A BeatClub 21 vérbeli klubzenét játszik, s csak remélni lehet, hogy egyszer tanúi leszünk, hogyan szólnak a Mobile Wellness számai színpadon, élőben. (Infracom!/Deep Distribution, 2003) HHHH

n Hoötel Costes 6 Egy újabb item a francia Pschent kiadó válogatássorozatából, mely rendre egész Európa zenéiből merít. Izgalmas darabokban nincs hiány: downtempo finomságok és briliáns uptempo tánczenék követik egymást - a kompilátor (és egy dal erejéig közreműködő) Stéphane Pompougnac ízlését nem érheti panasz. Ráadásul finoman egymásra is mixeli az egyes dallamokat: van, amelyikből többet enged, van, amelyikből kevesebbet, néha feszesen vág, máskor meg lazán csak egymás mellé tapaszt két számot. A kulcsszó ezúttal is: énekóra - szinte valamennyi darab (főleg női) vokállal súlyosbított szerzemény. Szinte lehetetlen valamennyi számot kiemelni, pedig érdemes volna: annyi bizonyos, hogy már a nyitó északi gyöngyszem (Slowtrain: In The Black Of Night) lenyűgözi a hallgatót, a későbbiekben pedig olyan előadók darabjait hallhatjuk, mint a párizsi hangulatokban utazó Emmanuel Santarromana (Métropolitan), a Dorfmeister-féle Tosca (Rolf Royce), a svájci, nagyon sapka Minus 8 (Snowblind), a Dutch Rhythm Combo (Come On), a bőgő-lemezjátszista duó Fingathing (You Fly Me) vagy a kiváló francia Zimpala (The Breeze Is Black - ezúttal Moonstarr-remix alakjában). Akinek nem tetszik a mixelt forma, szerezze be vinilen: az egyes darabok így jól elválasztva, egyéni ízlés szerint újra felhasználhatók. (Pschent/Wagram/HMK, 2003) HHHH

n Spacecafé: We Are Already There A Spacecafé vérbeli hazai formáció: alapvetően az ex-korais Takács Péter (alias Pete Repeat) és a még rejtélyesebb MasterX duója: eddig az Etchno című soundracken, illetve a Romano Trip című Romano Drom-remixlemezen tűntek fel, s már itt is megmutatkozott sajátos, finom ízlésük. A We Are Already There első, teljes mértékben saját gyártású és kiadású lemezük sok tekintetben igazi reveláció - ti. ennyi ötletet együtt ritkán hallani. A lemez nyitó kompozíciói (Sunday Afternoon, Second Step Is, We Are - feszes, lassú-középtempójú, alkalmanként savas/pszichedelikus hangzású breakbeatdarabok) kellően megdolgozzák a hallgatót, aki egyre mélyebbre merül a Spacecafé sajátos univerzumába. A Next Station nevéhez illően már pörgős "folyékony funk", a Let The End lassan hömpölygő dub-techno - ehhez képest néhány kompozíció után a Vibrandrumban egymásnak feszül a d`n`b alap és a finom vibrafonhangzás. A folytatás is kellően változatos: a Back to the 70`s brazilektrója, az I Know This zsíros brékjei, a We Arriving utazós tánczenéje vagy a Before Morning diszkrét melankóliája egy percig sem engedi lankadni a hallgató figyelmét. A Spacecafé zenéje újabb bizonyíték arra, hogy a modern elektronikus tánczenében egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók - már amenynyiben zenei ötletekről, kompozícióról, hangulatokról van szó. Más kérdés, hogy mintha hiányozna a számok "alja": egy kis basszus még elkelt volna, elvégre bűn kímélni a rekeszizmokat, ha egyszer gyomrozni is lehet őket. (Szerzői kiadás, 2003) HHHH

n Rumpistol: Rumpistol A Rumpistol személyzete egy bizonyos Jens Berents Christiansen, aki nemzetiségére nézve dán, munkái alapján pedig kedvesen bolond ember, de ami a legfontosabb, módfelett szórakoztató zenét csinál. A Rumpistol minimálelektronikája egy pillantig sem idegeníti el a rajzfilmzenék iránt amúgy is mintegy bolonduló hallgatót: a finom éteri hangokból, alkalmi recsegésekből, mintákból és zajokból valódi, kerek, egész kompozíciók kapnak lábra: a létrejött kollázsok életerősek és érzelemmel telítettek. A Sdr. Fsanvej Kl. ca. 22.00 (ez nagyjából úgy hangzik, mint a "kiló túró kábé kettőhatvan") például amolyan jó kis nyomi dark elektronika, a Nice Man finom, vokális funky darab, a Walnuts & Waltz vagy a Two Lone Swampsons vérbeli színházi zenék, a Tenkepause szépen bontakozó dramatikus triphop, a Tangoboy pedig igazi Mikrobi-tánczene, egyben tökéletes Gotan-paródia. Általában is igaz: a lemez minden egyes dala pontos beszámoló arról, hogyan élnek és mulatnak az első egerek a lassan újra benépesülő Marson. (Rump/Neon Music, 2003) HHHH

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.