Lemez: Észosztás harckocsival (Asian Dub Foundation: Tank)

  • Harci Andor
  • 2005. április 7.

Zene

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is.

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is. Ezt a kevertséget is lehet azonban még sajátosan, izgalmasan tálalni. Erre törekszik az Asian Dub Foundation.

A zenekar magja 1992-ben alakult, amikor Aniruddha "Dr." Das a Community Music szervezetében felfedezte Deeder Zamant, a későbbi MC-t és John Panditot, azaz DJ Pandit G-t. A későbbiekben csatlakozott hozzájuk Steve Chandra Savale aka Chandrasonic, a gitáros, valamint Sanjay Tailor, a második dj: Sun-J. Egyik tag sem első generációs emigráns, mindegyikük az Egyesült Királyságban született, bengáli és pakisztáni családokban. Első albumuk, a Facts and Fictions stiláris sajátosságai, a raggát, jungle-t idéző ritmuskezelés, dubos basszusszólamokkal, néhol punkba átcsapó, erőteljes gitárokkal kellően hatásosak voltak már alapjáraton is, ám mindehhez még hozzájárult a diszkréten kezelt keleti hangzás is. Az aktuális felállásban az együttesben van egy dholdobos (Pritpal Rajput) és egy tablás (Rocky Singh) is. Amit a zenei egyediség körbehatárol, azt szövegben agit-prop tematika tölti ki. Az ADF szövegei mind a globalizáció, a kizsákmányolás, a nyugat-kelet centrum-periféria viszonyai, a gyarmatosított területekről nyugatra kényszerült emberek lét-viszontagságai körül forognak.

Második albumuk, a R.A.F.I. Franciaországban jelent meg először, majd ennek az újramasterelt verzióját adták ki Nagy-Britanniában - ez volt a Rafi's Revenge 1997-ben. Ez az album bizonyította be számukra, hogy nem csak a szigetországban tudnak érvényesülni, ahol effektíve "cool"-nak számított a zenei körökben, ha valaki ázsiai.

Innen kezdve az ADF tevékenysége kész sikersztori. Közös turnék a Beastie Boyszal, David Bowie-val, fellépések mindenféle nemzet-közi fesztiválokon. Olyan emberekkel sikerült kollaborálniuk, mint Sinead O'Connor, Naviga-tor, az egyik legelismertebb brit MC, vagy Ed O'Brien, a Radiohead gitárosa. Közben a csapat is bővült, és külső emberekkel, állandó közreműködőkkel együtt már nagyjából 20 tagot számlál.

Idei albumuk, a Tank rengeteg különbséget mutat az előzőekhez képest. Erőteljes a szakítás a lassabb, dubosabb ütemekkel, lényegesen kevesebb a népzenei elem, annál több viszont a ragga, a pörgős elektronikus hangzás. Az albumot indító Flyoverben már kapásból felfedezhető, hogy merre nyitottak. Ghetto Priest, az újonnan csatlakozott tag Horace Andyt megszégyenítő kántálása, valamint a feszes d'n'b ritmus arcul vágásként hat, ha valaki az ADF-től megszokott "sablonokra" számított. Két hasonló számot azonban ezen az albumon se találni. A Tank indításában hallható pergődobok katonai menetelést juttatnak az ember eszébe, a leginkább ADF-esnek tűnő Hope elején felhangzó fúvósokra észrevétlenül épül rá a pörgős baseline, a szitárt idéző húrosok. Bár hangsúlyosabb lett az elektronika, az albumot záró Melody 7 egy hatperces, teljesen instrumentális etűd a kasmíri völgyek nyugalmát idéző, tökéletes hindusztáni stílusban. Mindent egybevetve az ADF "klán" fejlődésének újabb stációjához ért ezzel a lemezzel, mégpedig úgy, hogy nem tudható, mit ránt elő a kabátzsebéből legközelebb.

Virgin, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.