Lemez: Észosztás harckocsival (Asian Dub Foundation: Tank)

  • Harci Andor
  • 2005. április 7.

Zene

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is.

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is. Ezt a kevertséget is lehet azonban még sajátosan, izgalmasan tálalni. Erre törekszik az Asian Dub Foundation.

A zenekar magja 1992-ben alakult, amikor Aniruddha "Dr." Das a Community Music szervezetében felfedezte Deeder Zamant, a későbbi MC-t és John Panditot, azaz DJ Pandit G-t. A későbbiekben csatlakozott hozzájuk Steve Chandra Savale aka Chandrasonic, a gitáros, valamint Sanjay Tailor, a második dj: Sun-J. Egyik tag sem első generációs emigráns, mindegyikük az Egyesült Királyságban született, bengáli és pakisztáni családokban. Első albumuk, a Facts and Fictions stiláris sajátosságai, a raggát, jungle-t idéző ritmuskezelés, dubos basszusszólamokkal, néhol punkba átcsapó, erőteljes gitárokkal kellően hatásosak voltak már alapjáraton is, ám mindehhez még hozzájárult a diszkréten kezelt keleti hangzás is. Az aktuális felállásban az együttesben van egy dholdobos (Pritpal Rajput) és egy tablás (Rocky Singh) is. Amit a zenei egyediség körbehatárol, azt szövegben agit-prop tematika tölti ki. Az ADF szövegei mind a globalizáció, a kizsákmányolás, a nyugat-kelet centrum-periféria viszonyai, a gyarmatosított területekről nyugatra kényszerült emberek lét-viszontagságai körül forognak.

Második albumuk, a R.A.F.I. Franciaországban jelent meg először, majd ennek az újramasterelt verzióját adták ki Nagy-Britanniában - ez volt a Rafi's Revenge 1997-ben. Ez az album bizonyította be számukra, hogy nem csak a szigetországban tudnak érvényesülni, ahol effektíve "cool"-nak számított a zenei körökben, ha valaki ázsiai.

Innen kezdve az ADF tevékenysége kész sikersztori. Közös turnék a Beastie Boyszal, David Bowie-val, fellépések mindenféle nemzet-közi fesztiválokon. Olyan emberekkel sikerült kollaborálniuk, mint Sinead O'Connor, Naviga-tor, az egyik legelismertebb brit MC, vagy Ed O'Brien, a Radiohead gitárosa. Közben a csapat is bővült, és külső emberekkel, állandó közreműködőkkel együtt már nagyjából 20 tagot számlál.

Idei albumuk, a Tank rengeteg különbséget mutat az előzőekhez képest. Erőteljes a szakítás a lassabb, dubosabb ütemekkel, lényegesen kevesebb a népzenei elem, annál több viszont a ragga, a pörgős elektronikus hangzás. Az albumot indító Flyoverben már kapásból felfedezhető, hogy merre nyitottak. Ghetto Priest, az újonnan csatlakozott tag Horace Andyt megszégyenítő kántálása, valamint a feszes d'n'b ritmus arcul vágásként hat, ha valaki az ADF-től megszokott "sablonokra" számított. Két hasonló számot azonban ezen az albumon se találni. A Tank indításában hallható pergődobok katonai menetelést juttatnak az ember eszébe, a leginkább ADF-esnek tűnő Hope elején felhangzó fúvósokra észrevétlenül épül rá a pörgős baseline, a szitárt idéző húrosok. Bár hangsúlyosabb lett az elektronika, az albumot záró Melody 7 egy hatperces, teljesen instrumentális etűd a kasmíri völgyek nyugalmát idéző, tökéletes hindusztáni stílusban. Mindent egybevetve az ADF "klán" fejlődésének újabb stációjához ért ezzel a lemezzel, mégpedig úgy, hogy nem tudható, mit ránt elő a kabátzsebéből legközelebb.

Virgin, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.