Lemez: Észosztás harckocsival (Asian Dub Foundation: Tank)

  • Harci Andor
  • 2005. április 7.

Zene

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is.

A hibriditás ma már nem ritkaság, hanem közhely. Nincs tiszta zenei műfaj - ez már kicsit unalmas is. Ezt a kevertséget is lehet azonban még sajátosan, izgalmasan tálalni. Erre törekszik az Asian Dub Foundation.

A zenekar magja 1992-ben alakult, amikor Aniruddha "Dr." Das a Community Music szervezetében felfedezte Deeder Zamant, a későbbi MC-t és John Panditot, azaz DJ Pandit G-t. A későbbiekben csatlakozott hozzájuk Steve Chandra Savale aka Chandrasonic, a gitáros, valamint Sanjay Tailor, a második dj: Sun-J. Egyik tag sem első generációs emigráns, mindegyikük az Egyesült Királyságban született, bengáli és pakisztáni családokban. Első albumuk, a Facts and Fictions stiláris sajátosságai, a raggát, jungle-t idéző ritmuskezelés, dubos basszusszólamokkal, néhol punkba átcsapó, erőteljes gitárokkal kellően hatásosak voltak már alapjáraton is, ám mindehhez még hozzájárult a diszkréten kezelt keleti hangzás is. Az aktuális felállásban az együttesben van egy dholdobos (Pritpal Rajput) és egy tablás (Rocky Singh) is. Amit a zenei egyediség körbehatárol, azt szövegben agit-prop tematika tölti ki. Az ADF szövegei mind a globalizáció, a kizsákmányolás, a nyugat-kelet centrum-periféria viszonyai, a gyarmatosított területekről nyugatra kényszerült emberek lét-viszontagságai körül forognak.

Második albumuk, a R.A.F.I. Franciaországban jelent meg először, majd ennek az újramasterelt verzióját adták ki Nagy-Britanniában - ez volt a Rafi's Revenge 1997-ben. Ez az album bizonyította be számukra, hogy nem csak a szigetországban tudnak érvényesülni, ahol effektíve "cool"-nak számított a zenei körökben, ha valaki ázsiai.

Innen kezdve az ADF tevékenysége kész sikersztori. Közös turnék a Beastie Boyszal, David Bowie-val, fellépések mindenféle nemzet-közi fesztiválokon. Olyan emberekkel sikerült kollaborálniuk, mint Sinead O'Connor, Naviga-tor, az egyik legelismertebb brit MC, vagy Ed O'Brien, a Radiohead gitárosa. Közben a csapat is bővült, és külső emberekkel, állandó közreműködőkkel együtt már nagyjából 20 tagot számlál.

Idei albumuk, a Tank rengeteg különbséget mutat az előzőekhez képest. Erőteljes a szakítás a lassabb, dubosabb ütemekkel, lényegesen kevesebb a népzenei elem, annál több viszont a ragga, a pörgős elektronikus hangzás. Az albumot indító Flyoverben már kapásból felfedezhető, hogy merre nyitottak. Ghetto Priest, az újonnan csatlakozott tag Horace Andyt megszégyenítő kántálása, valamint a feszes d'n'b ritmus arcul vágásként hat, ha valaki az ADF-től megszokott "sablonokra" számított. Két hasonló számot azonban ezen az albumon se találni. A Tank indításában hallható pergődobok katonai menetelést juttatnak az ember eszébe, a leginkább ADF-esnek tűnő Hope elején felhangzó fúvósokra észrevétlenül épül rá a pörgős baseline, a szitárt idéző húrosok. Bár hangsúlyosabb lett az elektronika, az albumot záró Melody 7 egy hatperces, teljesen instrumentális etűd a kasmíri völgyek nyugalmát idéző, tökéletes hindusztáni stílusban. Mindent egybevetve az ADF "klán" fejlődésének újabb stációjához ért ezzel a lemezzel, mégpedig úgy, hogy nem tudható, mit ránt elő a kabátzsebéből legközelebb.

Virgin, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.